Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Vi fortsætter med at give jer som læsere og medlemmer af InsideFlyer de nyeste informationer om hvordan det er at rejse lige nu. Igen i dag kigger en af vores trofaste læsere forbi med et rejsebrev om en tur med SAS i Business Class til Miami.
I går havde vi “besøg” af vores gode venner fra OnTrip.dk. De er lige nu på en tur rundt i blandt andet Texas og var afsted blandt de første fra Danmark, da USA åbnede op den 8. november 2021. Du kan se deres billeder fra turen – find dem her.
Læs mere: Se den aktuelle situation i Texas og hvordan det var at rejse i Business Class med British Airways til USA
Dagens rejsebrev begynder også i nok Københavns bedste lounge – Eventyr Lounge. Læs med her hvordan turen opleves her kort efter åbningen af USA’s grænser.
Lige før loungen skulle check in klares. Det var lidt problemer med online check in, da afgangen var sat op med en Airbus A340. Dette blev dog ændret og det krævede et opkald til SAS at få bekræftet sæderne. Alt var i orden i SAS reservationssystemerne, men det kunne åbenbart ikke vises korrekt på SAS hjemmesiden eller i SAS App’en.
Selve check in sker ved at du skal vise bevis for vaccination og at du har en negativ test der ikke er mere end 3 dage gammel. Dertil kræver USA at du skal give lidt flere kontaktoplysninger end tidligere. Så mobil, e-mail og kontaktdeltaljer på en person der ikke rejser med). Som tidligere skulle også adresse på første overnatningssted registreres.
SAS Fast Track er endnu ikke åben, men SAS giver adgang til lufthavnens fast track CPH Express og det virkede fint. Dog gav det en noget længere gåtur end ved at benytte SAS Fast Track, hvor du er tæt på C-gatene og SAS Loungen.
Vi valgte at bruge Eventyr Lounge, da den ligger efter paskontrollen og giver lidt mere ro på, da vi ikke risikere en lang kø før boarding.
Selve boardingen foregik fint. Det tog lidt længere tid, da der udover boardingkort og pas og skulle afleveres et US CDC skema. Det får du tilsendt fra SAS før afrejse, så det kan udfyldes og printes ud inden afgangen til lufthavnen.
Der var prioritetsboarding og dette var som normalt og gik fint i gaten.
Ombord var der fortsat forskelle, som ikke alle giver mening, men det kommer jeg tilbage til.
Der er for det første ikke nogen pre-flight drink – ej heller uden alkohol.
Efter vi kom i luften og hovedservicen skulle til at begynde, så startede det med at vi fik drinks før maden med en pose nødder til – igen en lille ændring i forhold til at få nødderne i en skål, men et fint valg grundet pandemien.
Trods den lange flyvetur til Miami, så kom maden ganske hurtigt. Alt serveres på en bakke – så både forret, som var den lækre löjrom, og den varme hovedret. Brød i plastikpose og alt i alt ikke helt optimalt. De kunne godt have ventet med hovedretten og givet lidt mere plads på bakken. Desserten manglede og det gjorde osten også. Dette var erstattet af en lille æske med de fyldte chokolader fra svenske Hedh-Escalante.
Drikkevarerne serveres fortsat fra serveringsvognen, så det kunne hovedretten også sagtens kunne gøre. Kvaliteten af vinen er også faldet markant siden tiden med Oz Clarks – var min oplevelse.
Chokoladen kom sammen med kaffe og the. Dette kom besætningen rundt med før vi havde færdiggjort vores hovedmåltid, så det var noget presset og ikke en premium oplevelse at det skulle ske så hurtigt. Der var trods alt over 9 timer tilbage af turen.
Til kaffen og theen blev der ikke tilbudt noget avec og jeg glemte at spørge efter det, men igen – mærkeligt at det ikke kom som et tilbud til passageren i den bedste klasse SAS tilbyder.
Servicen var overstået på halvanden time og det behøvede ikke at gå så hurtigt – det var ikke en god oplevelse og jeg spørger “hvorfor skulle det gå så stærkt?”
Teknikken drillede også på turen. Wi-Fi forbindelsen var der kun enkelte i kabinen der kom på. Den information vi fik var at de informationer om passagerne ikke var blevet opdateret til afgangen for alle, så derfor kunne disse ikke logge på og blev mødt af “passenger not found”. SAS har desværre, i alt deres visdom, fjernet den mulighed besætningen tidligere havde med et “master password”. Denne kode har ellers mange gange reddet situationen og sikret en god kundeoplevelse – men ikke længere desværre.
Også min TV skærm går død og selvom purseren rent fysisk skifter den ud tre gange kommer den aldrig til at virke – det er virkeligt uheldigt at alt teknikken driller på turen. Kabinen var godt fuld, så kunne ikke skifte sæde.
Man føler for besætningen, som på mange steder ikke har de fornødne værktøjer eller muligheder for at yde en god service.
En positiv ting er at buffeten er genetableret og den indeholder chips, cashewnødder, chokolade og Malaco blandet slikposer. Ikke helt på niveau som i 2019, men det er tæt på.
Godt halvvejs kommer besætningen rundt og tilbyder en polarrulle – det er fortsat en gåde at dette produkt overlever. Det er efter min mening ikke noget som høre hjemme i Business Class.
Inden landingen serveres der et stykke smørrebrød med laks. Dette er lækkert og smager godt. På samme bakke er der 2 slags ost og en lille kage. Bestemt et fint lille måltid.
Landing og immigration
Landingen og ankomsten til Miami gik uden problemer og vi var så klar til immigrationen.
Selvbetjeningsmaskinerne var lukket, så det er via de bemandede skranker. Der var ikke længere kø end hvad vi normalt ser og der stilles ikke nogen corona relaterede spørgsmål. Så processen med registreringen før afgang må virke. Global Entry virkede også som det plejer.
Alt i alt en temmelig “normal oplevelse” bortset fra en lidt reduceret catering og de tekniske problemer. Men bestemt godkendt.
Situationen i Florida
Alt er som det plejer i Florida.
Vi var til stor koncert på stranden i søndags. Masser af mennesker stuvede sammen. og faktisk ingen der brugte mundbind.
Enkelte tjenere bærer mundbind efter ejet valg, men reelt ingen kunder eller gæster.
Eneste tegn på Corona er reduceret housekeeping. Enten på grund af Corona eller helt reelt mandskabsmangel på hotellerne.
Frank siger
Sjovt at skribenten brokker sig over at serveringen er klaret på halvanden time. Tidligere har i haft en artikel hvor der blev klaget over at serveringen ikke var overstået 2 timer efter afgang på en tilsvarende lang turs flyvning.
Det virker ærligt talt som om at skribenten var i dårligt humør den pågældende dag.
Henrik Olsen siger
Hej Frank,
Godt at høre fra dig 🙂
Nu er vores anmeldelser og rejsebreve bygget op om individuelle personer og det er bestemt med vilje. Vi ønsker at have flere vinkler på det fra flere personer, end blot en enkelt eller to, som er gældende flere andre steder. Så du kan netop få et bredere billede af hvordan et flyselskab vurderes og ud fra dette danne dit eget billede. Den aktuelle anmeldelse slutter også af med at skrive at servicen er godkendt alt i alt.
Hilsen
InsideFlyer