Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
De store europæiske flyselskaber har længe haft gange i deres lounger og serveringen ombord. SAS har haltet bagefter, men har fået åbne 3 lounger op med begrænset servering og fra den 1. oktober 2020 var der også servering tilbage på EU flyvninger over 80 minutter.
Dog var det en noget minimal servering der er blevet givet ombord, da SAS genstartede servicen til SAS Plus den 1. oktober. Som det ses af artiklens forsidebillede, som er fra en tur i weekenden mellem København og Rom, så er der følgende serveret i SAS Plus:
- En drikkevarer (og ikke alkoholisk)
- En Polarrulle
- En Wasa Sandwich
Polarruller og Wasa Sandwich har vist aldrig været nogens favorit og det har igennem tiden skabt mange debatter på InsideFlyer forummet om hvorfor SAS i det hele taget har dette i deres sortiment. SAS har dog meldt ud at det reelt kun var Polarrullen, som der skulle serveres i SAS Plus. Wasa Sandwich var kun til køb til passagerene i SAS Go.
Havde det været en morgenafgang (frem til klokken 09:00), så ville der været blevet serveret en pose med brød og morgenmadsprodukter.
Kommer kuben tilbage?
Et naturligt spørgsmål som trænger sig på er om kuben kommer tilbage?
Årsagen til, at kuben ikke genindføres i første omgang, er, at vi starter successivt af flere grunde; besætningens arbejdsprocedurer ombord, kundefeedback og vores leverandørers evne til at levere.
Sille Beck-Hansen, Head of Public Affairs og fungerende pressechef hos SAS
SAS fortæller os dermed at de ikke har haft tiden til at bringe leverandørerne op i fart. Hvis en beslutning om genstart er taget hurtigt, så giver det naturligvis mening. Men mere vigtigt er at det at hvis kundefeedback er taget til efterretning, så kunne vi godt gætte på at kuben i den kendte form ikke kommer tilbage. Dels grundet omkostninger, men også fordi at mange ikke syntes om produktet (ikke kvaliteten, men smagen og menuerne). Så det bliver noget vi er spændte på hvordan det udvikler sig.
Hvad er grunden til at være tilbageholden?
Vi har talt med SAS om hvorfor de er tilbageholden med at bringe den normal service tilbage og de har fortalt os følgende:
Vi tager et stort ansvar for at holde vores flyvninger så sikre som muligt, og vi ønsker at følge EASA’s anbefalinger (hvor det f.eks. anbefales at undgå alkohol).
Vi mener, at vi får den bedste kontrol over dette ved at genindføre servering ombord trin for trin. Det handler i første omgang om sikkerhed for både vores kunder og vores personale, mens vi også ser, at der er behov for udvidet service på længere flyvninger.
Vi følger feedback fra kunder og vores besætning i de kommende uger og tager herefter beslutninger vedrørende produktvalg fremover.
Sille Beck-Hansen, Head of Public Affairs og fungerende pressechef hos SAS
Hvad med SAS Go?
Der er også “godt nyt” for passagerer i SAS Go. De har også fået mulighed for at købe alkoholfri drikke og Wasa Sandwich. Her gælder det dog hele dagen. Selvom den normale salgsvogn primært indeholdte ting som var præ-pakkede fra producentens siden (f.eks. chips), så er dette altså ikke fået en plads endnu.
Afslutningsvis
Konkurrenterne til SAS giver både næsten normale serveringer i deres Business Class og de tilbyder også vin eller øl til maden.
Rygterne lyder dog på at det også er personalet som er tilbageholden med at tilbyde en normal servering og ikke kun de praktiske forhold. I vores svar fra SAS, så nævnes det at det handler om sikkerhed for kunder og personale. Så det kunne tyde på at der er noget om snakken og at personalet ikke føler sig helt tryg ved situationen at skulle have en øget interaktion med kunderne ved at sælge flere produkter.
Faktum er at SAS skal passe på deres image. De får det til at se ud som en sparerunde ved først at være meget sent ude med at genstarte servicen ombord og nu at kun tilbyde noget meget minimalt og efter manges mening noget som aldrig burde have været en del af sortimentet.
Der er netop ingen regler eller advarsler som forbyder at der må serveres ombord. Den eneste advarsel eller anbefaling er, som SAS selv nævner, at alkohol ikke bør serveres i øjeblikket, da dette “kan” få folk til at sænke niveauet for hygiejnen ombord eller i loungen.
Vi er derfor glade for at vi har kunnet bringe den retning SAS arbejder efter og kan forstå at vil arbejde for en trinvis genindførsel af den fulde service ombord. Vi er spændt på at høre mere om tidshorisonten på denne trinvise genindførsel.
Vi håber blot at SAS ikke ser dette her som en sparerunde og derfor forsætter med at holde deres SAS Plus produkt i Europa/Skandinavien endnu ringere end det er i forvejen.
Forsidebillede: Servering i SAS Plus mellem København og Rom – Tak til Ulrik for billedet.
Jeg synes dette lyder meget fodslæbende af SAS, men jeg er omvendt indstillet på at give SAS rigtig meget tid til at tænke over en erstatning for Cuben – den mest kundeUvenlige konstruktion jeg nogensinde har oplevet. Personalet bryder sig ikke om den, kunderne kan ikke spise af den og alt bliver smadret rundt for at spise af den.
Lufthansa var klar med bedre service i slutningen af juni, og at tage betalt for Plus mens servicen er helt fraværende er direkte uanstændigt. Tilbage er kun bedre pointtilskrivning, og de points bliver dyrt betalt.