Rejsebrev: Sverige rundt med Ryanair for 118,- kroner på 24 timer

Den 7. juni drog jeg på en lille impulsiv tur, til Sverige. Ryanair havde et slagtilbud, hvor du fra Aalborg kunne flyve for små 39kr til den svenske hovedstad. Læs om turen i dette rejsebrev

Den 7. juni 2022 klokken 06.00, drog jeg imod Aalborg lufthavn for at fange mit fly, fra Ryanair imod den svenske hovedstad. Turen blev bestilt 48 timer før afrejse, idet jeg fandt et slagtilbud, som jeg ikke kunne sige nej til.

Læs mere her: InsideFlyer tester Ryanair intra-skandinavisk

Et slagtilbud der var svært at sige nej til

Selve grundlaget for turen blev dannet ud fra, at jeg sad og kiggede på en tur til Stockholm med overnatning, idet at Ryanair havde billetter mellem Aalborg og Stockholm for 39kr, pr vej. Men idet at et hotel i den svenske hovedstad, ville blive for dyrt i budgettet. Ja så begyndte jeg at kigge på alternativer. Valget faldt på Ryanair mellem Arlanda, og Göteborg Landvetter, der kostede 39kr. 7 timer efter ankomst. Hvordan skulle jeg så komme fra Göteborg videre? Ryanair havde igen et tilbud. 40kr for at flyve fra Göteborg og til Billund. og samlede pris endte med at blive 118kr for hele 3 flyvninger.

Turen til Arlanda

Turen startede ved sikkerhedskontrollen i Aalborg Lufthavn, hvor der var var kø, nærmest til den anden ende af check-in området. Lufthavnen håndterede dog presset, og jeg var igennem på små 15 minutter.

Sikkerhedskontrollen i Aalborg Lufthavn midt i morgenmyldretiden. Foto: André Jørgensen

Vel igennem var det nu tid til noget morgenmad, og morgenmaden faldt på en trekantsandwich, fra lufthavnen café, samt en faxe kondi.

Æggesandwich i Aalborg Lufthavn: Foto: André Jørgensen

Efter morgenmaden, var det nu tid til boarding. Boarding foregik i dagens anledning fra gate 7, og boarding startede allerede klokken 8.15, og vi var i luften klokken klokken 9.06. Landing blev derimod foretaget, hele 14 minutter fra slottid, og vi landede i Arlanda klokken 10.01.

Efter et par hæsblæsende timer i Stockholm, med blandt andet en overfyldt Terminal 5, flyspotteri, og noget frokost skulle turen nu gå sin videre gang. Destinationen var i denne omgang Göteborg.

Tidligere har Stockholm Arlanda, blandt andet være ude for at politiet måtte gribe ind og lukke for adgang til terminalen et par timer, idet at Terminal 5 i Arlanda var blevet for overfyldt.

Turen videre til Göteborg

Turen videre til Göteborg blev forsinket, små 20minutter, i forhold til original slottime. Flyet ankom fra Liverpool, før det skulle bringe os til Göteborg, og hvad der har skabt forsinkelsen, er jeg dog ikke klar over, idet flyet ligeledes også var det samme fly der fragtede mig fra Aalborg og til Stockholm tidligere på dagen, uden forsinkelse, og faktisk med landing før tid.

Vel ombord, var det nu tid til pushback og taxi, før vi kunne taxi til Runway 19R, for takeoff. Vi var i luften klokken 17.25, hvor flyvetiden var estimeret til 35minutter, men vi landede i Göteborg klokken 18.11, som var cirka små 20minutter efter oprindelig slottime, dette passer også med forsinkelsen fra Arlanda på de små 20 minutter.

Ankomsten til Göteborg, og en nat i transit

Da jeg i Göteborg gik fra borde, cirka klokken 18.30, var det tid til først og fremmest at finde noget aftensmad. Dette blev klaret ved hjælp af den lokale svenske kioskkæde “Pressbyrån”, som leverede 2 “korv” for sølle 25 Danske kr. Derefter var der rigeligt med tid til at lave det som hele min tur handlede om. Flyspotteri, før det var tid til at finde en stille afkrog, lidt senere på aftenen, hvor man kunne få lidt søvn.

Der var dog liiige det MEN, at selve transithallen, i Göteborg lukker for “vedligehold/Rengøring” klokken 00.00, også genåbner igen klokken 04.00. Jeg blev derved henvist til Check-in området for natten, hvor der overraskende nok, i modsætning til flere andre lufthavne, rent faktisk er etableret et hvileområde. Jeg fik mig lidt søvn, og klokken 04.05, strøg jeg på ny igennem security, og fandt en plads hvor jeg kunne fotografere, lidt flybilleder inden den store morgenbølge klokken 06.00-07.00.

Det viste sig dog at Göteborg Landvetter lufthavnen, har hele 2 lounges. hvor den ene lounge er SAS lounge, og den anden, lounge er en “pay in”, drevet af handlingsselskabet Menzies. Idet at jeg fløj med Ryanair, og de ikke har loungeaftaler med hverken SAS, eller Menzies. Ja så valgte jeg at købe mig ind i loungen. Vinga lounge, som loungen hedder har fået sin egen anmeldelse, som kan læses her.

Læs mere her: InsideFlyer tester Vinga Lounge

Fra Göteborg og til Billund

Klokken nærmerede sig 08.30, og efter en morgenmad i Vinga Lounge, var det tid til at begive sig til gaten. Flyet var “before time” i Göteborg klokken 8.23, hvorimod normal slottime for landing er klokken 8.45. Denne tidsbesparelse på 22 minutter, kunne også ses i at vi kom før afsted fra Göteborg, og imod Billund.

Vi meldte “Boarding complete” klokken 8.55, og efter en ventetid på små 10 minutter, kunne vi få et pushback og taxi imod Runway 21. Takeoff blev foretaget klokken 9.11, og foran os ventede nu en tur der var estimeret til 1time, men med en flyvetid på sølle 38 minutter, fra takeoff og til landing, så er det ofte ret så nemt at lande før slottime.

Vi landede i Billund klokken 9.49, hvor ankomst gaten havde tekniske problemer, så alle ombord måtte forlade flyet af bagerste trappe… Efter ankomsten i terminalen vandrede jeg op i transitten, i en 2 timers tid for at lade batterierne op, både fysisk, mentalt, og på min medbragte elektronik.

Konklusion af rejsen

Nogle vil spørge. “Hvorfor tage en tur rundt uden formål?” Mit svar vil være, som H.C. Andersen engang sagde: “At rejse er at leve.”

Selve turen, blev booket som en tur primært for at komme ud og kigge på fly. Dermed menes der f.eks flyselskaber og flytyper som normalt ikke lige gæster den lokale lufthavn. Turen blev booket i enkeltbilletter, så i tilfælde af uforudsete forhindringer, kan man miste en forbindelse, men af og til er dette risikoen værd bare for at komme lidt ud og se noget nyt. Mange mennesker, føler ofte at de går rundt i et hamsterhjul, de ikke kan komme ud af, så er det ofte rart at komme lidt væk fra dagligdagen, om det er planlagt et år i forvejen eller rent impulsivt.

Vil du have eksempler på flere billige rejsedeals? Så kan du besøge InsideFlyers forum: Kom til forummet her

Tak for nu…

Tak, fordi i ville læse med på den lille sviptur med Ryanair. Dette rejebrev er ikke sponseret indhold, det er blot for at vise hvor billigt man faktisk kan rejse, hvis man kan rejse på de rigtige tidspunkter, samt at være impulssiv.