Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Følgende ruter vil ifølge AirlineRoute forsat benytte sig af deres gamle Boeing 737-600. Indtil videre er de planlagt i produktion frem til slutningen af 2019.
Ifølge hjemmesiden Planspotters, så er gennemsnitsalderen på de sidste Boeing 737-600 fly nået 20,5 år.
Det er følgende ruter som er planlagte til at blive serviceret af en Boeing 737-600:
- Stockholm Arlanda – Are/Ostersund Last flight 02NOV19
- Stockholm Arlanda – Amsterdam 29NOV19
- Stockholm Arlanda – Angelholm/Helsingborg 29NOV19
- Stockholm Arlanda – Athens 03NOV19
- Stockholm Arlanda – Copenhagen 04NOV19
- Stockholm Arlanda – Dubrovnik 27OCT19
- Stockholm Arlanda – Frankfurt 24NOV19
- Stockholm Arlanda – Gothenburg 04NOV19
- Stockholm Arlanda – Kiruna 23NOV19
- Stockholm Arlanda – Krakow 24NOV19
- Stockholm Arlanda – London Heathrow 05NOV19
- Stockholm Arlanda – Lulea 27NOV19 (Lulea departure 28NOV19)
- Stockholm Arlanda – Manchester 22NOV19
- Stockholm Arlanda – Milan Linate 14NOV19
- Stockholm Arlanda – Munich 28NOV19
- Stockholm Arlanda – Nice 04NOV19
- Stockholm Arlanda – Oslo 23NOV19
- Stockholm Arlanda – Ronneby 28NOV19
- Stockholm Arlanda – St. Petersburg 30OCT19
- Stockholm Arlanda – Skelleftea 30NOV19
- Stockholm Arlanda – Sundsvall 01NOV19
- Stockholm Arlanda – Umea 01DEC19 (SK034/035; Temporary filed as last 737-600 scheduled flight)
- Stockholm Arlanda – Zurich 14NOV19
Det er meget sandsyneligt at der sker ændringer, men du vil kunne møde flytypen lidt endnu førend SAS er helt overgået til Airbus A320 serien på deres europæiske flyflåde.
Det er virkelig på dette område, som der skal fokuseres på, når der tales om klima og bæredygtighed. At skifte et over 20 år gammelt fly ud med et moderne fly med en langt bedre brændstofsøkonomi er klart bedre for miljøet end noget andet initiativ. Derfor vil en eventuel flyskat være med til at skade denne udskiftning med mindre den bliver differentieret og det bliver dyrere at drive ældre fly i forhold til nye fly.
De andre SAS fly du møder, som ikke er Boeing eller Airbus, er typisk drevet af underleverandører, som flyver for SAS.
Eftersom SAS har 2 B737-700 som er ældre end de yngste B737-600, vil det jo være naturligt at udfase dem før de sidste -600. Specielt fordi den ene -700 er en variant som SAS kun har ganske få af. Hvis flyene bliver udfaset baseret på deres alder, skal SAS udfase 7 fly før alle -600 er væk. Hvis vi kigger på SAS’s flåde, så har de inden for de sidste 6 mdr. modtaget 3 A320 uden at udfase nogen fly. Inden udgangen af i år forventes yderlig 6 A320 at blive leveret. Så et farvel to -600 modellen med udgangen af 2019 er ikke urealistisk. Et farvel med udgangen af august eller september vil jeg betragte som urealistisk. Jeg tror heller ikke at dette nogen sinde har været planen.
At der sker ændringer inden alle B737 flyene er udfaset vil jeg tage for givet. Alene fordi at SAS nuværende ordre på A320 ikke rækker til at udskifte alle B737, hvoraf nogle kun er lidt over 5 år gamle, og SAS nuværende order på A320 fly løber kun til 2023 eller 25. Vi vil højest sandsynligt se en ny ordre på short haul fly fra SAS om senest 2 år, og B737-MAX kan meget vel være i spil på det tidspunkt forudsat at de nuværende problemer er løst og flyets renome er genoprettet.