Rejsebrev: Et historisk tilbageblik på en tur i Thai Airways First Class fra Tokyo til Bangkok ombord på deres Airbus A380

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Vi tager i dette rejsebrev et tilbageblik på en tur med Thai Airways i First Class ombord på en af deres Airbus A380. Noget som bliver svært at opleve igen i fremtiden, da deres 6 Airbus A380’er indtil videre er planlagt til tidlig pensionering.

Turen er tilbage til slutningen af 2019, før verdens flyselskaber måtte parkere størstedelen af deres flyflåde på jorden grundet corona pandemien. Mange flyselskaber med flytypen Airbus A380 i flåden, har valgt at sende dem på en alt for tidelig pension. Thai Airways er en af de flyselskaber. Derfor er denne tur speciel og ikke noget som kan opleves igen.

Rejsen starter

Der er altid forskel i den del af produktet, som sker før selve flyvningen, når du ikke flyver fra flyselskabets hovedhub(s). Det samme gælder for Thai og Tokyo. Til trods for at der er flere daglige afgange, så har de for eksempel ikke egen lounge, men benytter sig af enten ANA eller Uniteds lounge.

Star Alliance holder til i den ene ende af terminal 1 i Narita lufthavnen. Den har været ”forsøgskanin” for mange af de tiltag, som Star Alliance igennem årerne har lavet. Fokus på at skabe en hurtig og effektiv tur fra check in og frem til gaten. Der var derfor selvbetjeningsautomater spredt godt ud over terminalen og der var også et Gold Track igennem security.

Check In

Jeg endte med at være fremme ved check in området for Thai godt en halv time før den planlagte åbning.

De havde derfor ikke åbnet for det endnu, men en mindre kø var begyndt at danne sig ved Economy delen. Da de så jeg ikke stillede mig i denne kø, men ved siden af ved First Class, kom der hurtigt en frem og spurgte om jeg skulle TG677 til Bangkok og om jeg rejste i First Class. Da jeg sagde ja til dette bad hun mig vente lidt og et par minutter senere blev jeg lukket ind og fik min bagage checket ind, samt et boarding kort i hånden. Derpå blev jeg ledsaget over til fast track sportet i sikkerhedskontrollen og der blev sagt pænt farvel med ønsket om en god rejse. Det begyndte faktisk ret godt. Jeg var meget imponeret over at de trods jeg var tidlig på den ikke lod mig vente og dermed fik mig sendt i retningen mod ANA loungen. Plus en på kontoen allerede der.

Lounge

Jeg brugte ANA’s lounge til First Class passagerne. Den jeg fik udpeget lå helt ude i enden af en længere terminalfinger, da flyet skulle afgang fra gate 47 (indgangen ligger lige ved gate 46, hvor du tager trapperne et etage op. En etage nede er lounge for Business Class).

Kvaliteten er i orden, men det er ikke sådan helt ekstraordinært set i lyset at dette er en billet til First Class. Der ville oplevelsen være et hak bedre havde det været ud af Bangkok, hvor First Class loungen tilbyder lidt mere (f. eks. massage inden afgang).

Men der var et begrænset udbud af mad i den kolde buffet del og så en Noodle Bar. Der var en fint udvalg af retter, men også muligheden for at få en burger med pommes frites. Atypisk for en Noodle Bar, men samlet sikrede det at du ikke ville gå sulten fra loungen.

Jeg tog en frisk gang Udon nudler. Jeg skulle ikke have for meget for jeg ville være klar til at nyde den mad som jeg ville få serveret ombord. Der var også hele 3 slags is fra Hagendaz at vælge imellem. Det kunne jeg ikke stå for og jeg afsluttede så med en gang god vaniljeis.

Internettet i loungen var ganske god. Så god at jeg ikke havde nogle problemer med at have en Facetime session med fruen og sønnen i Danmark. De var lige stået op og der var lige tid til at sige god morgen og give en status på turen. Der var et lille telefonrum, hvor jeg kunne lukke døren til og dermed have en uforstyret samtale.

Der er endda også indrettet et rygerområde i loungen i et separat lokale. Det gav ikke nogen luft fra sig, da det var indrettet således at der var undertryk derinde og dermed når døren lukkes op, så var det luften udefra som blev suget derind. Ret smart og godt tænkt, da lokalet lå lige ved siden af Business Center området, hvor du kunne sidde i små båse og arbejde.

Boarding

Med godt en time til afgang, pakkede jeg mine ting sammen og gik ned til selve gaten. Jeg kom derned som de var ved at gøre klar til boarding. Boardingen var sat til at starte 35 minutter før planlagt afgang. Ikke meget for en Airbus A380, men der var også 4 sluser, hvor boarding kort og pas kunne kontrolleres. Så når alle sluser var åbne, så ville flyets to etage hurtigt blive fuldt op.

First Class passagerne fik igen lov til at vente ret lang tid. De blev hurtigt inviteret til at boarde flyet og da jeg kom til flyets dør på øverste etage blev jeg budt velkommen. Så snart de så mit sædenummer blev jeg tituleret med mit efternavn og fulgt ned til min plads på 02K.

Kabinen og sædet

First Class kabinen er placeret på øvereste dæk og i den forreste del. Der er 12 pladser fordele på 3 rækker. Layoutet er 1-2-1. Vi endte med at være 6 passagerer på denne tur og med der var allokeret 4 personer til at tage sig af os, så jeg vidste allerede der, at der ville være rigeligt med service på turen.

First Class sædet

Selve sædet er stort og bredt og holdt i lyse farver ligesom kabinen.

Rejser du to sammen er midterrækken ganske optimalt. Selve adskillelsen er ikke så privat og derfor kan du nemmere tale sammen. Det er også en af de få minusser jeg ser ved selve stolen.

Netop at rejser du alene er der ikke den mulighed som privatsfære der kunne ønskes når du for eksempel vil sove. Dette rammer især den første række, da du er ret udsat for de som vil går frem og tilbage fra toilettet og mini loungen.

Jeg fandt mig godt til rette både når jeg ville slappe af, spise og ligge helt flat ned. Selve fodskamlen var dog lidt for langt væk til at jeg kunne have fødderne oppe i alle positioner (f. eks. når jeg skulle spise).

Det var nemt at betjene indstillingerne af sædet via de to paneler og især i ”lounge mode” som afslapning og fully-flat følte jeg mig ret godt tilpas

Som fully-flat seng fandt jeg den i en god bredde og længde. Der var på intet tidspunkt nogen følelse af at være indelukket. En medvirkende årsag er også at der er højt til loftet, da der ikke er nogen bagagehylde ved pladserne ved vinduet (de er placeret over midterrækkerne).

Toiletforhold

Toilettet er enormt, som vi kender den fra andre Airbus A380. Det er delt op i selve toilet med håndvask og så et sted at sidde med spejl. Det kan bruges til omklædninng til pyjamas eller at gøre sig klar til landingen med et frisk sæt tøj.

Det er det område helt fremme ved siden af trappen, som ikke har den store brugsværdi.

Det er få flyselskaber der har fundet på noget at bruge det til. Netop Thai har valgt kun at have et toilet til venstre for trappen.

Til højre er der lavet en mini loungeområde, hvor du kan sidde og snakke med en medrejsende.

Servicen ombord

Netop servicen var en afde ting, som jeg forventede mig en del af. Trods at det ikke var fra hjemmebasen i Bangkok jeg skulle flyve, så var starten med den tidlige åbning i check in og ekscorten til security, samt den gode velkomst ombord med navns nævnelse noget som lovede godt – og det skuffede ikke kan jeg allerede afsløre.

Kort efter jeg havde fået sat mig ned på min plads 02K, hvor der allerede var gjort klar til mig med et stykke sødt chokolade, orkide, sandaler, amenity kit i Porsche design, så blev jeg spurgt om ikke jeg ville have et glas champagne inden starten.

Jeg sagde pænt ”ja tak” og så kom der et godt koldt glas Dom Pérignon – årgang 2009 og et varmt håndklæde. Ja – det startede rigtigt godt.

Der blev tid til et ekstra glas champagne inden afgangen mod Bangkok, som gik til tiden. Kaptajnen havde annonceret at turen ville tage 7 timer og det havde jeg bestemt ikke noget imod.

Vel i luften begyndte servicen hurtigere end jeg lige var klar på. Besætningen på 4, som skulle tage sig af First Class kabinen, var hurtige og kom rundt og serverede de valgte drikkevarer, som jeg bestilte sammen med mine menuvalg inden afgang. Dette blev serveret sammen med 3 appetizers, som var yderst delikate.

Så blev det tiden til selve menuen. Jeg havde valgt den vestlige menu, samt hovedretten fra den thailanske, da det var en Panaeng karryret og det er jeg helt vild med. Ingen problemer i dette var beskeden.

Forretten var grillede kæmperejer og snegle med en syrlig tomatsalat med vinaigrette. Lækker og flot serveret.

Der blev også serveret brød med smør og så med et meget lækker ristet hvidløg til. Det var lunt og smagte rigtig godt til forretten.

Første hovedret var Wagyu Short Rib lavet Sous Vide med en smør og soja sauce til.

Anden hovedret var den thailanske Kurobuta Panaeng karryret med gris og kylling – og det var noget af det bedste jeg har fået i luften. Det er svært at præsentere en karryret fornemt, men med en række små skåle og tallerkner lykkedes det faktisk ret godt. Smagen var stærk og rigtig god. Jeg savner den allerede.

Osteserveringen var med tilhørende frugt og var rimelig. Der var ikke noget sådan ekstraordinært over dem. Men de smagte godt og havde en god moden smag.

Desserten var en kombi af tre ting. Du fik en kugle kokusis, frugttærte og så en Thai macaron.

Det var et helt igennem god service og maden var af god kvalitet. Der var masser af smag i det enkelte elementer. Der var løbende stor opmærksomhed for opfyldning med vin og vand, samt at tempoet i serveringen var god. Der var på intet tidspunkt at jeg skulle vente unødigt mellem retterne.

Vine og Champagne

Eneste ting som kan skuffe en smule er at der kun er 2 rødvine og 2 hvidvine at vælge imellem. Der kunne godt være et større udvalg, som andre flyselskaber har i deres First Class. Men til denne kort 7 timers flyvning, hvor der kun er en servering, så kunne det gå og det var muligt at finde vine der passede til maden.

En lille note om netop den champagne Thai vælger at servere for deres First Class passagere. De er ene om at serverer Dom Pérignon og lige nu er det årgangen 2009. Dom Pérignon er top mærket fra Moët & Chandons . Den er ”kun” 8 år gammel, men det betyder at den er mere frisk i smagen end årgangen 2006, som den afløser.

Årgangen 2007 var ikke tilfredsstillende og årgangen 2008 er en superårgang, som forsat ligger i kælderne og modner.

Så sammenlignet med de tidligere årgange 2004, 2005 og 2006, så er denne årgang 2009 helt igennem god og hvad jeg kalder en referencechampagne.

Den vejlende pris ligger i Danmark på godt 1150,- kroner for en flaske.

Midten af flyvningen

Da serveringen var overstået faldt der ro på kabinen og lyset blev slukket. Jeg ville gerne undgå at sove for meget, da vi ville lande i Bangkok klokken 22:30. Så at sove for lang tid ville blot gøre at jeg ikke kunne sove når jeg ville ankommet til hotellet omkring kort efter midnat.

Jeg valgte at få mig lidt at spise en times tid før landingen. Der var en gang Ramen suppe på menuen og den valgte jeg. Den var igen serveret på en god måde og smagen var god.

Jeg havde forsat gennem hele turen at nyde den gode champagne og glasset blev da også fuldt op løbende uden at jeg skulle spørge til det.

Så jeg forlod i hvert fald ikke flyet sulten eller tørstig.

Ankomst og turen igennem lufthavnen

Ankomsten ind til Bangkok kom lidt for hurtigt. Jeg kunne sagtens have brugt lige en time til for at nyde det sidste. Men kort før 22:30 landede vi og kom hurtigt til gaten. Der var ikke så travlt på dette tidspunkt for ankommende fly.

Hurtigt ude af flyet som en af de første og jeg blev modtaget med et skilt med mit navn på. Sammen med en anden passager blev vi så kørt i en elektrisk ”golfvogn” den rimelig lange vej til paskontrollen og immigration. Der blev vi ført ind til en dedikeret First Class sektion uden kø. 2 minutter efter stod jeg i bagageområdet og en ny person var klar til at føre mig hen til bagagebåndet. Vi ventede kun kort tid, kom vores bagage. Bagagen blev taget af båndet af Thai medarbejderen og kørt hele vejen ud til taxaen.

Helt igennem flot service og der tages god hånd om hver passager og sikrer at alt spiller før, under og efter flyvningen.

Jeg vil glæde mig til at prøve en lignende tur, hvor jeg starter i Bangkok for at prøve selve check ind delen og de ekstra muligheder som First Class passagerne får i loungen (f.eks. 60 minutters massage).

Kort efter midnat var jeg på mit hotelværelse i Bangkok. Klar til en god nats søvn og til et par dage i Bangkok inden turen skulle gå mod Danmark igen.

Alle billederne er taget af forfatteren.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *