Oversigt: Hotelkæder som sænker elitekravene og forlænger levetid på points

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Nu, når corona-virussen COVID-19 har sat al rejseaktivitet i stå, spekulerer mange af vores læsere sandsynligvis over, hvad der vil ske med deres bonuspoint, som udløber, og hvordan man opretholder sit medlemsniveau.

For bare et par uger siden var det svært at forestille sig, hvor stor en effekt coronavirus COVID-19 ville have. Men for de fleste af os er det nu blevet klart, at rejseåret 2020 vil være ganske anderledes end det, vi havde forestillet os. Selvom de fleste af os nu sandsynligvis har meget andet at bekymre os om, er der stadig to spørgsmål, som mange frequent flyers tænker over. Hvad sker der, hvis jeg ikke når at bruge mine bonuspoint? Vil jeg være i stand til at kvalificere mig i år for min elite status?

Sådan påvirker corona-virussen COVID-19 bonuspoint og elitestatus. Foto: Pexels / Pixabay

Heldigvis ser det ud til, at hotelbrancen anerkender disse bekymringer. Mange af de store spillere har allerede truffet tiltag for at gøre det lettere for deres bedste kunder at vende tilbage til deres normale rejsemønster, når situationen gradvist normaliseres igen.

Vi har oprettet en oversigt over, hvad loyalitetsprogrammerne for de største internationale hotelkæder kan tilbyde.

Radisson Rewards

Radisson Hotel Group annoncerede i går, at de vil gøre det lettere for medlemmer af Radisson Rewards-loyalitetsprogrammet at opnå deres medlemsniveau. De gør dette ved at forlænge gyldigheden af det nuværende medlemsniveau op til februar 2022. Med andre ord beholder du den status, du har i dag i et ekstra år, uanset om du kvalificerer dig eller ej i løbet af dette år.

Derudover forlænges udløbsdatoen for dine bonuspoint med seks måneder med virkning fra 1. marts.

Du kan finde mere information på Radisson Hotels netsider.

Dette er helt klart det mest generøse, vi har set fra samtlige bonusprogrammer indtil videre. Herfra går det virkelig bare ned ad bakke.

World of Hyatt

Hyatt udvider også elitestatus for sine Discoverist-, Explorist- og Globalist-medlemmer og udsætter udløbsdatoen for bonuspoint. Dette gælder hidtil dog kun for medlemmer i Asien og Stillehavsregionen.

Derudover foretager Hyatt en manuel vurdering for medlemmer, der regelmæssigt opholder sig i dette områder.

Vi tror og håber, at World of Hyatt vil udvide indsatsen til at inkludere medlemmer i andre dele af verden.

Du kan finde mere information på hotelkædens websted.

IHG Rewards Club

Hos IHG Rewards Club får Ambassador-medlemmer forlænget deres medlemskab med tre måneder. Derudover slækker de kravene for at opnå elitestatus i 2020.

Dette betyder en reduktion af optjeningskrav på 25-30% eller tre måneders normal rejseaktivitet. Forhåbentlig ser vi en yderligere reduktion i indtjeningskrav, hvis situationen vedvarer.

Du kan finde mere information på IHGs hjemmeside.

Hilton Honors

Hiltons loyalitetsprogram Hilton Honors sendte en e-mail til sine medlemmer i sidste uge. Her oplyser de, at de forventer at foretage ændringer i kravene til at optjene elitestatus for det aktuelle optjeningsår, men at situationen stadig er for usikker til at gøre noget konkret. Så vi må vente med at se.

Derudover udløber ingen bonuspoint før 31. maj 2020. Ikke særlig generøs, men bedre end ingenting.

Marriott Bonvoy

Hos Marriott er situationen stort set den samme som hos Hilton. Den officielle information er faktisk næsten den samme som konkurrentens. “Efterhånden som situationen med coronavirus COVID-19 udvikler sig, er det for tidligt at foretage specifikke ændringer af optjeningskravene.” I modsætning til Hilton lover Marriott intet, men antyder i det mindste, at du kan få reducerede dine krav for at nå elitestatus.

