Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Der er kamp om at komme med tiltag, der viser at du som virksomhed er med til at mindske klimapåvirkninger mest muligt. For SAS er det noget der er meget fokus på på alle dele af flyrejsen. Fra 1. februar CO2- kompenserer SAS alle flybilletter for EuroBonus-kunder, når de køber en flybillet.
Kompensationen indgår i SAS ambitiøse program, der skal mindske de klimapåvirkende udslip, og som omfatter energibesparende fly og øget brug af biobrændstoffer. EuroBonus er Skandinaviens mest omfattende loyalitetsprogram inden for rejser og oplevelser med 5,6 millioner medlemmer.
Når SAS nu inkluderer CO2-kompensation for medlemmerne i EuroBonus-programmet betyder det, at der kompenseres for ca. 40 procent af SAS passagerrelaterede CO2-udslip. SAS har tidligere kompenseret for ungdomsbilletter og egne forretningsrejser.
Rickard Gustafson, koncernchef i SAS udtaler:
Vores mest loyale kunder og hyppige rejsende deler vores ønske om mere bærdygtige flyvninger. Vores kunder, som rejser til, fra og rundt i Skandinavien, skal vide, at SAS hver eneste dag bestræber sig på at mindske vores klimapåvirkning.
SAS bidrag til at kompensere for udslip bygger på statistik og gennemføres af The Natural Capital Partners, en velkendt aktør inden for CO2-kompensation, som formidler mekanismer, der reducerer forskellige projekters udslip.
Lars Andersen Resare, bæredygtighedschef hos SAS siger at:
CO2-kompensationen er ét blandt flere initiativer i forbindelse med SAS’ arbejde med miljø og bæredygtighed, og det gøres, efter vi har gjort alt, hvad vi kan med den aktuelle teknik for at mindske vores klimapåvirkning.
Der kommer flere bæredygtige tiltag i 2019
I årets løb vil SAS forenkle endnu mere, så kunderne kan reducere egen klimapåvirkning ved at tilbyde mulighed for at opgradere flyrejsens brændstofsforbrug til biobrændstof via SAS salgskanaler på nettet.
Målsætningen for SAS er at mindske CO2-udslip med 25 procent frem til år 2030, hvor SAS har til hensigt at bruge biobrændstof i en mængde, som svarer til hele SAS’ forbrug i indenrigstrafikken i Skandinavien.
Læs mere: Se hvor SAS sætter ind for at være mere bæredygtig
Mon ikke billetpriserne lige så stille vil stige tilsvarende? Så selv om det lyder vældig flot, er det i realiteten passagererne, der kommer til at kompensere – nu blot obligatorisk.