Rejsebrev: Fra København til Aalborg via Stansted med Ryanair

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Denne tur opstod nærmest impulsivt fra dag til dag, idet at undertegnede havde 2 Ryanair billetter liggende fra en “rutelukning” der kunne ombookes kvit og frit.

Ja, så der atter en tur med Ryanair på programmet. Denne gang drejer det sig om en Ryanair flyvning fra København og til Aalborg, via London Stansted. Så spørger folket nok. “Hvorfor?” Jo ser i. skribenten bag dette rejsebrev fik aflyst en tur på Aalborg-Stockholm tur/retur, grundet rutelukning af denne rute. Denne “Manøvre” resulterede udover irritation over den oprindelige aflysning, faktisk også i at en anden problemstilling blev løst og endda “Kvit og frit”.

Problemstillingen der blev løst “Kvit og frit” var at jeg i forvejen skulle hjem fra København, efter en familie sammenkomst, og jeg kom i tanke om den mulige ombooking, og derved slog jeg til. Klokken lidt i 20 gik turen imod Københavns Lufthavn, for flyet på rute FR7385, skulle afgå klokken 22.10. Det gjorde vi dog ikke. Vi afgik små 30 minutter senere end slottime, og vi kom først airbourne klokken 22.39.

Vel ombord, og efter afgang, så ville jeg egentlig havde købt en kop kaffe ombord. Men jeg endte med at falde i søvn, så der er ikke meget mere fra selve turen imod Stansted.

Layover i Stansted midt om natten

De fleste der har fløjet ad den “billige vej” til London, har formodentligt ankommet til Stansted, på et eller andet tidspunkt.

Stansted kan om dagen i sig selv være en udfordring med lang tid i lufthavnens paskontrol. Lufthavnen tilbyder ikke “transit” som man kender det fra blandt andet Heathrow. Dette betyder at man er nødsaget til at indrejse i Storbritannien, for at gå i “transit”. Transit i Stansted er dog ikke en dans på roser især ikke i nat-layover.

Selv fandt jeg en plads op langs en væg, hvor jeg kunne få lidt ro. Men ro? Under dette layover i Stansted blev det ikke til søvn overhovedet. Jeg kunne dog glæde mig med at jeg “kun” skulle tilbringe 2 timer op af denne væg, fremfor de 3 timer som jeg ellers var stillet i udsigt. Rengøringspersonalet havde færdiggjort nattens rengøring hurtigere end forventet. og “allerede” klokken 2.30. åbnede security, også valgte jeg at stryge igennem ind i transitområdet.

Derudover er der meget stor forskel på hvor mange mennesker der er i transitområdet henholdsvis klokken halv 5 også klokken halv 6.

Hele Boardingprocessen

Endelig tid til boarding og klokken 5.55, dukkede min gate op på afgangstavlerne og derfra var det imod gaten som viste sig at være en busgate. Selv om der på afgangsskærmene rundt i terminalen stod “Final call” på skærmene, så viste det sig ikke at være tilfældet. Ved ankomsten til gaten stod der “Please wait”, og det fik vi lov til.

I op til 20 minutters tid fik vi lov at stå som sild i en tønde i gaten før der blev lukket op for den egentlige boarding, men efter boardingen først var påbegyndt gik det stærkt. Det gik så stærkt at flyets passagerer måtte vente ude i bussen i et kvarters tid, og vente på de sidste passagerer, var kommet til gate, før vi blev fragtet ud til vores fly. Men da vi først var kommet af bussen gik det stærkt og vi blev efter få minutter meldt “Boarding complete”, også var det pushback også imod Runway 04 for takeoff.

Flyvningen til Aalborg

Vel i luften fra Stansted klokken 07.00, var det nu tid til at sætte kurs imod Aalborg.

Efter en forholdsvis kort takeoff var vi nu i luften. Vejret var skyfrit på dagens flyvning, og dette holdte ved indtil et godt stykke over Nordsøen hvor der var et godt skydække og lidt turbolæns. Jeg endte ligesom på den første flyvning med at falde i søvn, og jeg vågnede først kort før indflyvningen imod Aalborg blev påbegyndt.

Dagens rute var tilrettelagt sådan at vi fløj fra Stansted, imod nordøst op over Ipswich, for at fortsætte udover Nordsøen. Herfra gik turen op imod Thorsminde, hvor vi atter kom ind over land. Fra Thorsminde gik turen op over Struer og skive for at havne omkring Aars, hvor den egentlige indflyvning blev påbegyndt. Danmark var nærmest skyfri, og man kunne se blandt andet Limfjorden uden de store problemer. På trods af dejligt fly-vejr, så har alt jo som bekendt en ende, og det havde denne flyvning også.

Klokken 09.15 præcis satte flyet hjulene på bane 26R i Aalborg, og det var nu tid til at taxi til terminalen for deboarding, og herfra en hurtig og smidig kontrol af passagerernes pas. Jeg vil sige tak for at læse med, og der kommer meget snart endnu et rejsebrev 🙂



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *