Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
First Class er den ultimative flyoplevelse både i luften og på jorden. Kom med når vi besøger Qantas First Class lounge på Singapore Changi lufthavnen.
Mange luftfartsentusiaster drømmer om at flyve på First Class én gang i deres liv. First Class er den mest luksuriøse rejseklasse ombord og derfor meget eksklusiv. Det er i øvrigt ikke alle flyselskaber, der tilbyder denne temmelige dyre rejseform. InsideFlyer var inviteret af Qantas til at besøge Qantas First Class Lounge i Singapore-Changi Lufthavn. Vi fløj desværre ikke First Class denne gang, men vi kunne nyde First Class Lounge-oplevelsen.
Singapore Changi Airport
Bystaten Singapore er kendt verden over som et finansielt knudepunkt i Asien, hvor det også er et godt sted at besøge som rejsende. Singapore Changi Airport (SIN) og den seneste tilføjelse, Jewel City, nyder også verdensomspændende erkendelse. Faciliteterne er altså i top.
Lufthavnen ligger en halv time med taxa fra byens centrum. Afhængigt af hvor du bor, kan dette tage lidt længere tid. Lufthavnen er også let tilgængelig med offentlig transport. Eksempelvis med bus 36 eller den grønne metro East West Line.
Normalt flyver næsten alle store internationale flyselskaber til Singapore. Men det har selvfølgelig været mindre i den seneste tid. Flytrafikken stiger dog igen stille og roligt. Lufthavnen har fire terminaler. Singapore Airlines flyver fra T1, 2 og 3. Emirates, Qatar Airways, Qantas, KLM, Air France og Cathay Pacific flyver fra Terminal 1. For blandt andet Swiss, United, Lufthansa og Singapore Airlines skal du til Terminal 3.
Qantas har i øjeblikket to lufthavnslounger i Singapore, International Business Lounge og International First Lounge. Denne anmeldelse handler om Qantas First Class Lounge i Singapore.
Adgang til Qantas First Class Lounge Singapore Changi Lufthavn
Rejsende, der flyver på First Class med Qantas, Emirates eller et andet Oneworld-flyselskab, har adgang til Qantas First-loungen. Platinum (One) Qantas Frequent Flyers (svarende til Oneworld Emerald) og Emirates Skywards Platinum kan også besøge loungen, når du rejser på en Qantas-, Emirates- eller Jetstar-flyvning (uanset rejseklasse). Emirates-rejsende må kun medbringe en gæst, der rejser på samme fly. Det samme gælder for gæster med en Jetstar-flyvning. Gæster, der rejser på et Qantas (QF) eller et andet Oneworld-flynummer, kan også medbringe en gæst, der rejser på et andet fly.
Det er ikke muligt at købe adgang til Singapore Qantas First Class Lounge. Det er dog muligt at købe adgang til Qantas Business Lounge, som ligger fem minutters gang fra First Lounge.
Du kan også finde et videoindtryk af Qantas Singapore First Lounge på vores YouTube-kanal. Vidste du forresten, at du kan se mange flere anmeldelser, InsideLooks og rejserapporter på vores YouTube-kanal? Vi poster nye videoer ugentligt, så følg vores kanal for ikke at gå glip af en video!
Faciliteter
Ved indgangen bliver vi budt hjerteligt velkommen og straks eskorteret ind i loungen. Vores vært forklarer, at Qantas First Lounge er designet, så gæsterne sidder i deres komfortable stole og ikke behøver at komme ud under deres besøg. Den venlige service sikrer, at du ikke kommer til at mangle noget under dit ophold i loungen.
Under udarbejdelse af designet af de australske designere David Coan og Kelvin Ho, var gæstens velvære omdrejningspunktet. Der er tre zoner til de forskellige typer rejsende. De anvendte materialer og farver skal udstråle ro og luksus, såsom marmor, træ og læder og gyldne og brune toner. Udseendemæssigt er det helt sikkert lykkedes Qantas at bringe ro og luksus ind i loungen.
Der er derfor tre forskellige zoner, nemlig afslapning, arbejde og spisning. Foran i loungen er der indrettet forskellige siddepladser og sofaer med puder, så du kan slappe af. Der er også et stort ovenlysvindue med belysning, så det ser ud som om der skinner sollys ind.
Længere fremme finder du også forskellige arbejdspladser, udstyret med stikkontakter og printer. Gratis højhastigheds-WiFi er tilgængelig i hele loungen.
Den største del af loungen bliver optaget af restaurantområdet. Du kan læse mere om dette senere i denne anmeldelse.
Luksus bruser suiter
Selvom denne Qantas First Lounge ikke har en spa, som for eksempel i Sydney eller Melbourne, er der ti luksuriøse ‘Shower suites’. Disse meget rummelige badeværelser udstråler ultimativ luksus med marmorvægge og et stort spejl, håndvask med gyldne vandhaner og eget toilet.
Der er også et ‘skylight’, der får det til at virke, som om sollys skinner ind. Ydermere kan belysningen indstilles med forskellige farver, for eksempel til at efterligne morgenen eller aftenen.
I selve bruseren er en rainshower til at forfriske dig før eller efter en lang flyvning. Alle faciliteter såsom sæbe, shampoo og bodylotion er fra det australske luksusmærke LaGaia. Bruserne holdes rene og altid forsynet med nye håndklæder og faciliteter.
A la carte diner
En væsentlig del af de i alt 240 pladser er reserveret til restauranten. Den omfattende menu er sammensat af den kendte australske kok Neil Perry. Menuen er inspireret af Singapores fusionskøkken, suppleret med de bedste australske vine og øl. Du kan selvfølgelig også bestille cocktails. For eksempel Merlion Blush, Qantas’ alternativ til den berømte Singapore Sling-cocktail.
Udover en lille buffet med nødder og frisk frugt, kan du bestille alt fra menuen. Ikke noget med at hente selv ved selvbetjeningsbuffeten for gæsterne i denne lounge.
Og det, der står på menuen, kan bestemt kaldes fine dining. Vi bestiller en Laksa suppe med krebs, nudler, bønnespirer og kogt æg og wontons fyldt med chili rejer, selvfølgelig ledsaget af de rigtige australske vine.
Servicen er super hurtig og kvaliteten af retterne meget god. Qantas tager højde for forskellige kostbehov i denne lounge, så der er også et udvalg af vegetariske og veganske retter.
Til dessert vælger vi kokossago med mango og ananas, en vegansk dessert.
Service
Selvfølgelig kan du forvente den bedste service i en First Class lounge. Det, der var særligt slående, er den hastighed, hvormed alt bliver gjort. Du bestiller noget fra kortet og før du ved af det ligger det på bordet. Det er også tydeligt, at der er lagt stor vægt på faciliteter med et luksuriøst udseende.
Personalet i loungen er velbevandret i menuen og meget opmærksomme på gæsternes behov. Det mærkes f.eks. på deres imødekommenhed og måden, de tænker med på ved spørgsmål om menuen, eller hvis der kun er kort tid til transfer til næste afgang.
Billeder: InsideFlyer – Christian
Artiklen er oversat og lettere bearbejdet. Den er oprindelig skrevet af Christian og bragt på vores hollandske søsterside.
Skriv et svar