SAS med endnu en stor devaluering af EuroBonus programmet – igen uden varsel til kunderne

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

SAS har hen over natten igen devalueret EuroBonus programmet. Denne gang er det på køb af flere typer bonusbilletter ved Star Alliance partnerne.

Da vi har overvågning på SAS hjemmesiden får vi besked på hvornår SAS laver ændringer til de enkelte sider. Her til morgen stod vi så op til en “alarm” om en ændring på den tabel der viser prisen for bonusbilletter inden for Star Alliance.

Det som fangede vores interesse er at den nye tabel viser af en First Class billet fra Europa og til USA nu koster 175.000 EuroBonus point. I går kostede den kun 150.000 EuroBonus point.

SAS hjemmesiden for online booking af Star Alliance bonusbilletter er lige nu lukket grundet opdatering.

Denne ændring kommer i forbindelse med at SAS i dag, onsdag den 31. oktober 2018, ville gå live med næste fase af deres online booking af Star Alliance bonusbiletter. Lige nu er denne funktion netop lukket for at blive opdateret og skulle ifølge SAS åbne op senere i dag.

Forskellen på den gamle og nye tabel

Vi har kigget lidt på ændringerne og helt overordnede er dine hårdt optjente EuroBonus point hen over natten blevet væsentlig mindre. Vi taler om en forringelse på mellem 15-20% alt efter destination og klasse, når det er handler om at skulle købe bonusbilletter ved Star Alliance partnerne.

Den gamle tabel for rejser fra Europa ser således ud:

Det gamle Award Chart så sådan ud i går den 30. oktober 2018.

Den nye tabel for rejser fra Europa ser således ud:

Det nye Award Chart ser nu sådan ud i går den 31. oktober 2018.

Når vi så kigger lidt på forskellen er den markant og det viser en stor devaluering over hele linien, men især på Business Class og First Class bonusbilletter er det blive meget dyrere. Desværre har SAS igen valgt at gøre dette uden varsel og dermed valgt at deres kunder ikke skulle vide at dette sker. Dette er kritisabelt og når vi sammenligner med for eksempel de amerikanske flyselskaber, så har de lært at sådanne ændringer skal gøres med et fornuftigt varsel, da deres kunder ellers føler sig “taget grundigt taget ved næsen”.

Forskellen på den gamle og nye Award Chart for Nord- og Centralamerika.

Ændringerne er nok sket, da SAS har oplevet en stigning i bestillingerne siden de åbnede op for muligheden for at bestille det online. Det er nok især mulighederne for 2-for-1 bonusbilletter som de norske og svenske kunder har mulighed for via deres American Express kort. Dette har så haft en negativ konsekvens for de danske kunder som nu bliver “straffet” for denne stigning uden at have kunne udnyttet 2-for-1 muligheden.

Ændringerne er lige så slemme for de andre områder, så som Asien. Her er stiger en First Class bonusbillet fra 190.000 EuroBonus point og til 225.000 EuroBonus point. For Business Class er ændringen fra 140.000 til 165.000 EuroBonus point. For økonomi er der i dette område ikke nogen ændringer.

Hvad tænker du om ændringer og har du fundet nogle positive eksempler ved denne ændring?



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

  1. Mads siger

    Norwegian bliver mere og mere attraktivt…der kan man i det mindste konvertere point til DKR – dejlig ukompliceret. Bruger man dem nok, får man også fasttrack mv. Og så gør det det jo ikke bedre, at SAS stort set ikke har nogen “ferie” destinationer på deres egen ruteplan.

  2. Thomas siger

    og det viser en stor devaluering over hele linien….

    Det er da faktuelt forkert…der er ingen ændring på economy. Eller viser tabellen forkert?

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Hej Thomas,
      I den første version af artiklen var der en forkert tabel. Men i den nuværende version skulle alt være korrekt. Der viser tabellen også at økonomi ikke ændre sig og det kun er Business Class og First Class som ændre sig.
      Hilsen
      Henrik

  3. Frank siger

    Endnu en ulven kommer. Her er så lidt fakta.

    1. Ingen ændring på economy overhovedet.
    2. Ingen ændring i Europa overhovedet.

    @Lotte. Skammelig drejning? SAS har i lang tid haft de laveste Star Alliance award “priser”, og de er ikke steget i de sidste 5 år.
    @Mads. Ændringen er for Star Alliance award flights. Disse priser gælder ikke for SAS flyvninger, så det er sådan set ligegyldigt om SAS har ferie destinationer eller ej. Bortset fra det, så lad os se om du er lige så tilfreds med Norwegian når dit Norwegian fly bliver aflyst. Jeg har prøvet det på en flyvning hjem fra New York, og siden har jeg ikke fløjet med Norwegian. Norwegian’s håndtering af aflysninger m.m. er ganske simpelte ikke de håndøre værd man kan spare ved at flyve med dem.
    @Thomas. Nej. Det er bare Henrik som igen jagter sentationer.

    Og nu vi er ved at snakke devaluering, så har jeg endeligt haft tid til at kigge nærmere på den nye optjenings tabel, som trådte i kraft 1/10. Ved nærmere eftersyn viser det sig at det kun er SAS Go Light samt booking class O på SAS Go, hvor man fremover optjener færre point ved flyvninger i Europa. På oversøiske flyvninger indføres SAS Go Light, og point optjeningen på SAS Go reduceres med knap 50%, bortset fra booking class T og O som reduceres til samme niveau som SAS Go Light. ALLE andre booking classes er uændret. Altså igen en storm i et glas vand.

    Jeg håber inderligt at insideflyer redaktionen snart begynder at sætte sig ind i substansen i steddet for at jagte sentations overskrifter.

