SAS har lidt overraskende købt deres ellers indlejede LAN Chile Airbus A340-300

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

SAS flyet, som ofte omtales som “LAN Chile flyet”, har skiftet ejere. SAS som har lejet det siden 2013 har nu valgt at købe flyet fra firmaet Gain Leasing Two LLC i USA.

InsideFlyer har fået aktinsigt i overdragelses dokumenterne fra det Norges Luftfartøy Register (Luftfartstilsynet), og det viser at SAS i slutningen af marts måned søgte omregistrering af LAN Chile flyet (LN-RKP).

Det var netop det fly som for få dage siden måtte sikkerhedslande i Goose Bay (Canada) med 196 passagerer ombord, grundet et pludselig fald i kabinetrykket. Flyet er siden fløjet til Malta for at blive serviceret og klarmeldes til normal produktion igen.

Læs hele historien om sikkerhedslandingen på vores forum her.

Som det ses af dokumentet som InsideFlyer har fået aktindsigt i, så beder SAS om omregistrering af LAN Chile flyet (LN-RKP).

I omregistreringen bedes der også om at et pantebrev på 11.807.023 US dollars bliver slettet fra Norges Luftfartøy Register og dermed at flyets nye ejer er SAS i Norge.

Hvorfor køber SAS flyet?

SAS har allerede flere fly af samme type og derfor erfaring med at drive denne flytype. Da brændstofpriserne forsat er lave, så kan det betale sig at drive disse fly, da de ofte kan erhverves billigt. Der er ikke mange der vil købe Airbus A340 fly, da de har 4 motorer. Dette gør dem væsentligt mere brændstoftørstige end de nye fly af typen Airbus A350 eller Boeing 787.

I samme dokument står der også at renten for dette pantebrev var 10,5% per år. Så det kan også være en medvirkende årsag til at SAS vælger at købe flyet. Det kan være billigere at eje selv og selv sikre finansiering end at betale høje renteudgifter hver måned.

Vil SAS så skifte kabinen ud med det nye design?

Dette har vi endnu ikke kunne få et svar på. Men vi følger op på sagen, men vi formoder bestemt at SAS vil opdatere kabinen nu hvor de har købt flyet.

Netop kabinen gør en stor forskel fra de øvrige SAS fly, da den forsat er i sit oprindelige kabinelayout, hvilket gav mening mens det var et lejet fly.

Business Class sæde i LAN Chile flyet (LN-RKP).

 



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Kommentarer

  1. Henrik Schwert Henrik Schwert siger

    Der vil blive "mindre" kosmetiske opdateringer (tæpper farver betræk etc.) men ikke en generel opdatering af kabine eller IFE

    SAS mener det er en rigtig fin maskine, med meget gode motorer. (herligt når der nu er 4 af slagsen)

    Måske de så også lige skal gå tryk kabinen efter også ;););)

  2. obs obs siger

    Man må da håbe at olieprisen holder sig i ave hvis de vil fortsætte med deres A340-maskiner… Til gengæld ligger svesetas lige nu til den svage side mod dollar og Euro-Kroner så nu koster olien lige pludselig endnu mere for Gustafsson & Co (det der ikke er hedged).

    Til gengæld kan I andre jo så tage en tur over Sundet og købe billigere ind 🙂

  3. PeterA PeterA siger

    På SAS-event'en i slut maj talte jeg med et par SAS-folk, som sagde, at maskinen nok får en overhaling med samme kabine som de andre. Men om det bare var snak ved jeg ikke.

    Har selv været med den på business og egentlig synes jeg ikke det var så ringe. Det vigtigste for mig var, at sædet er helt flat og ikke vinklet. Og maden er jo den samme og jeg sov det meste af vejen. Men man kan vel altid bruge det ringere produkt som argument til at få lidt point i kompensation 🙂

  4. Henrik Schwert Henrik Schwert siger

    ModvigKære SAS, synes I at det er rimeligt at man køber et produkt (SAS BUSINESS med den nye kabine som jo ikke har fået for lidt i promotion – og som er et godt produkt), og så viser det sig efter anskaffelsen at man får et helt andet produkt (LAN Chile)? Det er anden gang at jeg oplever dette og synes faktisk at I snyder kunderne ved at levere et andet produkt end det, man forventer at have købt. Ville det ikke være rimeligt at kompensere kunderne når dette sker, med en eller anden form for courtesy leverance?

    Basis for medlemskab af klubben: De Sure Gamle Mænd #DSGM #VIFINDEROSIKKEINOGET

    :D:D:D

  5. Henrik Schwert Henrik Schwert siger

    ModvigJeg har læst mange af indlæggene fra 2014 da SAS anskaffede LAN Chile, og der var jo stor begejstring og forventning fordi den i forhold til tidligere SAS business standard var en klar forbedring. Nu har jeg ufrivilligt prøvet den mellem EWR og CPH og mener at den er langt efter SAS' (og andres) nutidige standarder for business class.

    Først og fremmest betyder 2-2-2 konfigurationen at der ikke er samme "privacy" – man ligger og prøver at sove tæt ved siden af en fremmed person. Den lille skærm, der kan trækkes frem mellem sæderne, hjælper ikke meget. Sæderne er principielt lie-flat, men virker smallere og mere opdelt end den sædvanlige stol. Hertil kommer, at den mindre plads giver mindre lebensraum og fralægningsplads, fx til briller og toiletgrej mv. Endelig er der jo ikke wifi (men den er jo alligevel ofte ude af drift i de ordinære kabiner).

    Jeg havde håbet at SAS havde lavet en soft booking af sædet ved siden af mit, så min 1H reservation blev til en vinduesplads uden nogen ved siden af. Men hele kabinen var fuld og alle 42 sæder i business besat. Jeg måtte derfor skræve over min sovende medpassager hver gang jeg skulle ud. Det må give et pænt meget større provenu for business kabinen i LAN Chile end i de sædvanlige kabiner.

    Summa summarum er det en stor skuffelse for mig at have forventet ny kabine og så få LAN Chile i stedet.

    #delermedlemskortudiankomsthallen :cool::cool::cool:

  6. RasmusH RasmusH siger

    Hvordan er Plus på LAN Chile-maskinen? Kan se den er sat ind mellem BOS og CPH i morgen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *