Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
I dag, den 1. februar 2017, har SAS premiere på deres nye og opgraderede Business Class Catering setup. Dette indeholder nogle rigtig gode og spændende nyheder, og du kan se dem først her på InsideFlyer.
Noget af det, som er det primære ved det nye og opgraderede Business Class Catering setup, er netop at kvalitet og skandinavisk er i centrum. Til at præsentere dette bruges et helt nydesignet menukort som rammen. Vi løftede sløret for dette her på InsideFlyer i starten af januar.
Menukortet er lavet i samarbejde med Natsko Seki og Head Chef og Meal Planning Manager Peter Lawrance. Designet er med nogle unikke illustrationer af Natsko Seki og grafisk har jeg ikke set noget lignede ved et flyselskab før.
Peter Lawrance har forsøgt at skabe et menukort, som er så unikt, at du gerne ville have løst til at tage det med hjem for at vise frem eller for at gemme illustrationerne.
Peter Lawrance udtaler til InsideFlyer at:
I Skandinavien har vi nogle produkter af den højeste kvalitet i verden. Vi skal derfor bruge dem hvor vi kan, så de kan medvirke til at give gode og unikke oplevelser for vores kunder. Samtidig er det en mulighed for leverandørerne at kunne vise deres produkter frem, så verden kan se, at vi producerer kvalitetsproduker her i Skandinavien.
InsideFlyer har fået tilsendt menukortet og vi kan ved selvsyn bekræfte, at det er blevet et grafisk meget pænere menukort. Lad os gå lidt i dybden med det.
Drikkevarerne
Det gamle menukort var holdt i primært sort og hvidt, hvor der var små billeder af de forskellige drikkevarer. Herunder ses et eksempel med to rødvine og Apple Must fra Ringi Farm ved Oslo.
Det nye menukort har fået lidt farver og viser selve flaskerne lidt bedre frem, hvilket er rart for dem, som gerne vil kigge lidt på selve flasken.
På drinks og ølsiden er der sket nye ting. Dels er der kommet endnu to nye øl ud af Mikkeller samarbejdet. Den første er en Plane Ale, som kan nydes på alle SAS ruter og ikke kun på langruterne. Den anden er en helt ny SAS og Mikkeller øl kaldet Past, Present & Future.
Et af de nye tiltag er Crew Mixology, som har betydet af drinkskonceptet Air Mixology ikke længere tilbydes. Crew Mixology er et nyt koncept, hvor SAS bruger deres kabinebesætning til at komme med deres bud på en drink eller cocktail. Denne bliver så i en periode vist som en signature cocktail, samt fremhævet i menukortet.
Den første signature cocktail som fremhæves bliver en Ginger Forest. Det er purseren Sofi Forssell Brost, som har lavet denne cocktail.
Når vi kigger på hvilke spiritusmærker som hidtil have været tilgængelige, så vil du med det nye menukort opleve en stor forandring – og til det bedre. I stedet for at tilbyde nogle at de main stream mærker har SAS valgt at satse på nogle Skandinaviske mærker af høj kvalitet. Og fra i dag kan du prøve følgende:
- Vodka with Hops lavet af Mikkeller, Denmark
- Harahorn Gin lavet af Det Norske Brenneri, Norge
- Swedish Oak lavet af Mackmyra Whisky, Sverige
Disse 3 nye produkter er ikke noget du ser hver dag. For eksempel fik den valgte Harahorn Gin en guldmedalje ved årets World Spirits Competition 2016 i San Francisco.
Hvis du vil have en gin og tonic ville du tidligere blive tilbudt en Schweppes Indian Tonic Water. Dette er ikke ikke så god en tonic. Så for at fuldføre forandringen er det nu Fever-Tree Tonic Water, som du kan få ombord. Dette har været indført for nogle dage siden som det ses af nedenstående billede.
Mikkeller byder ind med deres Vodka with Hops. Det er en Vodka med humle, som kan blive et ganske spændende bekendtskab. At tilføje humle til vodka er en populær trend i øjeblikket. En cocktail du kan prøve med denne vodkavariant er følgende:
Hopped Vodka Martini
2 cl hopped vodka
1 cl dry vermouth
2 stk oliven til pynt
Fra vores venner i Sverige får vi mulighed for at prøve en lokal Whisky. Swedish Oak lavet af Mackmyra Whisky er ganske god. Jeg har haft muligheden for at smage den tidligere, og det er bestemt en bedre oplevelse end de tidligere standard whisky, som har været ombord. Dette her kan nydes.
Menuen
Maden er selvfølgelig et meget centralt punkt på en rejse i Business Class. Også her bliver der lavet nogle forbedringer og tiltag, med fokus på kvaliteten og lokale produkter fra Skandinavien.
Der er ikke på selve designet af menukortet den helt store forskel i forhold til det gamle. Jeg kunne godt have tænkt mig at se stilen var forsat med billeder. Du får dog, som en del af den restaurantligende service, mulighed for at se maden før du vælger. Men det kunne have være rart at kunne se de 3 hovedretter præsenteret i menuen.
Den store forskel bliver på hvad SAS vælger at servere. Der vil som nævnt komme lokale leverandører ind der, afhængig af sæsonen, vil give dig mulighed for at prøve nogle specialiteter fra Skandinavien.
Her i foråret, startende fra i dag, så vil du som forret kunne prøve en Skandinavisk kaviar service bestående af Kalix Löjrom (vi har beskrevet i detaljer i denne artikel).
Det nye menukort ser således ud:
Se hele menukortet her
Du kan se hele menukortet her på ruten fra København til USA og fra New York og til København, Oslo og Stockholm:
InsideFlyer er med på første afgang til New York
Her på InsideFlyer er vi så heldige at være med på første afgang til New York, og kan dermed prøve de nye ting af ved selvsyn. Vi syntes det er vigtigt at følge disse tiltag på tætteste hold, da det er en stor del af det samlede produkt, som SAS tilbyder deres rejsende i Business Class på langruterne. Business Class kabinen er nu blandt de bedste i Europa og med de løbende nye tiltag og forbedringer på servicen, så har SAS fået sig et meget godt produkt. Et produkt, som står stærkt blandt de nærmeste konkurrenter.
Så følg med på vores forum, hvor vi igennem dagen vil rapportere fra vores tur. Der kommer også en spritny test artikel fra turen senere på ugen.
[…] Læs mere om det hele catering setuppet her […]