Med hensyn til bonuspoint, der udløber, er Marriott lidt mere generøs. Ingen bonuspoint udløber inden den 31. august 2020, og Suite Night Awards, der udløber den 31. december 2020, vil nu være gyldige indtil 31. december 2021.

Det er godt at se, at hotelkæderne viser, at de sætter pris på deres bedste kunder. Dette er foranstaltninger, der koster lidt, men som kæderne kan få en masse loyalitet på.

Denne artikel er baseret på en artikel oprindeligt skrevet af Craig Sowerby fra vores søsterside Insideflyer.co.uk, oversat til Insideflyer.no af Martin Damm Laupstad.

Forsidefoto: นิธิ วีระสันติ / Pixabay



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Trackbacks & Pingbacks

Kommentarer

  1. Frank siger

    Bekymring over loyalty program status er ikke ligefrem høj på min dagsorden. Dertil påvirker de konstante ændringer som følge af covid-19 fortsat min dagligdag ALT for meget. Personligt mener jeg det er ALT for tidligt for nogen somhelst at melde noget somhelst ud om deres loyalty program pt. Verden er jo nærmeste vendt 720 grader gennem de sidste 2 uger, og ingen ved hvor længe dette vil vare ved. For en uge siden sagde mange at det vil være over i starten af April. Nu er der flere som tvivler på at vi vil være tilbage til en bare nogenlunde normal hverdag inden August.

    Omkring Radisson. Hvordan bliver det letter at opnår et loyalty niveau, når de bare forlænger den eksisterende status med et år. Hvis jeg var guld medlem og tæt på at opnå platinum, så vil jeg føle mig røvrendt af en forlængelse af det eksisterende niveau. Derudover så har Radisson fornylig ændret på måden at udregne rollover nights, således at man nu risiker at miste rollover nights hvis man ikke passer på. Tidligere tilskrev de rollover nights fra tidligere år efter at have beregnet roll overnights for indeværende år. Nu tilskriver de rollover nights fra sidste år før de beregner rollover nights for indeværende år. Det betyder at hvis du f.eks. har 58 qualifying nights og 3 rollover nights fra sidste år, så bliver du platinum memeber, men får ingen rollover nights. Med den tidligere model vile du fortsat være blevet platinum member og have fået 28 rollover nights. Personligt at jer ikke vidre imponeret over Radisson for tiden.

    • Henry Jørgensen siger

      Hej Frank,

      Jeg kan kun være enig med dig i, at mange medlemmer af diverse programmer ikke ved, hvilken verden, de kommer til at leve i efter vi er kommet igennem Corona krisen. Personligt tror jeg, at mange virksomheder fremover vil bruge skype-møder o.l., så rejseaktiviteten bliver reduceret. En række virksomheder vil nok også have økonomiske udfordringer efter krisen, som kan påvirke deres rejsepolitik. Så alt i alt kan vi nemt risikere, at vi har status hos hoteller og flyselskaber, vi ikke får så megen nytte af.

      Jeg kan også tilslutte mig kritikken af Radisson Rewards. Det var tidligere mit foretrukne program. Men måske ikke mere. Bl.a. ændringen af beregningen af roll over nights har skuffet. Og så har en række af mine favorithoteller forladt kæden. Jeg er ikke helt klar over, hvad årsagen reelt er. Endelig har andre kæder bedre tilbud på de steder, jeg nu rejser til. For mig er beliggenhed og pris af betydning. Jeg er heldigvis også med i Marriott Bonvoy, hvor jeg nok vil forsøge at optjene status for livstid. Jeg er dog ikke helt sikker på, om jeg vil få rejseaktivitet nok til det.

      Det bliver spændende at se, hvilken strategi flyselskaber og hotelkæder vil bruge det næste år: Lave priser (og begrænsede fordele til medlemmer med status) eller moderate priser og gode fordele til medlemmer med status.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *