Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Passager der rejser med Qantas og Jetstar kan forvente at opleve store ændringer på deres flyvninger. Digitale boardingkort skal nemlig være vejen frem og dette introduceres på tværs af begge flyselskaber i år.
Qantas og Jetstar vil udskifte papir om bord til et 100% digitalt system for at skære ned på papiraffald. Den store ændring blev annonceret at Qantas Group 21/2/2019. Med de nye planer planlægger man, at blive det første flyselskab i verden der vil benytte sig af genbrug, genanvendelse og kompostering af mindst 75% af affaldet ved udgang af 2021.
En mere bæredygtig fremtid
En talskvinde fra Qantas fortalte til news.com.au at ændringerne b.la. vil påvirke internationale og nationale boardingkort. Derudover vil driftshåndbøger også blive digitalt. Engangsprodukter skal erstattes med “alternativ emballage”, kaffekopper vil blive genbrugt eller komposteret, gamle besætningsuniformer vil blive genbrugt og flere fødevarer vil blive komposteret eller doneret som led i andre ændringer, der skal gennemføres i år.
Qantas koncernens administrerende direktør, Alan Joyce afslørede planerne, da selskabet leverede deres halvårlige resultat.
“I processen med at transportere 50 millioner mennesker hvert år, beskæftiger vi os med mere end 30.000 tons affald. Det er den samme vægt som omkring 80.747 jumbos. Det er ret bogstaveligt spild, og vi har et ansvar for vores kunder, aktionærer og samfundet on at reducere det. Vi har allerede fjernet plastikindpakning på vores pyjamas og headset og selv vores medlemskort til vores fordelsprogram er blevet digitalt.”
Qantas-koncernen har til formål at fjerne op mod 100 millioner engangsartikler af plast hvert år. Omkring 45 millioner plastikkopper, 30 millioner bestiksæt, 21 millioner kaffekopper og 4 millioner plastikindpakninger til headet vil blive erstattet med “bæredygtige alternativer” inden udgangen af næste år.
Qantas har arbejdet sammen med producenter og andre luftfartsselskaber for at finde alternativer til plastartikler, såsom varmebestandige madbeholdere og hygiejneindpakning.
“Det er kun få industrier der kan udrydde affald 100%, men med dette program siger vi, at undgået affald ikke længere bør være et acceptabelt biprodukt af, hvordan vi gør forretninger. Dette er ikke kun den rigtige ting at gøre, det er godt for erhvervslivet og vil sætte os foran lovkravene i de forskellige lande, vi opererer i, hvor der er en slutdato på forskellige engangsprodukter. Nogen af de bedste tilbagemeldinger til vores ændringer hidtil har været fra vores besætning, der ser den store mængde affald, der genereres i flyet af hundredvis af passagerer hver dag. Vi vil bede om hjælp fra vores personale, kunder og leverandører for at hjælpe os med at nå dette mål.” sagde Joyce.
Qantas har også mål for brændstof-, vand- og elforbrug og sagde, at de havde den største CO2-kompensationsordning af alle flyselskaber i verden.
Passagerer kan også optjene 10 Qantas Points for hver dollar, de bruger når de vælger kulstofneutrale flyvninger fra Australien.
I øjeblikket vælger omkring 10 procent af Qantas passagererne at gøre dette.
Ændringerne om en mere bæredygtig fremtid vil gælde for Qantas, QantasLink og Jetstar.
Det er ikke kun Qantas, der vil være med i kampen om bæredygtigheden
SAS meddelte tilbage i december 2018, at man ville komme med nye, mere bæredygtigt Amenity kit til deres rejsende på business class. Dette kan du læse mere om her.
Derudover har SAS valgt at CO2-kompenserer alle EuroBonus-medlemmernes flybilletter. Dette kan du læse meget mere om her.
Flyselskabet KLM har også i flere år arbejdet på at udvikle sine bæredygtighedstilbud og drive industriens udvikling henimod mindre kuldioxidudslip i hele værdikæden. Dette kan du læse mere om her.
Der kommer hele tiden nye tiltag mod at være mere bæredygtig og der er kamp om, at komme med tiltag der viser, at man som virksomhed er med til at mindske klimapåvirkningen mest muligt.
Det bliver spændende at følge flyselskaberne verden over i kampen mod en mere bæredygtig fremtid.
Kilde: news.com.au samt Qantas.
Skriv et svar