Rejsebrev: Amman til København på business class med Austrian Airlines

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Tilbage i oktober rejste jeg en uge til det mellemøstlige land Jordan, der befinder sig mellem Syrien, Irak, Saudi-Arabien og Israel/Palæstina. Turen bød på et dyp i Det Døde Hav, gåture i et af det syv nye vidundere; den fortabte by Petra og jeeptur i Wadi Rum ørkenen hvor blandt andre Star Wars og The Martian er optaget. Efter at have bevæget os sydpå i løbet af ugen, var tiden igen kommet til at vende tilbage til Amman og hjem til Danmark.

Hjemturen startede kl. 7.00 med en 4 timers lang køretur ad den sceniske “Dessert Highway” fra badebyen Akaba til Queen Alia International Airport, der ligger godt 30 kilometer syd for hovedstaden Amman.

Mars-lignende landskab i Wadi Rum Ørkenen.

Vi fik afleveret vores lejebil uden problemer og gik igennem den første sikkerhedsscreening. Herefter kunne man aflevere bagage, men da vi kun rejste med håndbagage gik vi videre til paskontrol og den sikkerhedskontrol, som man kender fra andre lufthavne. Vi havde nu fire timer før afgang. På dette tidspunkt vidste vi endnu ikke, at flyvningen ville foregå på business class, da billetten var købt og betalt på economy. Jeg har dog guldstatus ved SAS og vi kunne derfor bruge den lounge, som Austrian tilbyder; i dette tilfælde Royal Jordanians “Crown Lounge”. Receptionisten mente dog, at kun jeg havde adgang, men efter at have vist ham reglerne for loungeadgang på Star Alliance’s hjemmeside og nogle opkald til hans kollegaer fik vi begge lov at gå ind.

Kagebuffet i Crown Lounge.

Loungen bød på både en normal buffet, en kagebuffet, pizzabuffet, pastastation, ismaskine og en egentlig kaffebar. Herudover køleskabe med diverse drikkevarer. I loungen var der også mulighed for at spille PlayStation, men kun en controller virkede. Loungen var helt klart en af de bedste lounge jeg har besøgt og det var ikke svært at finde en ledig plads, som det til tider er i SAS’s lounge i København eller Lufthansas lounges i Frankfurt og München.

Efter at have brugt nogle timer i loungen var det snart tid til afgang. Jeg ville en sidste gang tjekke at vi havde sæder ved nødudgang. Til min overraskelse var vi dog blevet flyttet. Men teksten med “economy” var nu også skiftet ud med “business” og vi sad i stedet på 2C og 2D. Vi gik derfor forventningsfulde til gaten hvor vi fik stukket nye boardingkort i hånden.

A320 fra Austrian Airlines i Star Alliance livery.

Flyet vi fløj med var af typen Airbus A320, der er et almindeligt kort- og mellemdistancefly. Business class var derfor også den normale “euro-business class” med et blokeret midtersæder blandt almindelige sæder. Reelt havde vi derfor mindre benplads end hvis vi havde haft vores oprindelige sæder længere tilbage ved nødudgangen. Flyet var dog helt fyldt, så de frie midtersæde gav alligevel noget plads. Boarding foregik effektivt og vi var hurtigt i luften.

Business Class ombord på Austrian Airlines – Economy med blokeret midtersæde.

Kort efter afgang kom besætningen rundt med menuer og lagde duge ud på bordet.

Valget stod mellem en svamperagout eller en pastaret. Jeg gik med nummer to. Maden var flot anrettet og smagte fint. Til maden gik jeg med tomatjuice og østrigsk mousserende vin. Bakkerne blev løbende afryddet og skiftet ud med desserten; æblekage med marengs og vaniljecreme, samt te eller kaffe. Igen var dette anrettet pænt og smagte lækkert.

Hovedmåltidet på turen til Wien i Business Class.
Dessert kom efter hovedmåltidet.

Serveringen blev afsluttet med et stykke chokolade og herefter var besætningen ikke ude før der skulle gøres klar til landing. Der var dog stadig muligt at bestille drikkevarer igennem hele flyvningen.

Efter landing i Wien skulle vi igennem paskontrol og endnu et sikkerhedstjek inden vi kunne bruge en times tid i Austrians Senator schengen-lounge.

Landing i Wien.

Loungen var forholdsvis lille, og der var ikke mange ledige pladser. Der var mulighed for både varme og kolde retter, samt sodavand, vin, øl og varme drikke. Vi havde ikke lang tid og fik kun noget frugt inden næste flyvning mod København. Turen foregik på economy, men med en flyvetid på lige over en time var det også helt fint. Besætningen nåede at komme rundt med vand og chokolade, og vi kunne på denne flyvning nyde godt af ekstra benplads ved nødudgangen. Vi landede til tiden i Københavns Lufthavn og kunne trætte sætte os ind i et tog efter en lang og god dag, der startede 18 timer tidligere.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *