Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS flyet, som ofte omtales som “LAN Chile flyet”, har skiftet ejere. SAS som har lejet det siden 2013 har nu valgt at købe flyet fra firmaet Gain Leasing Two LLC i USA.
InsideFlyer har fået aktinsigt i overdragelses dokumenterne fra det Norges Luftfartøy Register (Luftfartstilsynet), og det viser at SAS i slutningen af marts måned søgte omregistrering af LAN Chile flyet (LN-RKP).
Det var netop det fly som for få dage siden måtte sikkerhedslande i Goose Bay (Canada) med 196 passagerer ombord, grundet et pludselig fald i kabinetrykket. Flyet er siden fløjet til Malta for at blive serviceret og klarmeldes til normal produktion igen.
Læs hele historien om sikkerhedslandingen på vores forum her.
I omregistreringen bedes der også om at et pantebrev på 11.807.023 US dollars bliver slettet fra Norges Luftfartøy Register og dermed at flyets nye ejer er SAS i Norge.
Hvorfor køber SAS flyet?
SAS har allerede flere fly af samme type og derfor erfaring med at drive denne flytype. Da brændstofpriserne forsat er lave, så kan det betale sig at drive disse fly, da de ofte kan erhverves billigt. Der er ikke mange der vil købe Airbus A340 fly, da de har 4 motorer. Dette gør dem væsentligt mere brændstoftørstige end de nye fly af typen Airbus A350 eller Boeing 787.
I samme dokument står der også at renten for dette pantebrev var 10,5% per år. Så det kan også være en medvirkende årsag til at SAS vælger at købe flyet. Det kan være billigere at eje selv og selv sikre finansiering end at betale høje renteudgifter hver måned.
Vil SAS så skifte kabinen ud med det nye design?
Dette har vi endnu ikke kunne få et svar på. Men vi følger op på sagen, men vi formoder bestemt at SAS vil opdatere kabinen nu hvor de har købt flyet.
Netop kabinen gør en stor forskel fra de øvrige SAS fly, da den forsat er i sit oprindelige kabinelayout, hvilket gav mening mens det var et lejet fly.
Henrik Olsen siger
Tror I, som jeg, at der nu kommer en ny kabine i LAN Chile flyet?
Henrik Schwert siger
Der vil blive "mindre" kosmetiske opdateringer (tæpper farver betræk etc.) men ikke en generel opdatering af kabine eller IFE
SAS mener det er en rigtig fin maskine, med meget gode motorer. (herligt når der nu er 4 af slagsen)
Måske de så også lige skal gå tryk kabinen efter også ;););)
Man må da håbe at olieprisen holder sig i ave hvis de vil fortsætte med deres A340-maskiner… Til gengæld ligger svesetas lige nu til den svage side mod dollar og Euro-Kroner så nu koster olien lige pludselig endnu mere for Gustafsson & Co (det der ikke er hedged).
Til gengæld kan I andre jo så tage en tur over Sundet og købe billigere ind 🙂
På SAS-event'en i slut maj talte jeg med et par SAS-folk, som sagde, at maskinen nok får en overhaling med samme kabine som de andre. Men om det bare var snak ved jeg ikke.
Har selv været med den på business og egentlig synes jeg ikke det var så ringe. Det vigtigste for mig var, at sædet er helt flat og ikke vinklet. Og maden er jo den samme og jeg sov det meste af vejen. Men man kan vel altid bruge det ringere produkt som argument til at få lidt point i kompensation 🙂
Basis for medlemskab af klubben: De Sure Gamle Mænd #DSGM #VIFINDEROSIKKEINOGET
:D:D:D
#delermedlemskortudiankomsthallen :cool::cool::cool:
Hvordan er Plus på LAN Chile-maskinen? Kan se den er sat ind mellem BOS og CPH i morgen.
Check denne tråd
https://insideflyer.dk/forums/threads/ln-rkp-kabinekonfig.3523/