    • Mads siger

      Hej Frank,

      Som Diamant medlem hos SAS, kan du nok regne ud, at jeg ikke rejser -ret- meget med andre selskaber end SAS. Og jeg er som overordnet tilfreds med serviceniveauet mv., men det er ikke desto mindre stadig en devaluering.

      Jeg har netop købt en point flyvning på business til Bali, som blev 165000 point en-vejs for to personer. Den kostede 140000 før…. 25000 point virker måske ikke som meget, hvis man altid flyver oversøisk, eller hvis ens virksomhed tillader plus billetter, men når man får 250point per flyvning og har ca 100 flyvninger årligt, så er det faktisk et helt års miles i forskel….!!

      Derudover, så flyver du vist ikke nok med SAS til at opdage, at de har ligeså mange aflyste og forsinkede fly 🙂 – At de så er rigtig nemmere at ha med at gøre i den forbindelse, er jo bare mit “held”, når jeg nu flyver så meget med dem.

      DBH.

      • Frank siger

        @Mads. Nu er jeg selv diamond hos SAS på 6 år i træk. Diamond kan man også opnå ved at flyve med andre selskaber, selvom man ofte optjener 50% flere point ved at flyving med SAS, fremfor samme flyvning med et andet selskab.

        Jeg skriver ikke at der ikke sker en devaulering. Jeg er bare dybt uenig i at det er den store katastrofe som insideflyer gør det til. Det er kun 1 booking klasse som bliver ændret til 250 point i Europa. Alle andre klasser er uændret.

        Jeg er udemærket klar over at SAS har flere aflysninger end Norwegian. Forskellen er bare at med SAS, så bliver du ombooket til næst ledige afgang. Hvis SAS ikke selv har en afgang inden for 12 timer, ombooker de dig til et andet selskab. Hos Norwegian må du pænt vente til de selv har plads, også selvom om det først er 1 uge senere. Dette er ikke noget som jeg bare påstår. Det var noget jeg oplevet, og har sort på hvidt. Klager hjalp ikke noget. Heldigvis var rejsen booket via firmaet TA, så de bookede os på næste SAS fly, 6 timer senere, nu da Norwegian ikke gad hjælpe.
        Det var ikke aflysningen med håndteringen af den som gjorde at Norwegian blev black listet hos os. Denne ene hændelse for 4 personer kostede firmaet mere end de sparede på samtlige Norwegian rejser det år.

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Hej Frank,
      Vi er meget glade for dine kommentarer. Vi er blot helt uenige i din vurdering af konsekvensen af de ændringer som SAS har indført 🙂
      Ændringerne rammer netop de fleste af de som rejser for deres arbejdspladser og har en rejsepolitik som diktere billigst mulige rejser. De vil ikke kunne kunne opretholde deres status. Dertil flere eksempler, som du kan læse om i vores forumtråd, hvor flere medlemmer giver deres vurdering af sagen. Der vil vi rigtigt gerne have en debat kørende, så invitere dig til at skrive der også med dine synspunkter 🙂 (link til forum tråden: https://insideflyer.dk/forums/threads/sas-devaluerer-nu-star-alliance-bonusbiletter-v%C3%A6sentligt.4370/page-4#post-77577)
      Dertil det faktum at de gør det uden varsel, da de i denne uge ændrede prisen for at købe Star Alliance bonusbilletter (Business og First) helt uden varsel.
      Så vi søger ikke en overskrift for sensationens skyld – dette rammer mange rejsende og fjerne reelt EuroBonus som et loyalitetsprogram for de som rejser i økonomi. Dette vil SAS også erkende og løsne op på det inden for en overskuelig fremtid, da mange rejsende vil booke andre steder end SAS.
      Hilsen
      InsideFlyer

      • Frank siger

        Nja. Jeg har bedre ting at bruge min tid på end diskuter med navle beskuende egoister. Alting stiger, så selvfølgelig skal prisen på award billetter også stige på et tidspunkt. Såvidt jeg husker er det over 5 år siden de sidst steg. I samme periode har stortset alle andre selskaber i staralliance tilrettet deres bonus programmer ligesom SAS har gjort nu. Så historien kunne også have haft en positiv vinkel at SAS er et af de sidste selskaber i StarAlliance til at tilpasse deres bonus program.

  4. Frank siger

    Jeg sad lige og kigge på artikler offentligjort i den seneste mdr. her på sitet, og det er lidt skræmmende at hvergang der er noget nyt fra SAS, så bliver en lille dårlig nyhed blæst op til at være en katastrofe, men når Norwegian kommer med en ligegyldig nyhed, så bliver det blæst op til det nye sort. Se bare på denne artikel om TSA-PRE med Norwegian. https://insideflyer.dk/tsa-pre-norwegian-icelandair/ Igen nordiske statsborger kan få et KTN nr. og dermed er TSA-pre muligheden komplet ligegyldig, for vi kan ikke gøre brug af den.

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Hej Frank,
      Son Nordens største site for Frequent Flyers, så har vi nu også nordiske læsere, som enten bor i USA eller amerikanske statsborgere som bor i Norden gennem flere år. De kan dermed gøre brug af denne nyhed. Så derfor bringer vi også denne.
      Hilsen
      Henrik

      • Frank siger

        Nordiske statsborger som bor i USA kan ikke gøre brug af TSA-PRE medmindre de er blevet amerikanske statsborger, og det er ikke noget man bare lige bliver. Antallet af amerikanske statsborger som bor i Norden er meget begrænset såvidt jeg ved, og hovedparten hverken taler, læser eller skriver dansk. Med andre ord. TSA-PRE har meget lidt værdi for brugerne af insideflyer, men eftersom Norwegian har en del afgange mellem USA og UK/Tyskland giver det rigtig god mening for Norwegian at bruge penge på TSA-PRE godkendelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *