Ryanairs Michael O’leary med en kraftig opfordring til Europas lufthavne: Sænk alle skatter og afgifter!

Ryanairs administrerende direktør Michael O'Leary interviewes af John Strickland

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Den kontroversielle administrerende direktør for det irske flyselskab Ryanair, Michael O’ Leary, gav i dag for første gang interview på rejsemessen World Travel Market i London. InsideFlyer fulgte med i live-webinaret.

Rejsemessen World Travel Market løber hvert år i november måned af stabelen i London. I år er messen dog lavet i en onlineudgave med en række spændende webinarer. WTM London havde for første gang fået en interview-aftale i stand med selveste Michael O’Leary og han blev interviewet af moderator John Strickland, der er ansvarlig for luftfartsområdet på rejsemessen.

Den 59-årige administrerende direktør Michael O’ Leary har været i Ryanair siden 1988 og i luftfartsbranchen er han kendt for at have sine meninger om det at drive et flyselskab. Michael O’Leary betragtes derfor af mange som værende kontroversiel og dagens interview er da heller ingen undtagelse.

Opfordring til lufthavnene: Skatter og afgifter skal sænkes!

Som så mange andre flyselskaber har Ryanairs trafikprogram været hårdt ramt af Coronavirussens indtog, men ikke desto mindre ser Michael O’Leary meget optimistisk på fremtiden. Det er spået af flere luftfartseksperter, at der mindst går 3-4 år, før luftfarten vil være tilbage på samme niveau, som før Coronavirussen for alvor ramte og lukkede store dele af verden ned. Michael O’Leary vurderer dog, at  flyselskaber er hurtige til at omstille sig til virkeligheden og derfor vil der højest gå 1-2 år, før markedet igen er tilbage på ret køl – måske allerede i sommeren 2021. Flyselskaberne skal i langt højere grad have fokus på at lokke passagererne tilbage igen, som f.eks. ved at tilbyde rabatter. Samtidigt vil passagererne også begynde at rejse mere igen, så snart der kommer en brugbar vaccine på markedet.

For at hjælpe de økonomisk trængte flyselskaber på fode igen, opfordrer Michael O’Leary kraftigt til, at Europas lufthavne skal sænke alle skatter og afgifter. Det er en økonomisk stor byrde for flyselskaberne at betale skatter og afgifter til lufthavnene, så Michael O’Leary finder det kun naturligt at lufthavnene ikke er så hårde ved flyselskaberne særligt i disse tider.

Ryanair har under Coronakrisen sørget for at holde mange fly i luften og har – i modsætning til andre konkurrenter i markedet – formået at holde gang i både flyvninger, arbejdspladser, hoteller, rejsebureauer og lufthavne. I modsætning til sidste år flyver Ryanair her i vinterperioden kun 40 % af det planlagte program, mens andre flyselskaber kun flyver knap halvdelen, dvs.  mellem 10 og op til 30 %. Med en aktiv flyvning undgår flyene at holde stille på landjorden. Når de fleste fly holder stille i længere tid, vil fly skulle igennem et servicecheck inden de kommer til at flyve igen og det koster at få fly serviceret. Ryanair har dog undgået at bruge unødige penge på disse servicechecks, netop ved at holde flyene i luften og har selvfølgelig sørget for den normale vedligeholdelse undervejs. Ryanair har ry for at være sparsommelige og selvom økonomien er god, har Ryanair alligevel måtte bede sine aktionærer om et lån på 400 millioner EUR.

Test af passagerer i lufthavnen er spild af tid

Coronavirussen spænder ben for luftfartsbranchen i øjeblikket, men Michael O’Leary ser det som en løsning, at alle passagerer bliver testet og kan påvise en negativ Coronatest i lufthavnen inden afrejse. Dog mener Michael, at test i selve lufthavnen er spild af tid og for kostbart, eftersom det på dette tidspunkt er for alt for sent at teste passageren. Tests bør være gratis og landende bør teste minimum 10-20 % af den samlede befolkning hver uge. Politikerne bør tænke mere over den økonomiske konsekvens for både virksomheder og befolkningen på længere sigt, end blot på den korte bane.

Fremtiden ser lys ud

Adspurgt til Ryanairs voksende flyflåde, udtrykker Michael O’Leary stor begejstring for flyproducenten Boeings fly. Han forventer sig meget af de nye Boeing MAX fly på langdistanceruterne og der er bestilt nye fly til levering i 2022. Lige nu har Ryanair 3 Boeing MAX fly stående i bl.a. Gatwick Airport i England og Ryanairs piloter er indtil videre glade for at flyve disse fly, selvom Michael O’Leary endnu ikke selv har været inde i et sådan fly. Moderator John Strickland spørger  hvad Michael synes om flyproducenten Airbus og Michael oplyser, at Ryanair tidligere har været i dialog med Airbus angående de nye Airbus NEO fly, men at der kun vil blive indgået aftale med Airbus, hvis Airbus kan komme med en billigere pris på fly end konkurrenten Boeing kan.

Afslutningsvis bliver Michael bedt et syn på fremtiden og den mener han ser lys ud. Michael O’Leary vurderer, at der i fremtiden i Europa kun vil være 4-5 større grupper af flyselskaber på markedet, herunder f.eks. Air France-KLM, Lufthansa, IAG og Ryanair selv. Flyselskaberne SAS og Norwegian bør fusionere og gå sammen i et helt nyt nordisk flyselskab for en bedre konsolidering. Ryanair har kig på flere slottider i de engelske lufthavne Gatwick Airport og Stansted Airport, eftersom det er forventet, at Norwegian skærer ned på antallet af slottider i Gatwick Airport og Easy Jet vil helt slutte med at flyve fra Stansted Airport. Ryanair regner med at overtage disse slottider og ser mange muligheder i fremtiden. En sidste opfordring fra Michael O’Leary lyder derfor på, at alle bør se optimistisk på fremtiden og så skal der nok komme gang i luftfarten igen.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *