Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
For 100 euro kan du leje en Porsche i tre timer. Det er billigt, men vær opmærksom på, hvordan du booker oplevelsen. Der er faldgrupper. Her får du fjerde kapitel af John Christensens First Class tur/retur.
99,10 Euro. Præcist så meget koster det at booke enten en Porsche 911 eller Porsche Panamera, hvis du enten er HON Circle Member (Lufthansas top-elite status) – eller rejser på First Class og har nogle timer du gerne vil slå ihjel i Frankfurt Lufthavn. Porsche – First Class Excitement hedder konceptet, og det er et tilbud, som Lufthansa yder i samarbejde med udlejningsfirmaet Avis. Ganske kort går det ud på, at du snupper en Porsche i lufthavnen, drøner rundt nogle timer, og parkerer den igen – i forholdsvis hel stand.
Egentlig havde jeg ikke tænkt over at bruge ret meget tid uden for de forskellige lounges, selvom jeg havde overvejet Porsche-tilbuddet. Men nogle dage før jeg tog afsted, blev jeg alligevel enig med mig selv om, at det tilbud næsten var for billigt til at springe over. De 99,10 Euro indebærer nemlig tre timers leje, inklusiv 150 kilometers kørsel og inklusiv benzin og forsikring. Og hvor kan man køre tre timer i en Porsche i Danmark til cirka 750 kroner? Jeg landede i Frankfurt kl. 08:05 og skulle først videre med næste fly kl. 14:05, så jeg havde egentlig tid nok til både loungebesøg og en tur på motorvejen.
Dårlig håndtering hos Avis
Tre-fire dage før afrejse bookede jeg turen via et link fra Lufthansa.com. Herfra kommer man til Avis, hvor du så udfylder navn, tidspunkt for booking og så videre. Bemærk, at du skal være over 25 år og kunne fremvise nogle specifikke kreditkort. Blandt andet skal ét af minimum to kort være eksempelvis et MasterCard Gold eller Platinum. Et døgn efter min forespørgsel fik jeg bekræftet af Avis, at jeg var godkendt til turen i Porschen.
Jeg havde booket bilen fra kl. 9:15 til 12:15. På den måde kunne jeg lige nå forbi en lounge og nå en kop kaffe og kigge mig omkring, og alternativt – hvis flyet var forsinket – kunne jeg stadig nå at sætte mig til rette i bilen kl. 9:15. Efter turen kunne jeg så fint nå lidt lounge-aktivitet.
Som nævnt i et tidligere kapitel blev jeg kørt til B-fingeren af min privatchauffør, som hentede mig ude ved flyveren ved ankomst til Frankfurt. Flyet ankom til tiden, så jeg kunne nå at kigge op i First Class Loungen i B-afsnittet. Her ankom jeg hurtigt, og en meget venlig Lufthansa-assistent brugte nogle minutter på at vise mig rundt i loungen: Hvor jeg kunne spise, kontor, bad, senge og meget mere. En egentlig review af oplevelsen her springer jeg over, da jeg kun var her kort tid.
Jeg fortalte assistenten om min booking af bilen, og hun forklarede, hvordan jeg skulle finde ned til Avis-udlejningen for at hente bilen. Ingen problemer her. Men da jeg kom ned til Avis omkring kl. 09:00 skulle det vise sig at gå lidt mere trægt. Efter at have stået i kø et kvarters tid kom jeg til skranken og afleverede min bookingbekræftelse. ”Vi har en fin bil til dig, kan jeg se. Du skal køre i en VW Tuareg,” sagde den unge Avis assistent.
Det studsede jeg lige over nogle sekunder og spurgte så, om ikke der var en Porsche, hvortil hun kiggede lidt forundret på mig og spurgte, om jeg meget gerne ville have sådan en. Det ville jeg gerne, svarede jeg, da det jo var hele ideen. Lidt efter kom hun tilbage med nøglerne til Porsche Cayenne… Jeg var mildt sagt lidt forvirret, men så fortalte jeg hende grundigt, hvad jeg fået stillet i udsigt ud fra min booking. Men det kunne hun ikke umiddelbart hjælpe med og måtte tilkalde forstærkning.
Historien kortet lidt ned, så lykkedes det mig at få hendes chef forklaret, at jeg ville have enten en 911 eller Panamera. Først kunne Panameraen ikke lade sig gøre, da den var en anden gruppe af biler i forhold til 911’eren i Avis-systemet. Det på trods af at de to biler begge skulle være en valgmulighed. Dernæst var der ingen 911 til rådighed, men at de kunne finde en til om 30 minutter. Nu var klokken efterhånden 09:45, men jeg valgte at vente, da jeg alligevel var godt på vej til at få tingene klaret langt om længe, troede jeg. Da jeg så skulle betale, lød regningen pludselig på 148 Euro, hvilket var lidt mere end de 99,10 Euro ifølge tilbuddet. Endnu engang måtte assistenten have fat på chefen, som jeg bad dobbelttjekke på lufthansa.com, hvorefter hun måtte indrømme prisen på de 99.10 Euro var i orden.
Sidste trin var at underskrive formularen, hvor jeg kom til at se, at prisen ikke inkluderede brændstof. På den igen med at forklare, at prisen var inklusiv brændstof. Denne gang lykkedes det uden indblanding af forstærkning fra Avis-chefen. Min endelige pris blev dog på 108 Euro – sansynligvis på grund af noget forsikring fik jeg fortalt. På det tidspunkt gad jeg ikke diskutere mere!
Jeg havde set en First Class Lounge på vejen til Avis, så jeg tænkte, at jeg kunne få en kop kaffe og fordrive de 30 minutter der. Men da det var en arrival lounge, kunne jeg ikke komme ind. Årsagen var, at jeg var ankommet på en Business-billet, og derved ikke havde en ankomstbillet på First. Så jeg gik lidt rundt og landede så igen hos Avis kl. 10:15. Her ventede jeg så igen ca. 10 minutter, før bilen var klar. Kl. 10:30 havde jeg langt om længe fået sat mig til rette i en flot porsche 911 Carrera 4, der havde gået den nette sum af 264 kilometer på tælleren. Så den var så god som ny!
Måske netop fordi bilen var ny, så var der ikke kodet nogle ruter ind på gps’en. Ifølge salgstalerne for konceptet skulle alle biler ellers have fire forskellige ruter med hver deres specifikke køreoplevelser lagt ind – og både med tid og antal kilometer samt en geografisk oversigt. Men det var der altså intet af her. Så jeg valgte at køre lidt rundt på må og få, og det ødelagde oplevelsen lidt, eftersom jeg skulle sørge for at komme tilbage inden min tid udløb – hvad enten det så fortsat var 12:15 eller 13:15…
Jeg fik dog ”prøvet den sorte Porsche af” som det kaldes. Og for mig, der bestemt ikke er vant til store biler, så var det en rigtig lækker oplevelse, der passede godt ind i den oplevelse, jeg havde under opsejling. Kl. 12:35 rullede jeg op foran Lufthansas Førsteklasses Terminal. Som en lille fiks detalje kan du nemlig blot parkere bilen uden for terminalen. Så tager en eller anden sig af at få den bragt tilbage til udlejningscentret.
Efter min oplevelse kan jeg varmt anbefale at prøve turen i Porschen, hvis du har muligheden, økonomien og tiden til det under din venten i Frankfurt. MEN: Hvad jeg vil gøre en anden gang – og måske også anbefale uden at have prøvet det – så er det at lade være med at booke Porsche-turen på forhånd, men i stedet tage fat på en af de personlige assistenter i en af First Class-loungerne eller First-terminalen og simpelthen få dem til at klare bookingen. På lufthansa.com står der direkte, at man i et tilfælde af en pludselig lyst til at køre Porsche (eller noget i den dur), kan tage kontakt til First Class-personalet, der så vil arrangere tingene.
Dog kan man være udsat for at der ikke er en bil til rådighed på det ønskede tidspunkt. Men i mit tilfælde var der jo heller ingen bil, selvom jeg netop havde booket på forhånd. Uden jeg kan vide det, så tænker jeg, at personalet, som er tilknyttet First Class-rejsende lettere kan få tingene til at glide – og eventuelt trække i nogle tråde for at man som førsteklasses rejsende får en behagelig rejse og oplevelse.
- Kapitel – Rejsebeskrivelse: Lufthansa First Class tur/retur for dummies
- Kapitel – Rejsebeskrivelse LH First: Søg grundigt og spar tusindevis af kroner
- Kapitel – Rejsebeskrivelse LH First: SAS Loungen i Oslo og Lufthansa Oslo-Frankfurt på Business
Skriv et svar