Qantas foretrækker Airbus 350-1000 til deres Project Sunrise

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Natten til fredag har Qantas endelig meldt ud, hvilken flytype de vil arbejde videre med til deres Project Sunrise. Valget faldt på Airbus 350-1000. Der er ikke lukket nogen aftale endnu, men Qantas arbejder videre med Airbus på en plan om køb af op til 12 fly.

Qantas har gennem længere tid evalueret både Boeings 777X og Airbus´350-1000 og har altså vurderet at Airbus har den samlede pakke der bedst passer til projektet. Den endelige beslutning i forhold til om Project Sunrise skal føres ud i livet tages i marts måned 2020.

Flyene til Project Sunrise modificeres

De udgaver af A350-1000 som Airbus forhåbentlig kommer til at leverer til Qantas til brug på selskabets Sunrise-ruter, vil få monteret Rolls Royce Trent XWB motorer og en ekstra brændstoftank, så flyene opnår den ønskede rækkevidde.

Airbus 350-1000 i Qantas bemaling. Fotokredit: Qantas.

Flere ting skal falde på plads

Før Qantas kan give det endelig “go” til Project Sunrise flyvningerne, skal selskabet selvsagt lande en aftale med Airbus. Fly producentet er gået med til, at skubbe fristen for at bekræfte leveringstider fra februar til marts 2020.

Den forlængede frist burde give Qantas tid til, at få de ekstra lange ruter godkendt af myndighederne og få landet nye aftaler med piloter og kabinepersonale.

Qantas CEO har stor tiltro til projektet

CEO for Qantas, Alan Joyce, har fortsat stor tillid til projektet, ikke mindst på baggrund af de foreløbig to test flyvninger selskabet har foretaget, og udtaler:

Baseret på testflyvningerne og hvad vi har lært i løbet af de to år vi har fløjet mellem Perth og London, har vi stor tiltro til markedet for direkte flyvninger mellem f.eks. New York og London og østkysten af Australien.

Joyce fortsætter:

A350´eren er et fantastisk fly og den aftale som Airbus tilbyder, giver os den bedst mulige kombination af kommercielle vilkår, brændstofeffektivitet, driftsomkostninger og kundeoplevelse.

Kombinationen af flytype og motor er næste generations teknologi, men begge dele har bevidst sit værd efter mere end to år i tjeneste. Dette er den rette løsning til vores Sunrise-missioner og flyene kan også bruges på andre ruter hvis vi ønsker det.

Fotokredit: Qantas.

Alan Joyce slutter af med at takke både Boeing og Airbus:

Må jeg takke både Airbus og Boeing for den enorme indsats de har lagt i Project Sunrise. Det var et svært valg mellem to meget kompetente fly, gjort endnu sværere af, at begge leverandører har forbedret produkter som de allerede ar brugt år på at designe.

Kilde og fotokredit: Qantas.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *