Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Vi har hermed fornøjelsen af at igen kunne følge en pilotelev. Denne gang er det Daniel Juul Kyei-Ofori på 22 år, som er i gang med at tage uddannelse som erhvervspilot ved Center Air Pilot Academy i Roskilde. Daniel har lovet os at fortælle om hele rejsen fra starten og til hvor han nu er i sin uddannelse.
Daniel vil løbende fortælle fra sin uddannelse og komme med både billeder og video fra hans dagligdag på skolen – både fra jorden og i luften. Vi giver ordet til Daniel.
Hej og velkommen. Jeg hedder Daniel Juul Kyei-Ofori. Jeg er vokset op i København – hvor jeg bor nu. Derudover har jeg boet i USA og Portugal. Min beslutning om at blive pilot var baseret på nogle overvejet beslutninger og tidligere erfaringer.
I sommeren 2016 sad jeg på et fly fra Omaha til Lincoln, Nebraska. Det tordnede og vejret var langt fra godt. Jeg husker at piloterne kom gående stille og roligt, med et smil på læben. Jeg tror ikke jeg var den eneste der fik spændt sikkerhedsselen, lidt hurtigere end normalt på den tur. Da vi landede i Lincoln var jeg fascineret af hvordan piloterne kunne være afslappet og samtidig få os sikkert ned. Jeg undersøgte hurtigt hvad det krævede for at blive pilot og om det var noget for mig – det var dét. Men, det kostede 700.000,- kroner. Det gav mig et valg. Enten kunne jeg sige nej til det som altid var højdepunktet på ferierne – at flyve. Eller, så kunne jeg komme i gang med at arbejde. Valget var at komme i gang med at arbejde.
Jeg begyndte med at arbejde 3 forskellige steder for at komme tættere på de 700.000,- kroner, måned for måned. Jeg blev hurtigt opmærksom på, at jeg ingen erfaring havde, fra luftfartsindustrien. Så jeg søgte ind som steward, hos Thomas Cook Airlines, for at være sikker på at luftfart var noget for mig – det var dét (igen). Med endnu en bekræftelse, var jeg fast besluttet på at jeg ville være pilot. Herefter søgte jeg ind på flyskolen – Center Air Pilot Academy, fik taget min class 1 medical (fysisk undersøgelse).
Jeg begyndte på Center Air Pilot Academy den 4. april 2017. Jeg er lige nu halvvejs i min ATPL (Airline Transport Pilot License) teori og er ligeledes halvvejs med flyveprogrammet. Der er ingen tvivl om, at læse til pilot ikke er en kort gåtur i parken. Indlæringskurven på uddannelsen er meget stejl – teoretisk, såvel som praktisk. Ligesom med størstedelen af andre ting i livet, så kan motivation og drivkraft, hjælpe en til at komme i mål med drømmene.
Jeg har aldrig været ham der fik 12 i matematik i folkeskolen, eller i gymnasiet for den sags skyld. Jeg var nok en anelse bedre til de fag, hvor man skulle tale og præsentere. Min tidligere tilgang til matematikken ændrede sig hurtig da jeg startede på skolen, for dér, var det nødvendigt at bruge aktivt. Igen skulle der træffes et valg… Bliv god til dét, eller kom ikke i mål.
Dét at gå på skolen, giver mening for mig hver dag, teoretisk såvel som praktisk. Der er nemlig kun 1 ting forbundet med det hele, hvilket er at blive pilot. Min subjektive holdning er, at det er helt fantastisk.
På et tidspunkt i ens liv, bliver man nødt til at træffe et valg om, hvad man har lyst til at bruge de fleste af ens vågne timer på – arbejde. Jeg er af den overbevisning at det skal være et job der får én ud af sengen om morgen, i stedet for at man vil blive i den. Det skal være sjovt, man skal blive rigere på oplevelser, udvikle sig som menneske og samtidig er det vigtigt at man har et ansvar – alt sammen noget jeg mener en pilotkarriere har.
Jeg vil fremover komme til at skrive nogle artikler, som tager jer med ind i hverdagen hos Center Air Pilot Academy.
Hvis i har spørgsmål – så skal i være velkomne til at kontakte mig på min Instagram – Danielspilotlife
Alt det bedste,
Daniel Juul Kyei-Ofori
Skriv et svar