Qantas siger farvel til luftens dronningen, Boeing 747

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Det australske flyselskab Qantas har i går markeret afslutningen på en lang æra, hvor selskabet siger et sidste farvel til sin Boeing 747-jumbojet.

Den globale COVID-19 pandemi har været en udfordring for luftfartsselskaber overalt i verden. Men ingen har mærket konsekvenserne af krisen så voldsomt som Boeing 747. Jumbo-jettens storhedstid er for længst over, men flytypen har overlevet. Dette skyldes især dens popularitet blandt passagererne. Nu ser det imidlertid ud til at gå hurtigt med at sende de sidste fly på pension. I de seneste måneder har flere store selskaber fremskyndet udfasningen af ​​det ikoniske fly. Og nu er turen kommet til Qantas. Det australske flyselskab har lige fløjet sin sidste tur med Boeing 747 fra Sydney til Los Angeles med rutenummer QF7474.

Maskinen, der har registreringsnummer VH-OEJ, vil senere på ugen blive fløjet til sit sidste hvilested i Mojave ørkenen i Californien.

Qantas Boeing 747-200

Qantas administrerende direktør Alan Joyce udtalte, at Boeing 747 har haft en enorm indflydelse på australsk luftfart. Med flyet startede en ny æra med lavere priser og direkte ruter.

Det er vanskeligt at overdrive den betydning, 747 har haft for luftfarten og et land så langt væk (fra andre kontinenter) som Australien. Den erstattede 707, som også var et stort skridt fremad. Men det havde ikke størrelsen og kapaciteten til at sænke priserne på flybilletter som 747 havde. Det gjorde internationale rejser mulige for de almindelige indbyggere i Australien.

Alan Joyce, administrerende direktør for Qantas
Qantas Boeing 747-200

Næsten 50 år med 747

Qantas modtog sin første jumbojet, en Boeing 747-200, i august 1971. Flytypen har således været anvendt i det australske flyselskab i næsten 50 år. Flytypen har været med til at nå en række vigtige milepæle i Qantas historie. Flyets størrelse, rækkevidde og pålidelighed har betydet, at flytypen også er blevet brugt til en række redningsopgaver. Sidste gang var i forbindelse med den igangværende COVID-19 pandemi, da over 200 strandede australiere blev fløjet hjem fra Wuhan i februar.

Qantas havde allerede planlagt at udfase Boeing 747 i slutningen af ​​2020. Corona-pandemien har imidlertid fremskyndet planerne med seks måneder.

Tiden har indhentet 747, og vi har nu langt mere brændstofeffektive fly med endnu bedre rækkevidde, såsom 787 Dreamliner, som vi bruger på Perth-London-ruten og forhåbentlig snart Airbus A350, som vil blive brugt på vores Project Sunrise-ruter til New York og London.

Alan Joyce, administrerende direktør for Qantas
Pat Tudor i motoren på en Boeing 747

Har fragtet 250 millioner passagerer

Qantas har gennem historien haft hele seks varianter af Boeing 747. Sharelle Quin, der var Qantas første kvindelige flykaptajn, havde æren ​​at flyve den allerførste tur med Boeing 747.

Jeg har fløjet dette fly i 36 år, og det har været et absolut privilegium. Mange har fløjet med 747, fra paven til popstjerner. 747 har transporteret mere end 250 millioner mennesker sikkert til deres destinationer. I årtier er det også brugt ved en række lejligheder for at hente australiere, der var strandet langt hjemmefra.

Sharelle Quin, Qantas første kvindelige kaptajn,
Qantas flight QF7474 på flightradar24.com
Qantas flight QF7474, flightradar24.com Flyets rute viser selskabets logo

Før QF7474 satte kursen mod Stillehavet, foretog flyet en overflyvning over Sydney Harbour, de nordlige og østlige strande ved Sydney samt HARS Aviation Museum, der holder til i Shellharbour Airport, syd for Sydney. Her kan man bl.a. se Qantas første 747-400.

Flyets rute “tegner” selskabets logo og kan ses på Flightradar24.

Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Martin Damm Laupstad og bragt på vores norske søsterside.

Foto: Qantas

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *