Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS har offentliggjort at deres første to ruter med deres nye og kommende Airbus A350 vil blive Chicago og Beijing. Nu kan vi også fortælle lidt om det endelige kabinelayout.
Der bliver ikke de store overraskelser i forhold til hvad vi kender fra de andre flyselskaber, som allerede har haft flymodellen i produktion i ganske lang tid.
SAS kommer ikke og revolutionerer noget med deres kabinelayout, som derfor består af de tre kendte klasser:
- SAS Business
- SAS Plus
- SAS Go
Vi har også alle fakta på antallet af sæder og de er følgende:
- Business Class får 10 rækker med konfigurationen 1-2-1
- Det giver i alt 40 sæder
- SAS Plus får 4 rækker med konfigurationen 2-4-2
- Det giver i alt 32 sæder
- SAS Go får 27 rækker med konfigurationen 3-3-3
- Det giver i alt 228 sæder
Ialt giver det 300 sæder hvilket også er noget mere end hvad SAS i dag kan tilbyde på deres flyvninger med de nuværende langrutefly.
Læs mere: Læs hvilke SAS ruter som A350’eren vil blive brugt på
Vi har kigget lidt på kabinelayoutet på den første internationale flyvning. Det er mellem København og Chicago den 28. januar 2019. Du vil kunne opleve flyet på ruterne mellem de skandinaviske hovedstæder i december og januar måned. Så bliv ikke overrasket om kabinelayoutet på din Airbus A320neo lige pludselig ser noget anderledes ud.
Business Class
I Business Class vil du få en bedre totaloplevelse. SAS har ikke meldt noget ud, men forventninger er forsat at det bliver de samme sæder vi kender fra i dag. Derfor vil der være lidt mere plads, da en A350 er lidt bredere end A330/A340 modellerne.
SAS Plus (Premium Economy)
På SAS Plus er det nok der du vil opleve den største forskel. Det vil være sådan at der bliver flere midtersæder.
Dette sker helt konkret ved at konfigurationen går fra 2-3-2 til 2-4-2. Dermed bliver der reelt dobbelt så mange midtersæder. Det er ikke uventet, da mange andre flyselskaber har modtaget samme konfiguration for deres Premium Economy kabine. Dog har blandt andet Lufthansa forsat valgt kun at have en konfiguration på 2-3-2.
Du kan se et eksempel på hvordan Singapore Airlines og deres Premium Economy kabine ser ud her:
SAS Go (Economy)
På SAS Go vil der heller ikke komme nogle større ændringer og det vil være det samme produkt som i dag.
Der vil være nogle andre steder, som vil gemme på de gode steder og dem kommer vi tilbage til når vi har fået mulighed for at komme ombord på flyet og se hvordan det ser ud i virkeligheden.
Forbedret kabinemiljø til gavn for alle og ekstra gode sovemuligheder for besætningen
Både passagererne og personalet ombord får klart forbedret kabinemiljø.
Det som du vil opleve første er at støjniveauet er meget lavere under flyvningen. Dertil vil kabinen have en mere optimalt tryk og et bedre air condition system og LED lys.
Alt sammen noget som styres af nye og mere avancerede systemer, end dem som er i de nuværende Airbus A330 og Airbus A340. Igen naturligt eftersom der er en del års forskel og udviklingen er gået stærkt. Det får alle nu gavn af.
En anden ting, som du måske vil se, er at de sovekabiner til personalet, som har været i bagerste del af SAS Go kabinen vil være væk. Disse erstattes af et helt special område med køjer. Dette er placeret oven på selve passagerkabinen helt bagerst i flyet, hvor indgangen også vil være i form af en stejl trappe. Piloterne vil have et tilsvarende setup med tre sovepladser i den forreste del af Business Class kabinen.
Markedets mest moderne flåde
A350 er en milepæl i den omfattende fornyelse af SAS-flåden, som vil bestå af markedets mest avancerede og brændstofeffektive kort- og langdistancefly.
A350 sænker CO2-udledningen med omkring 30% og mindsker støjudledningen med op til 40% sammenlignet med de fly, de erstatter.
Frem mod 2023 vil SAS modtage følgende nye Airbus fly:
- A320neo (80)
- Airbus A330 Enhanced (5)
- Airbus A350 (8)
- Airbus A321LR-fly (3)
Kombineret med opgraderingen af kabinen er SAS’ flåde optimeret til fremtidens måde at rejse på og afgørende for at opfylde SAS’ mål om at reducere den samlede CO2-udledning med mindst 25 % i 2030 – en målsætning, der overgår de mål, som er fastsat af IATA.
Lars siger
Har SAS tegnet kontrakt på yderlig 5 A330’er eller der der tale om de 4 som blev levet for et par år siden, og den ene som bliver leveret inden for de næste par uger?
I glemmer iøvrigt at nævne at Eco går fra en 2-4-2 konfiguration til en 3-3-3 konfiguration