Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Med meget høje hastigheder og spektakulære aerobatics, Red Bull showene været spændende for publikum i mange år. Piloterne som konkurrerer i disse løb, har skulle bevise deres færdigheder i forskellige aerobatics show rundt om i hele verden, før de endeligt bliver udvalgt til at deltage i et Red Bull Air show.
Under løbene må piloterne gennemføre en bane, hvor de skal passerer en række såkaldte gates, lavet af store oppustelige master. Hver gate skal passeres på en bestemt måde. Der er gates, som der skal flyves lige igennem, gates der skal passeres som en chikane og ved andre skal piloten lave vertikale sving.
Sæsonen bliver traditionelt startet op i Abu Dhabi og forsætter derfra hele jorden rundt. Red Bull Air Show bliver holdt i så forskellige lande, som UK og Kina, før det ender i USA for finalen. Ved sæsonafslutningen i Las Vegas satte InsideFlyer sig ned, med den svensk fødte pilot Daniel Ryfa, for et interview. Daniel startede med at flyve i en ung alder. Allerede som 14-årig var han igang med svæveflyvning. Det var allerede på dette unge tidspunkt at han fik interessen for aerobatic.
Daniel er også en supporter af Aviatrix Art Projektet. Dette project er startet af kvindelige, som ønsker at skabe mere opmærksomhed på kræftforskningen og via flyvningen at rejse pengen til kampen mod kræft. Daniel støtter blandt andet projektet ved at flyve med en hjelm som promovere Aviatrix hjemmesiden.
Mesterskabet
Hvor længe har du deltaget i Red Bull Air Show’et?
I 2009 vandt jeg det Europa-mesterskabet og dette gav mig en invitation til at deltage i Red Bull’s udfordreklasse. Men før du overhovedet kunne deltage i et løb må du igennem mange, mange timers træning. I løbet af 201o var jeg derfor igennem flere træningslejrer. Jeg havde regnet med at skulle starte i 2011 sæsonen, men Red Bull havde valgt at holde en pause på 3 år. Red Bull kontaktede mig igen i 2013, da de var ved at forberede en genstart af konkurrencen. Jeg blev inviteret med til en træningslejr i Texas, hvor jeg skulle igennem en række tests. Så udover en uges træning i kun at flyve igennem de forskellige gates, så skulle jeg også igennem en række psykologiske test og gruppearbejde. De piloter som blev godkendte til at forsætte fik en såkaldt “Restricted Super License”, som gav lov til at deltage i udfordreklassen i 2014 sæsonen
Før du overhovedet kunne deltage i et løb må du igennem mange, mange timers træning. I løbet af 201o var jeg derfor igennem flere træningslejrer. Jeg havde regnet med at skulle starte i 2011 sæsonen, men Red Bull havde valgt at holde en pause på 3 år. Red Bull kontaktede mig igen i 2013, da de var ved at forberede en genstart af konkurrencen.
Daniel Ryfa, Pilot
Kan du fortælle os en smule mere om selve det fly du bruger i konkurrencen?
Jeg flyver en Extra 300LX som har plads til en pilot. Når du deltager i udfordreklassen, deler du 3 helt ens fly. Flyet er godt tilpasset til at flyve på banen. I selve Master-klassen, skal hver pilot have deres eget fly af mærket Edge 540 eller MXS.
Aerobatics forhindringer
Igennem konkurrencen skal piloterne flyve igennem de forskellige gates. Alle der har sine helt egne regler for hvordan de passeres. Hvilken en af dem syntes du er den sværeste?
De grundlæggende gates er ikke så svære at passerer – det er det som ligge før eller efter disse gates, som gør det svært. Først skal offset vinkel og afstand. Derefter skal du beregne hvordan vinden påvirker flyet, som er en stor faktor i alle løb. Da alting går meget hurtigt, så er der meget lidt tid til at overveje det enkelte elementer. Det er med at have en plan klar før løbet starter.
Verden rundt
Konkurrencen foregår over hele verden fra starten i Abu Dhabi og til Las Vegas. I en konkurrence af denne størrelse mår logistikken betyde rigtigt meget. Går tingene galt en gang imellem?
Det logistiske arbejde før hvert løb er meget imponerende. Der er et stort og dygtigt team involveret og indtil videre har jeg ikke set dem fejle. Dette team sikre at alle løb kan afholdes og det betyder at jeg har den største respekt for dem og deres arbejde. Alt efter perioden imellem løbende, så bliver alt materiel transporteret med skib eller fly. Red Bull forsøger at holde det hele kørende på den mest optimale måde, så ledes at påvirkningen på miljøet er så lille som muligt.
Status
Du er lige nu i nummer 2 i udfordreklassen. Satser du på at kommer i Master-klassen til næste sæson?
Det er svært at sige. Mit mål er at komme i Master-klassen. Men det er meget svært at opnår og selvom du opnår en topplacering i udfordreklassen, er er det alene ikke nok til at komme i Master-klassen. Men en ting er sikkert – kommer jeg ikke i Master-klassen til næste sæson, så forsætter jeg til den dag kommer.
Favoritdestinationen
Har du noget favoritdestination i løbet af sæsonen eller i forbindelse med de forskellige Air Shows du deltager i? og i så fald hvad er grunden?
Jeg kan lide alle de steder jeg kommer, men jeg kan godt lidt at gå mine egne veje. Så kommer jeg til en ny destination er dette helt sikkert spændende og opleve noget nyt. Men det at komme tilbage til en destination er også en god følelse og der er altid noget nyt at opleve.
Aviatrix Art Projektet
Du er involveret i Aviatrix Art Projektet og flyver med en hjelm der promovere projektets budskabet “Pilots against cancer”.
Ja, jeg kender nogle af de kvinder, som arbejder med projektet. Tidligere i år startede Susy og jeg en dialog omkring forskellige ideer til hvordan jeg kunne promovere sagen igennem Red Bull Air Show’et. Vi besluttede at det bedste var at jeg havde en hjelm, der viser budskabet og hjemmesiden. På denne måde ville Aviatrix få en stor opmærksomhed til hvert løb jeg deltog i. Jeg kan godt lide ideen med at hjælpe Aviatrix Art Projektet og skabe så stor opmærksomhed som muligt. Dette er et vigtigt emne og det er en sygdom, som de fleste desværre møder på et tidspunkt i deres liv.
Artiklen er oprindeligt skrevet af Steven Tor fra InsideFlyer.nl
Skriv et svar