SAS holdt hof for Pandion og Diamond medlemmerne – Læs med hvad SAS kunne fortælle af nyheder

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Mandag aften holdt SAS hof for deres Pandion og Diamond medlemmer på et arrangement på Jacobsen Brewhouse & Bar. Over 250 deltog og de fik sidste nyt fra SAS fra en række centrale personer. Vi fik blandt andet at vide at Points Pooling endelig var tæt på lancering, samt nyt om flyflåden. Oslo og Stockholm får samme præsentation i denne uge.

Det var Michael Hansen, som er Head of Sales i Danmark som bød velkommen. Han gav hurtigt ordet til Chief Operating Officer & Deputy Chief Executive Office Lars Sandahl Sørensen, som gav en god og åben præsentation om “rigets tilstand”.

Allerede ved indgangen stod SAS personale klart til at byde velkommen. Foto: Henrik Olsen

Lars Sandahl Sørensen havde primært 3 områder som han fokuserede på:

  • Forretningsmodellen
  • Nye fly og WiFi
  • Miljøhensyn

Forretningsmodellen

SAS har i løbet af de sidste år ændret deres forretningsmodel fra at ville lave alt selv til at lade underleverandører gøre nogle af tingene. Tidligere var alt fra ground handling, rengøring og flyve alle ruter selv. Nu er dette delt op således at SAS har en kerneoperation,men benytter indtil flere underleverandører til at flyve bestemt ruter eller flytyper. SAS har valgt at gå over til en enhedsflåde på Airbus platformen og derfor har de lavet aftaler med for eksempel CityJet eller Nordica til at drive mindre fly og regionale ruter.

Lars Sandahl Sørensen gav en god præsentation af rigets tilstand. Foto: Henrik Olsen

SAS Ireland er også lavet for at kunne konkurrere mod de andre flyselskaber, som flyver mellem primært London og Skandinavien. Spanien forventes at start op senere med en base i Malaga. Produktionsprisen er op til 30% billigere i SAS Ireland i forhold til de almindelige SAS ansatte i Skandinavien. Så reelt giver det god mening for at sikre en overlevelse af flyselskabet og at investorerne forsat viser en interesse i SAS, som har haft et overskud i de sidste 3 år i træk.

Lars Sandahl sagde følgende i går:

Vi har tilpasset vores forretningsmodel det marked vi er i og at SAS Ireland er op til 30% billigere gør at vi kan konkurrere på London ruterne. Dertil at vi har valgt at samarbejde med regionale partnere har vi fået styrket vores produkt og gør det vi er bedst til.

Det har resulteret i at vi siden 2002 har fået mere en 48% flere destinationer at flyve til.

Nye fly og WiFi

SAS har sat en investering i nye fly i gang. Der bruges i alt over 52 milliarder svenske kroner på nye fly. Det er især de 80 nye Airbus A320neo fly som fylder godt op, men også de nye Airbus A350 fly, hvor det første kommer næste år tager en god bid af den samlede investering.

Der har været længe været tale om at SAS ville investere i nogle fly af typen Airbus A321LR (Long Range) for at kunne servicere ruter, hvor de helt store fly ikke helt var et perfekt match grundet efterspørgelsen. Det kunne være Boston ruten, som på nogle tider af året ville passe bedre til et mindre fly som et Airbus A321LR. Så ud fra aftens udmelding, så kommer vi nok snart til at høre mere til netop denne flytype. Det vil også medføre at nye ruter kunne komme i spil. En af disse kunne være Dubai.

Sammen med de nye fly kommer lynhurtigt WiFi. Alle de nye fly får det fra starten af og de eksisterende fly vil få det løbende når de kommer ind til service. Dette er kun på de fly til de europæiske ruter.

Lars Sandahl nævnte også at de kiggede på løsninger, som kunne bruges til hurtigt WiFi på langruterne, som mange gange er tæt på ubrugeligt. Lars Sandahl sagde følgende om dette:

Vi venter til teknologien er klar. Det er den næsten og så vil SAS også være blandt de første flyselskaber, som tager dette i brug. I første omgang vil det være en investering på 500 millioner svensker kroner. Dertil vil der være en løbende omkostning på et par hundrede millioner svenske kroner om året. Så vi skal vælge rigtigt, da det er en stor investering.

Miljøhensyn

Der blev også brugt lidt tid på at nævne at SAS fokusere meget på miljøhensynene.

En naturlig del af denne fokus var også fornyelsen af flyflåden. Men også at SAS øger deres forbrug af biofuel. SAS og brændstofselskabet Preem har lavet et Letter of Intend på at sikre at SAS kan bruge biofuel på det hele eller næsten hele flåden i Skandinavien fra 2020.

Dertil er ting som “grønne indflyvninger” og en forsat optimering af at reducere madspild i fokus. Med hensyn til madspild så har SAS lige lanceret at du nu kan lave pre-order af mad på langt flere ruter. Dette vil medvirke til at mindske madspild.

EuroBonus

Efter Lars Sandahl var turen kommet til EuroBonus. Det er Johan Mägi som er Head of Community Program (Eurobonus) i SAS.

Johan M¨gi gav opdatering på EuroBonus. Her er det om at det skal være lettere at finde bonusbiletter. Foto: Henrik Olsen

Han startede med at sige at de fleste nye initiativer bliver introduceret skridt for skridt og testet for primært Diamond medlemmerne. Et eksempel på dette var søgningen og bookingen af bonus billetter med Star Alliance. Dette var tidligere kun muligt via telefonen, men nu kan du søge efter bonusbilletterne og lave en reservation. Forsat skal du ringe for at få den bekræftet og endelig booket. Dette sidste telefonopkald vil blive fjernet og gjort online inden længe også. Så dette viser hvordan SAS tænker at nye løsninger skal implementeres.

Johan Mägi fortalte at fokus var på følgende områder:

  • Lounges
  • Finde og bookning af bonusbilletter
  • Life Time Gold (endelig lancering)
  • Points Pooling (tidligere kendt som family pooling)
  • Nye tilbud fra centrale partnere (AVIS og Live Nation)

Især Points Pooling havde en del interesse og vi kunne efter præsentationen få at se en tidlig udgave af hvordan dette vil virke.

SAS præsentere det længe ventede Points Pooling, som forventes live inden jul. Foto: Henrik Olsen

I bund og grund vil det virke således:

  • 8 personer inklusiv dig selv kan være en del af gruppen
  • Alle kan deltage – ingen krav til hvem du invitere af venner og familiemedlemmer
  • Point bruges efter alder, så dette sikre at point ikke udløber
  • Alle de nuværende point fra deltagerne vil bliver en del af den samlede points pooling pulje
Sådan ser en tidlig udgave af Points Pooling ud. Foto: Henrik Olsen

SAS fortalte Insideflyer at alt det grundlæggende er på plads og de ny er ved at teste og finpudse det. Vi kunne forsat ikke få en fast dato, men det var muligt at få at vide at vi ville se det inden de næste 1-3 måneder. Vi gætter derfor på at det er lanceret senest til november måned.

Der var desværre ikke noget nyt om muligheden for at sætte sit medlemsskab på pause. Da vi spurgte ind til det fik vi at vide at dette ikke var planlagt endnu og derfor ikke noget som kom her i 2018. Vi blev dog forsikret om at det ikke var glemt.

Afslutning

Efter EuroBonus gennemgangen var hovedpræsentationen slut. Nu var det så muligt at netværker og besøge nogle af de stande, som var sat op.

AVIS var partner og tilstede. De fortalte om muligheden for at få status match til deres Presidents Circle, som ud fra vores erfaring giver gode opgraderinger og andre tilbud. Dog gør vi opmærksom på at det kun er Pandion medlemmer, som får det sålænge de har Pandion status. Andre får det som et status match for et år.

SAS tilbød god øl og en lettere buffet. Foto: Henrik Olsen

SAS gav også en lettere buffet og selvfølgelig god øl fra husbryggeriet Jacobsen.

Der var lidt give-aways til deltagerne på vejen ud. Blandt det bogen Champagne Hiking. Foto: Henrik Olsen

På vej ud fik vi lidt give-aways fra AVIS, samt en bogen Champagne Hiking.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *