Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Efter to år med pandemi og restriktioner er der ingen tvivl om, at danskernes rejsevaner har ændret sig. Rejsefeber, tryghed, fællesskabsfølelse og træning er nogle af de tendenser, der fint opsummerer det kommende rejseår ifølge Apollo.
Efter en lang periode præget af den globale pandemi og lokale restriktioner begynder Apollo nu stille og roligt men sikkert at se tegn på, at 2022 bliver et godt rejseår. Salget af sommerrejser er i fuld gang og giver allerede nu et ganske tydeligt billede af, hvad der bliver årets rejsetrends blandt danskerne i 2022. Her er de fem, der viser sig tydeligst.
1. Øget rejsefeber – og budget
De seneste to somre valgte mange danskere at blive hjemme pga. coronapandemien. Men nu, hvor eksperterne forsigtigt begynder at spå om begyndelsen på enden af pandemien, øges optimismen og trangen til en udenlandsrejse eksponentielt. Hos Apollo mærkes det i både salg og trafik.
Salget af rejser har langsomt, men sikkert, taget fart siden jul, og den seneste uge alene har vi haft en stigning på hele 25 pct. sammenlignet med bare ugen før. For hele perioden har vi dog oplevet en stigning på mere end 200 pct. sammenlignet med samme periode sidste år, så der er virkeligt gang i tasterne i de danske hjem. Vi ser da også en markant øgning i trafik til hjemmesiden lige nu, så endnu flere er nok i fuld gang med planlægningen, og alt tyder på, at vi budgetmæssigt også under os selv lidt ekstra i år.
Glenn Bisgaard, salgsdirektør hos Apollo.
2. Trygheden styrer valget
Samtidigt er vi jo ikke helt færdige med pandemi, og usikkerheden hænger stadig over hovedet på mange. Behovet for tryghed præger derfor også vores rejsevalg mere end tidligere. Vi vælger i højere grad pakkerejser, fordi det giver en øget tryghed. Og det er da også umiddelbart en af grundene til, at Apollo lige nu mærker en rekordstigning i antallet af helt nye kunder.
Hele 60 pct. af de rejsende, der har sikret sig en rejse gennem Apollo lige nu, har således aldrig rejst med rejsearrangøren tidligere. Og hos Apollo er man dermed ikke i tvivl: 2022 bliver pakkerejsens år.
Glenn Bisgaard, salgsdirektør hos Apollo.
Corona har gjort, at de rejsende i meget højere grad ønsker og trænger til en personlig service end tidligere. Majoriteten af dem, der kontakter os med praktiske spørgsmål lige nu har spørgsmål om indrejserestriktioner, indrejseskemaer, vaccinekrav og alt det andet nye, som vi lige nu skal forholde os til. Samtidigt ligger der nok en stor tryghed i, at vi har vores egne rejseledere på de enkelte destinationer, som man altid kan gå til, hvis der opstår et behov.
Endnu engang er det rejselederne i Grækenland, der ser ud til at få mest travlt denne sommer, da de populære rejsemål Kreta, Rhodos og Epirus regionen på det græske fastland lige nu tager førertrøjen i Apollos sommerferie-udbud.
3. Vi tager ansvar
Hvis der er noget, der er blevet sat fokus på blandt os danskere gennem pandemien, så er det vigtigheden af at løfte i flok, fællesskabet og bæredygtighed. Og i år tager vi alt dette med på ferien, bl.a. ved at vælge et lokaltejet og autentisk hotel fremfor et af de store internationale kædehoteller.
For et land som Grækenland, hvor turistindustrien udgør 20 pct. af landets økonomi, er det klart, at de seneste to år med rejserestriktioner har været utroligt vanskelige. Derfor bliver vi også glade, når vi hører vores rejsende fortælle, at de ser frem til at støtte den lokale økonomi på destinationerne, når de nu igen kan rejse.
Glenn Bisgaard, salgsdirektør hos Apollo.
4. Aktiv ferie og oplevelser
Interessen for at tage på aktive ferier har længe været stor. Men i kølvandet på pandemien er den interesse øget markant.
Hos Apollo er Apollo Sports dermed nu et af de mest populære hotelkoncepter. Salget af aktive ferier og træningsrejser er steget med hele 20 pct. sammenlignet med samme periode sidste år, hvor alle Apollo Sports hotellerne endte med at have fuld belægning. En tendens som vil nå helt nye højder i år, forudser Glenn Bisgaard fra Apollo.
Løbeskoene er blevet fast inventar i danskernes feriekuffert. På vores Playitas-hoteller alene deltog gæsterne på mere end 25.000 hold med sportsaktiviteter i løbet af sidste sommer. Padel stod for hele 32 pct. af de aktiviteter, efterfulgt af crossfit og yoga.
Glenn Bisgaard, salgsdirektør hos Apollo.
5. Skræddersyede hoteloplevelser
En anden trend, som tydeligt ses i salgstallene hos Apollo er, at vi under os det lille ekstra. Det afspejles særligt i, hvordan vi vælger at indkvartere os på ferien, men ikke nødvendigvis i det antal kroner og ører, vi spenderer, eller i antal hotelstjerner. Hos Apollo ser de tværtimod ikke en øgning i bookingerne på de eksklusive, luksuriøse resorts.
De rejser, vi under os selv lige nu, er dem, hvor vi kan få lov til at dyrke vores helt særlige interesser, og som tager udgangspunkt i der, hvor vi er i livet. For de fleste af os er ferien årets højdepunkt, og det gælder måske endda endnu mere her ovenpå pandemien. Ferie betyder en pause fra ‘alt det andet’ og giver os tid og ro til at fokusere på os selv og på kvalitetstid. Derfor vender vi os i højere grad mod hotellerne, der kan give os det, vi allerhelst vil have.
Glenn Bisgaard, salgsdirektør hos Apollo.
Det er da nok heller ikke tilfældigt, når hele syv ud af ti af Apollos gæster i år vælger et koncepthotel, der enten er Apollo Mondo Family for børnefamilierne, Apollo Mondo Duo eller Apollo Mondo Boutique for voksne eller Apollo Sports for dem, der gerne vil træne på ferien.
Skriv et svar