SAS hjælp til de EuroBonus medlemmer, som havde aktive bookinger

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Da InsideFlyer kontaktede SAS for første gang om problemet for godt to uger siden var budskabet at SAS ikke havde nogle planer for at hjælpe de EuroBonus medlemmer, hvis optjeningsperiode var tæt på at udløbe. Efter løbende dialoger med SAS er de i dag kommet med en hjælp til de EuroBonus medlemmer, som havde aktive bookinger før corona krisen startede.

Det har været en længere proces og det er rart at se at InsideFlyer med de løbende eksempler vi er kommet med, har kunne medvirke til at SAS nu er kommet med deres første tiltag på at hjælpe de EuroBonus medlemmer der i marts eller april har udløb på deres optjeningsperiode og dermed ikke har kunnet have nogen mulighed for at optjene de sidste point.

For to uger siden sagde SAS til InsideFlyer:

Corona har ulykkelige konsekvenser for mange, også for SAS og vores Eurobonus-medlemmer. Vi sætter ikke Eurobonus-medlemskaber på pause. SAS’ overordnede retningslinjer om aflyste flyvninger bliver fulgt og er det sådan, at aflysningen af et specifikt SAS-fly er afgørende for, om man kan beholde sin status eller blive opgraderet til højere status, så er det noget, som vi selvfølgelig gerne vil hjælpe med at få løst. Vi forlænger dog ikke optjeningsperioden.

Kristoffer Meinert, Pressechef i SAS

SAS er nu kommet med en mere kontant tilgang end mange andre flyselskaber. SAS har valgt at komme med en udstrækt hånd til de EuroBonus medlemmer, der havde aktive bookinger med SAS eller Star Alliance selskaberne inden krisen begyndte for alvor. Dette er som sådan også en ganske fair udlægning, da det jo er de kunder som alligevel ville have kunne optjene point nok til at opnå en nu status eller genkvalificere sig til endnu et år.

SAS har i dag skrevet ud til flere medier med denne besked:

Hos SAS forstår vi, at det er vigtigt for vores medlemmer at bevare deres nuværende eller opnå et højere EB-niveau.

Vi er klar over, at den nuværende rejsesituation gør det svært for vores medlemmer at opnå dette. SAS vil selvfølgelig gerne hjælpe vores medlemmer til at bevare deres status og kan gøre det under følgende forudsætninger:

– Et fly er blevet aflyst af SAS eller en af vores Star Alliance partnere

– Hvis de skandinaviske udenrigsministerier ikke anbefaler fra rejser til specifikke lande og reservationen er lavet før disse anbefalinger er trådt i kraft.

Hvis en af disse forudsætninger er opfyldt giver vi, på forespørgsel, vores medlemmer points eller kvalificerende flyvninger, svarende til det antal point og flyvninger, som medlemmet ville have opnået, hvis den eller de aflyste afgange havde fløjet som planlagt.

Pointene og flyvningerne er også brugbare for kvalificering til Life Time Gold og Give away-medlemskaber. De her regler gælder for rejser til og med den 30. april 2020.

Vi følger situationen tæt og vil lave ændringer og tilpasninger, baseret på hvordan situationen udvikler sig.

Kristoffer Meinert, Pressechef i SAS

Eksempel på hvorfor det er en fair løsning

Jeg har tidligere brugt mine egen situation som eksempel og det forsætter jeg med her. Det var den, samt en række andre eksempler fra vores mange læsere, der har været med til at vi har kunnet oplyse SAS om de forskellige problemer deres bedste kunder havde.

Mine rejseplaner i marts og april så således ud:

  • Marts: København – Chicago – Houston og retur med SAS (og United i USA) – Økonomi billet
  • April: Malmø – Stockholm – København – Washington og retur med SAS – Plus billet
  • April: København – Singapore og retur med Singapore Airlines – Økonomi billet

Det er disse billetter som var booket ind og efterhånden nu er blevet aflyst. De sidste var Singapore Airlines som i denne uge har lukket de fleste af deres ruter ned.

Med hensyn til EuroBonus pointene, så var dette i alt 33.425 status point. Så det var et ganske betydelig antal og over en trediedel af de 90.000 status point jeg skulle bruge for at genkvalificere mig til endnu et år som diamant medlem.

Da jeg havde booket og betalt for de 3 billetter og derfor havde alle intentionerne om at flyve dem, så er det faktisk en fair måde for SAS at se det på. Til trods for at de nu har tilladt ombooking og refunderinger, så giver de også kredit for at jeg har haft aktive bookinger liggende og dermed ville have opnået optjeningskravet.

Tiltaget hjælper ikke alle

Der vil helt sikkert være nogle EuroBonus medlemmer som kommer i klemme og ved skiftet til enten marts eller april ikke vil opnår kravene. SAS har lavet den klare sondring at hvis du ikke have en aktiv booking som ville sikre dig point nok, så skal du heller ikke have et nyt år gratis. I bund og grund er det en fair betragning. Det løser så ikke de medlemmer, som ville have taget et såkaldt Mileage Run eller i sidste øjeblik besluttede sig for at tage på en firmarejse for at nå deres optjeningskrav. Det er disse kunder som nu kan være kommet i en klemme.

Flere andre flyselskaber har tilbudt lavere optjeningskrav eller forlænget det aktive optjeningsår med op til 6 måneder (f. eks. Qatar Airways). Her har SAS været meget mere kontante i deres løsning.

Læs mere: Qatar Airways forlænger din status op til 6 måneder grundet Corona krisen

Indtil videre oplyser SAS at disse regler gælder for rejser til og med den 30. april 2020. Det er dog sandsyneligt at SAS vil forlænge dette i samme tempo som den nuværende situation giver grundlag for det. Så har du rejser i maj måned som kunne tælle med, så er det forsat en mulighed at du kan få point for rejsen, hvis den ender med at blive aflyst. Det er derfor nok ikke sidste gang vi hører om denne sag.

Hvad syntes du om den måde SAS har valgt at håndtere det på?

Kommentarer

  1. David Wind siger

    Tak for indlægget. Dejligt at SAS endelig har meldt noget ud vedrørende Eurobonus.

    Personligt er jeg en af dem, der nu kommer i klemme – og det er jeg hamrende skuffet over, da jeg ville have opnået Guld for første gang. Min periode udløber her i 31/3, og da jeg i forvejen skulle have haft ferie her i marts, havde jeg tænkt mig at tage de sidste få flyvninger, jeg manglede.
    Mit “problem” er, at jeg har rejst meget spontant. De fleste af mine bookinger er foretaget 1-2 dage før, sommetider også under 12 timer før afrejse.

    Jeg har inderligt håbet på, at SAS i stedet havde valgt at enten pause eller forlænge optjeningsperioden, som det er set med andre selskaber.

  2. Morten Rasmussen siger

    Ganske interessant – hvor i SAS skal man så henvende sig for at få disse point man stod til at optjene? Havde selv en rejse i start april som er blevet aflyst…

  3. rejsendekim siger

    Hej,
    Jeg er ikke helt enig i at SAS har håndteret situationen på en god måde og kommet med en fair lösning.
    Skal vi ikke lige starte med at SAS beder om hjälp, hvilket de får. Men når det kommer til at hjälpe kunderne efterfölgende går det mere trät. Vi flyver alle meget med SAS netop pga medlemsstatus, hvilket betyder der bliver betalt ekstra for at flyve med SAS. De destinationer jeg har via mit arbejde koster stort set alle mere end med for eksempel Norwegian. Nuvel, Norwegian har ikke lounge, men selve servicen er mindst lige så god hos Norwegian. For ikke at tale om flåden.
    Nå, men folk der har diamond (som jeg) flyver regelmässigt med SAS. I mit tilfälde grundet arbejde. Det bliver til ca en flyvning pr uge . Min optjeningsperiode starter den 1 august. Så pt er jeg ok med, men nu kan jeg ikke komme ud og flyve de näste par måeder og det gör jeg ikke kan komme op på diamond status igen. Derfor er det efter min menning en bedre lösning, som de andre selskaber er kommet frem til med at give medlemmer ekstra måneder til at nå status, som for eksempel QATAR eller Finnair. Andre reducerer optjeningskrav med med op til 25%.

  4. Michael siger

    Trist at SAS ikke forlænger Eurobonus perioden flere virksomheder med loyalitetsprogrammer gør det. Loyalitet går åbenbart ikke begge veje.
    Nå – men ligesom under finanskrisen – hvor der heller ikke var støtte fra SAS – vil jeg da overveje at skifte igen. Sidst blev det til 8 år hos British Airways.
    Nu skifter jeg nok til Lufthansa.
    Man kan jo lige så godt kigge på hvor man får mest ud af det, når man alligevel skal starte forfra.

  5. Klavs siger

    Er det kun de point til at optjene status, SAS deler ud, eller er det også point til brug for fly rejser?
    Jeg havde en rejse til USA både i marts og april, men det er uinteressant, hvis ikke det også giver bonus point – jeg har allerede kvalificeret mig til Diamant. Kan jeg få lidt ekstra bonus point, vil det værende hele værd!

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Hej Klavs,
      Det er kun de rene statuspoint som der er tale om. Så du får ikke nogle ekstra point til brug for køb af bonusrejser. Så har du opnået diamant, så er der ikke noget at hente.
      Hilsen
      InsideFlyer

  6. Kim Vang siger

    Hej

    Har nogen benyttet sig af dette? Jeg skrev til SAS som så svarede at man ikke er point berettiget. Jeg sendte dem så et link til denne artikel men har ikke hørt noget sidenhen.

    Mvh

    Kim

    • Henrik Olsen Henrik Olsen siger

      Hej Kim,
      Jeg er selv i en situation, hvor mit EBD udløber her ultimo april. Så jeg skrev til SAS før artiklen blev lavet og fik svaret deri. Så jeg har fået accept af at SAS vil kigge på det i maj måned og jeg skal gemme mine bookingsnumre (PNR). Så jeg har fået en bekræftelse på det. Men husk – det er kun statuspoint og ikke ekstrapoint. Så de kan ikke bruges til bonusrejser etc. Det er kun for at få statuspoint for de rejser du ville have gennemført og dertil opnå status.
      Men SAS kommer med mere og nok her efter påske en gang. De oplyser til os at de forsat arbejder på det, men faktisk er de også ramt af at have sendt mange medarbejdere hjem i Sverige for at kunne få del i den svenske statsstøtteordning.
      Hilsen
      Henrik – InsideFlyer

  7. Henrik siger

    Skuffet er vel det bedste ord jeg kan finde. Har I mange år været EBD og mangler nu 30000 points for at få fornyet mit medlemskab. Jeg rejser spontant, og har ikke bookede billetter til at ligge. Normalt ville jeg ikke have problemer med at indtjene de resterende points.
    SAS vi har støttet jer igennem mange år og ja, jeres billetter er dyre end eksempel is KLM, så hvorfor giver I ikke jeres trofaste kunde noget igen, og viser lidt storsind ved at forlænge i min 6-8 måneder .. eller ganske enkelt forlænger med et helt år.
    Det ville have vist gensidig respekt til de trofaste kunder, som I jo gerne vil have skal forblive EB kunder efter Corona.
    Jeg håber I revurderer jeres beslutning, Corona kommer til at gage tid inden vi kommer igang igen både økonomisk og aktivitetsmæssigt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *