Qantas tester 20 timers flyvninger

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Sidste år i oktober startede Singapore Airlines med verdens længste flyvning mellem Singapore og New York. En tur på godt 18 timer i snit. Nu melder Qantas sig på banen ved at teste flyvninger på op mod 20 timer.

Det er på ruter mellem Sydney og New York eller London, som er target for Qantas. Target for projektet, som kaldes Projekt Sunrise, er at starte ruterne op i 2020.

Projekt Sunrise handler om ultra lange flyruter på 20+ timer. Kilde: Bloomberg

At flyve fra østkysten af Australien og så direkte til London eller New York kræver nye modeller af fly. Både Airbus med deres Airbus’s ultra-long-range A350-900ULR eller -1000ULR og Boeing med deres kommende B777-8X er i spil og der er ikke givet noget håndslag på en aftale endnu. Så vi kan ikke sige meget om flytypen eller kabineindretningen.

Boeing’s 777-8X or Airbus’s ultra-long-range A350-900ULR and -1000ULR

Læs mere: Et kig på verdens længste flyrute mellem Singapore og New York

Singapore Airlines bruger et Airbus A350 indrettet med kun Business Class og Premium Economy på deres ultra lange flyvninger. Derfor kunne man god forvente at det bliver lignende setup – uden en economy kabine – som Qantas også vil komme med.

Hvorfor flyve direkte som kunde?

På en direkte tur mellem Sydney og New York, så vil du som kunde spare mellem 4-6 timers tid – alt efter ventetider i den lufthavn du har transit i. Derfor kan du få næsten en halv arbejdsdag ud af at flyve direkte.

Det er så spørgsmålet om du er frisk nok til dette, eller 20 timer i luften vil påvirke dig så meget at det er bedre med en mellemlanding og skift af fly.

Ghost flights fra Boeing Fabrikken i Seattle

Det er netop dette som Qantas her i løbet af oktober vil starte op med at undersøge. En række “Ghost flights” vil blive gennemført og både før, under og efter vil passagererne og besætningen blive undersøgt så påvirkningerne af de lange flyvninger kan blive klarlagt.

Der er tale om 3 flyvninger hen over 3 måneder, hvor der vil blive brugt helt nye Boeing 787 Dreamliners til at simulere en ruteflyvning mellem New York/London og til Sydney.

Det er de såkaldte delivery flights, hvor flyet normalt flyver tomt fra Boeing fabrikken i Seattle, som i stedet bliver brugt til disse “Ghost flights”.

Ifølge CEO i Qantas Alan Joyce, så forventer han at kunne tage en beslutning om at starte op i slutningen af 2019. Så det bliver et spændende efterår med test.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *