Pilotstrejke: SAS forsætter med at aflyse fly

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Der er forsat ikke nogen tegn på at pilotstrejken og derfor aflyser SAS igen alle egne flyafgange onsdag i denne uge. Det koster igen mange millioner kroner for SAS at pilotstrejken forsætter. Hvor længe kan det blive ved?

Når onsdagen er gået i denne uge vil over 325.000 kunder have været udsat for at deres flyafgang med SAS er blevet aflyst. I alt vil SAS havde aflyst 3.306 flyafgange.

Se oversigten over de enkelte dage i tabellen herunder:

 

Partnerne taler ikke sammen

Det kom frem i går at de to parter slet ikke taler sammen. De har ikke arrangeret noget møde siden strejken startede fredag den 26. april. Det fik SAS til at komme med en udmelding om at begge parter måtte tilbage til forhandlingsbordet. Dog lød det fra begge parter at de anså det som meget svært at nå til enighed, da der forsat er så langt imellem dem.

CEO og koncernchef Rickard Gustafson fra SAS sagde i går følgende:

Det er dybt bekrymrende at vi ikke har fået løst pilotstrejken endnu. Det har store konsekvenser for alle rejsende og vores medarbejdere.

Omkostninger bare stiger og stiger

Der er tidligere nævnt at SAS taber et beløb på imellem 50-75 millioner kroner per døgn strejken forsætter. Dertil skal lægges mange andre ukendte omkostninger. Vi har fra starten her på InsideFlyer oplyst om at der er en mulighed for at få kompensation fra SAS. Strejken er et internt anliggende i SAS og det er noget som kunne forventes når nu SAS ikke acceptere de krav som pilotforeningerne kom med. Der er flere andre sager i Europa som ligger sig tæt op ad denne situation og derfor må det også forventes at SAS har en stor risiko for at skulle betale kompensation i henhold til EU forordningen (EU261).

Dine rettigheder

Hvilke rettigheder har du, såfremt din rejse med Scandinavian Airlines bliver påvirket af pilotstrejken med start den 26. April?
Vi havde allerede i går været i samtale med vores samarbejdspartner, Airdelay, som uddyber dine passagerrettigheder. Airdelay er eksperter i kompensationsret, og deres advokater kan for et mindre salær hjælpe dig med at hente din kompensation hjem.
Airdelay informerer om følgende:
Dine rettigheder som rejsende kan være berettiget til kompensation i henhold til EU Forordning EC/261/2004 i forhold til denne strejke. Grundlaget for denne strejke er, at SAS har modtaget konfliktvarsel fra pilotforeningerne i Danmark, Norge og Sverige. Startdato for en mulig konflikt er den 26. april 2019. Ofte udløser en strejke ikke økonomisk kompensation, da det ifølge forordningen defineres som en ”ekstraordinær omstændighed”. I dette tilfælde er tale om en internstrejke, hvor flypersonalet strejker. Derfor vil der være grundlag for kompensation. Vi anbefaler derfor alle, som bliver berørt af denne strejke, at kræve finansiel kompensation.
(Hvis du bruger vores link, så får du Danmarks billigste pris for hjælp til erstatning. Dertil får InsideFlyer også en kompensation)

Gode råd fra InsideFlyer forummet

Hvis du har spørgsmål så skriv gerne dette under artiklen eller i denne forumtråd. På vores gratis forum har vi juridiske eksperter og erfarne rejsende, som kan hjælpe med gode råd.

Forsidebillede: SAS



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

  1. Frank siger

    Jeg synes det er lidt mærkeligt at i fortsat bruger Airdelay’s fortolkning af EU reglerne, når SAS for over 1 uge siden klart har tilkendegivet at de betragter strejken som en ekstraordinær omstændighed og derfor vil afvise alle krav om EU kompensation. I bør gøre begge standpunkter tydelige i jeres artikel.

    Og prøv så at rose SAS lidt. Vi er på dag 6 af en omfattende strejke, og der har indtil videre været mindre brok end da norwegian efterlod en bunke passager i BKK efter problemer med et enkelt fly.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *