Qantas opgraderer hele Airbus A380 flåden inden udgangen af 2020

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Hvor en række andre flyselskaber er i gang med at udfase deres A380’ere, eller lægger planer for det, så går Qantas den anden vej og vil inden udgangen af 2020 have opgraderet hele selskabets A380-flåde.

Godt nok har Qantas for nylig besluttet, at annullerer en ordre på yderligere otte Airbus 380-maskiner, men de 12 fly der allerede findes i flåden, skal bringes op på niveau med selskabets Boeing 787-flåde. De mest gennemgribende ændringer vil ske på First og Business Class, men også Premium Economy og Economy forbedres.

First Class

Forvent ikke kæmpe ændringer af de 14 First Class suiter på nederste dæk af flyet, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting.

Grundlæggende er det ikke noget galt med Marc Newson’s skrædersyede design, som Australian Business Traveller rangere blandt de bedste “åbne” First Class suiter på markedet (uden skydedør).

Newson samarbejder endnu en gang med Qantas om en beskeden opfriskning af kabine og materialer, hvilket bl.a. inkluderer mere komfortable sæder. En større HD skærm afløser den nuværende 17-tommers skærm.

Designet af den nye First Class kabine vil afspejle designet i Qantas nyeste lounges, som f.eks. den nye First Class lounge i Singapore som er sat til at åbne til december 2019.

Slut resultatet vil få First Class suiterne på selskabets A380´ere til at se uændrede ud og alligevel anderledes – på en gang velkendt, men unægtelig friskere.

Business Class

Den bedste nyhed ved Qantas´ opgradering af deres super jumbo er, at de gamle Skybed II Business Class sæder erstattes med de populære Business Suiter som findes på selskabets Boeing 787 Dreamliners.

Sædet er en videreudvikling af det sæde som findes påQantas Airbus 330 fly og tilbyder en bevægelig skillevæg ved midtersæderne, så rejsende selv kan vælge om de vil være sociale eller have privatliv.

Det bliver en betydelig forbedring for Business rejsende, idet Business Suiterne tilbyder alt det som Skybed II designet mangler: Direkte adgang til gangen for alle passagerer, takket været en 1-2-1 konfiguration, en helt flad seng, rigeligt med opbevaringsplads samt en 16-tommer HD skærm, som er både lysere og skarpere end den 12.1-tommer skærm der findes i Skybed II-designet.

Rekonfigurationen øger også antallet af sæder en smule, fra de nuværende 64 til 70.

Præmieplaceringen for hyppigt rejsende vil være de forreste fem rækker af Business Class, som byder på en lille minikabine med en mere eksklusiv fornemmelse. Bag denne kabine, adskilt af en galley og toiletter, findes den resterende del af Business Class kabinen med 50 sæder fordelt på 13 rækker.

Premium Economy

Opgraderingen af Qantas´Airbus 380-flåde kommer også Premium Economy til gode. Rejser du i denne kabine kan du se frem til de Premium Economy sæder vi kender fra selskabets Boeing 787 fly.

Sæderne installeres i en 2-3-2 konfiguration i en dedikeret kabine bagved Business Class. En rekonfiguration af øverste dæk af A380´erne giver plads til i alt 60 Premium Economy sæder – 25 flere end tidligere.

Det nye sæde bliver noget af en opgradering for forretningsrejsende på budget, som får et komfortablet sæde med praktisk opbevaringsplads, USB-stik, delt strømstik, en fornuftig størrelse skærm og en holder til din tablet

Economy

Denne klasse forsvinder fra den bagerste del af øverste dæk på selskabets Airbus 380´ere for at gøre plads til flere Premium Economy sæder.

Forbedringerne på Economy er ikke omfattende. Som udgangspunkt kan du her forvente nye puder på sæderne og et opgraderet underholdningssystem (bedre skærm).

Nye lounge områder

Det originalle Qantas Airbus A380 layout havde et smalt og meget lidt brugt lounge område på den ene side af den forreste trappe mellem dækkene.

På de opgraderede A380´ere er dette område gen-tænkt som en social cafe med to borde og blød LED-belysning, omgivet af komfortable og bløde bænke med plads til fem passagerer.

I dag sidder folk på langs af bænkene med ansigtet i samme retning og det er ikke nødvendigvis the bedste layout eller miljø for folk at være i.

Vores lounge skal være et område hvor folk kan sidde ansigt til ansigt og snakke sammen og diskuterer. Et område hvor to der rejser sammen, men ikke nødvendigvis idder sammen, kan mødes og tilbringe tid sammen.

– Udtaler Qantas designer David Caon

Faktisk udstyres de opgraderede A380-fly med endnu en lounge på den modsatte side af trappen. I det gamle layout var dette område forbeholdt personalet.

Caon har her inkluderet et område med sæder til tre personer, og baseret på koncept billeder, en selvbetjenings-minibar og en stor skærm hvorpå det er muligt at se film med mere.

Ren “premium” på øverste dæk

Når Qantas sætter de opgraderede Qantas Airbus 380´ere tilbage i rutefart bliver det udelukkende med premium sæder på øverste dæk, i form af Business Class og Premium Economy. Tidligere var der også en lille Economy kabine bagest i flyene. Nederste dæk vil fortsat huse First Class forrest i flyet og mens resten af dækket er Economy sæder.

Samlet set bliver der 485 sæder på de opgraderede fly, mod de nuværende 484 sæder. Med indtroducering af nye sæder og en reconfiguration af de to dæk, fordeles sæderne fremover med 14 på First Class (uændret), 70 på Business Class (før 64), 60 på Premium Economy (før 35) og 341 på Economy (før 371).

Kilde: executivetraveller.com

Kommentarer

  1. Marina siger

    Dejligt. Så flyver de store fugle videre for Qantas indtil sikkert 2030. Jeg var ellers ved at være bange for, jeg havde været i Australien i deres 380’er for sidste gang. Håber ikke de nye puder på Economy Class bliver tyndere eller hårdere end i dag

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *