Rejsebrev: Lufthansa First – 2. kapitel: Søg grundigt og spar tusindvis af kroner

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Du kan hente en god timeløn ved at bruge tid på at søge billetter på første klasse. Her får du andet kapitel om John Christensens tur med Lufthansa First. Dette kapitel er forberedelsen og bestillingen af turen.

Når man tilstrækkelig mange gange er gået ind i et fly, har kigget til venstre mod de lækre sæder og det flotte interiør, for derefter at svinge til højre ned ad gangen og klemme sig ned på et papsæde ved siden af 8-10 andre på samme række. Ja, så kommer der et tidspunkt, hvor jég i hvert fald sagde: ”Dét der med de fine sæder, det vil jeg gerne prøve”. Og Peter Ingemanns serie i TV om de største ting, hvor han tog en tur med Emirates’ Airbus A380 på henholdsvis Business og First Class – det var ligesom prikken over i’et.

Men at flyve på første klasse er dyrt. Jeg er på ingen måde velhavende, skal jeg indledningsvist sige. Men hvis du er grundig i din søgning, så kan det godt lade sig gøre at finde billetter til ”fornuftige penge” (Alt er relativt). Jeg synes i hvert fald selv, det lykkedes mig at skære meget af prisen ved at søge grundigt.

Men sæt dig også nogle krav, inden du går i gang med søgningen. Hvor vil du acceptere at flyve fra? Hvor længe er du villig til at strække rejsen i forhold til pris? Og hvilke tidspunkter har du eksempelvis mulighed for at tage af sted på. Lidt fleksibilitet er altid godt – meget fleksibilitet er endnu bedre. Samtidig kan man selvfølgelig have specifikke krav til mellemlandninger, flytype og så videre.

Du skal selvfølgelig også tænke over, hvad der vægter højt for dig på turen. Når du har det på plads, er det lidt lettere at nærme dig dit mål og sikre, at du får mest mulig value for money.

Mine krav var: Rigtig første klasses service og følelsen af VIP-service i lounges osv. Jeg var temmelig fleksibel i hele juni måned, og jeg kunne godt flyve lidt efter at starte min rejse i et andet land end Danmark. Til gengæld ville jeg gerne have nogle lange stræk i flyet – men med destination i USA. Jeg ville også gerne undgå gamle, utidssvarende kabiner – og kunne jeg få plads i en Airbus A380, så var det et ekstra plus.

Prisforskelle på over 100.000 kroner

Brug gerne noget tid på at søge på billetter – og søg grundigt. For hvis der er en god forskel på priserne på økonomi, så er prisforskellen kæmpestor på First. Lektion ét, hvis du påtænker at tage turen på First: Søg, søg og søg! Du kan nemt finde billetter til langt over 100.000 kroner på én afgang, mens en anden identisk afgang nærmer sig en tredjedel. Gode søgesider på nettet er kayak.dk og eksempelvis googles itamatrix-side. På Kayak kan du let se, hvilke dage der er billigere end andre – og du kan fravælge de flyselskaber, du ikke ønsker at rejse med. Der findes en række andre sites også med hver sine plusser og minusser.

For mit vedkommende kredsede valget sig omkring Lufthansa og Air France, da US selskaber generelt set ikke har helt så høj standard – selv på First. Det er i hvert fald min umiddelbare vurding om rejser ud af EU. Selskaber som Emirates og lignende passede ikke rigtig ind i mine ønsker. La Premiere, som er  Air Frances svar på første klasse, så imidlertid rigtig spændende ud, og Lufthansa First ligeså. Så jeg vingede de to selskaber af ved mine søgninger og kunne så få en ide om afgange, priser, datoer med videre.

Selskabers egne bookingsider giver plads til detaljer

Jeg brugte Kayak til at finde dage med fornuftige priser. Og jeg brugte også siden sammen med itamatrix til at tune mig ind på ruten. Men i den sidste ende lavede jeg mine søgninger på både Air France og Lufthansas egne hjemmesider. Og hvorfor så det?

Jeg ville gerne have god tid til at opholde mig i de forskellige First Class-lounges og  især Lufthansas First Claas Terminal i Frankfurt. Jeg skulle jo ikke nå noget som sådan, og da hele flyturen var en del af rejsen, så var flere timer i loungen en ekstra gevinst.

Et godt trick er at vælge ”multi-flights” på lufthansa.com og airfrance.no i stedet for en normal tur/retur. Med den funktion kan du selv sætte de forskellige afgange sammen med hensyn til ruter og tidspunkter. Kayak har også denne funktion, men jeg kunne ikke få det til at virke tilfredsstillende ved multi-flightssøgninger på First. Vælger du en normal tur/retur vil forslagene som regel lyde på kortest mulig ophold ved mellemlandinger (altså den mest optimale rejsetid). Men I stedet for at lande i Frankfurt kl. 08.05 og flyve videre kl. 10.05, som det traditionelle forslag lød på hos kayak.dk; Ja, så fandt jeg med multi-flights hos Lufthansa en afgang fra Frankfurt kl. 14.05 i stedet, hvilket gav mig seks timer til loungebesøg – og en tur i en Porsche 911. Hvordan det kan lade sig gøre kommer jeg ind på i et senere kapitel.

Men også her bør du være grundig. Selv med meget små justeringer i rejsemønstret kan du opleve at spare rigtig mange penge. Eksempelvis faldt min billet med cirka 10.000 kroner ved at justere én europæisk strækning af turen. Så jeg brugte megen tid på at lave små justeringer i mine søgninger for at se, om det gav udslag på prisen – og i givet fald hvor meget i forhold til ændringerne.

Ruten endte med Oslo-Frankfurt-Los Angelse-San Diego med retur igen fra San Diego-San Francisco-Frankfurt-München-Oslo.

Prisen? Den var næsten identisk både med Air France og Lufthansa. Ca. 32.500 kr. for F Restricted, hvilket er den “billige” af to typer af billetter på førsteklasse. Ikke at du går på kompromis med service. Men på Restricted kan du ikke annullere billetten igen uden gebyr.

Dog var Air France-buddet kun til San Francisco og retur. Men jeg var meget i tvivl. Air France er på ved at skifte La Premiere kabinen ud på dets langdistance Boing 777-300 fly, og netop her over sommeren var denne flytype sat ind mellem Paris og San Francisco i weekenden, der ellers normalt betjenes af en Airbus A380 med ældre kabine. Men jeg ville ikke bruge surt optjente penge på at ende med at sidde i en gammel kabine på grund af ændringer af fly og flytype. Samtidig funderede jeg også lidt over min pointoptjening i valget.

Valget kom dog lidt af sig selv, for pludselig steg priserne på La Premiere ganske kraftigt, uanset hvordan jeg prøvede at strikke turen sammen – og så blev det Lufthansa.

Som du kan se, måtte jeg til Oslo for at starte min egentlige rejse. Ved at starte turen på First fra Oslo i stedet for eksempelvis Billund sparede jeg cirka 3.500 kroner på billetten – også selvom det i princippet var den samme rute – blot med start i Danmark. SAS havde tilfældigvis tilbud på bonusrejser i Norden, så jeg brugte 18.000 point på en tur/retur i SAS Plus til at komme fra Aalborg til Oslo. Og da jeg alligevel var på ”fly-ferie”, hvorfor så ikke svinge forbi København på vejen J. Aalborg vandt i øvrigt min gunst som afrejselufthavn på grund af den gratis parkering.

Jeg rejste til Oslo torsdag eftermiddag og brugte så 15.000 point på en overnatning på Park Inn Hotel direkte ved lufthavnen. Det fungerede fint og meget belejligt, eftersom jeg skulle flyve kl. 06.05 næste morgen. For kort tid siden var der en test af selv samme hotel her på InsideFlyer, så hotellet vil jeg ikke gå i dybden med – og jeg var der også kun ganske kort tid, eftersom jeg landede kl. 21.30 og som sagt skulle flyve igen 06.05 næste morgen.

Jeg tog et smut over München på hjemrejsen – af den årsag, at jeg gerne ville opleve førsteklasses loungen der. Og så var der jo en ekstra mulighed for at blive kørt med limousine fra og til flyet. Merprisen var små 200 kr. Og så var der lidt ekstra bonuspoint med også. Så alt i alt et fornuftigt beløb og en god disposition – for mit vedkommende skal jeg skynde mig at sige. Andre ville sikkert gøre det anderledes. Jeg nød dog turen – Ikke mindst fordi jeg endte i den sprit nye First Class Lounge i den nye terminal 2 i München. Et spændende besøg, som du får en hel artikel om senere.

Awardtur – hvorfor ikke? Jeg kunne også have købt en stak bonuspoints på tilbud hos andre selskaber/alliancer og bruge dem til en bonusrejse hos Lufthansa. Det gode tip fik jeg her på InsideFlyer, og jeg undersøgte også ideen, for det kunne skære adskillige tusinde af prisen. Men jeg endte i sidste ende med at købe billetten, da det gav mig langt større mulighed for at sammensætte min rute ud fra mine ønsker. Jeg har aldrig fløjet på First før, så jeg ville jo meget gerne få så meget ud af turen. Deraf min grundige sammensætning af afgange i forhold til hinanden. Samtidig er det også ret svært at få bonusbilletter på Lufthansa First, med mindre man er lidt vaks. Disse billetter kommer først ”til salg” cirka 14 dage før afgang – og jeg ville kunne ende med at skulle flyve via Boston eller New York for at nå San Diebo – og måske på økonomi el. business på den sidste del af turen. Så mit valg blev at købe billetten, selvom den anden løsning bestemt ikke er dum. Og jeg vil måske vælge dette en anden gang.

Lidt det samme gjorde sig gældende med hensyn til brug af flightfox.com, der er en side, hvor man kan få hjælp af seriøse fly-nørder til at skaffe billetter til billigere penge. Kort fortalt går det ud på, at du skriver, hvor du vil flyve fra og til – samt hvad du selv finder billetter til – og så går de ellers igang med at finde lignende ture til billigere penge. Prisen for deres hjælp afhænger af flere parametre. Jeg betalte omkring 800 kroner for hjælpen. En forholdsvis høj pris på grund af mine ønsker om at rejse på First. Men jeg endte faktisk med at vælge min egen løsning. For det første skulle jeg være meget fleksibel for at få en billet til omkring 25.000 kroner. Jeg skulle kunne rejse med en til to dages varsel – og jeg ville ikke vide ruten præcist før afgang. Samtidig var der ingen garanti for, hvornår jeg kunne komme retur på First, og jeg kunne i sidste ende være ”nødsaget” til en billet i Business på hjemturen. Det var lidt for flyvsk for mig. Men jeg vil gerne anbefale siden, eftersom du helt sikkert kan spare penge ved at gå lidt på kompromis med ovenstående – samt eventuelt start-destination med videre.

En kort opsummering med hensyn til søgning:

  • Overvej – og lav derefter en liste med dine krav til turen. Eks. fleksibilitet, krav til service, lounges etc
  • Søg grundigt, når du kigger efter First-billetter
  • Brug flere forskellige søgesider
  • Søg gerne på Multi-flights for at tilpasse turen så godt som muligt til dit behov/liste
  • Lav små justeringer på ruten i form af ændrede afgange eller en anden rute. Det kan ændre prisen markant
  • Tjek evt. hvad forskellige selskaber giver af bonuspoint på tværs. Hvis det har betydning for dig

 

Kayak.dk er en af flere søgesider på nettet.
Kayak.dk er en af flere søgesider på nettet. Foto: ® Kayak.dk

Følg med i næste kapitel, hvor jeg kigger på SAS Loungen i Oslo, samt tager turen på Business fra Oslo til Frankfurt.

Tidligere kapitler:

  1. kapitel – Stortest: Lufthansa First Claas tur/retur – for dummies

 



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *