Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS er i fuld gang med flådefornyelse og i dag skrev det selv at de skal til at finde en erstatning på deres fly, som kan have mellem 120-150 passagerer. De nuværende fly er oppe i alderen og gør at SAS ikke kan nå deres mål for miljøet eller billigere i drift.
SAS har lagt en klar og offentlig strategi og satse på en enhedsflåde. Det har betydet at deres kerne i 2023 vil bestå af A320neo på de korte og mellemlange ruter og A350 på de lange ruter.
Dette bekræfter SAS selv i dag til DR2:
I 2023 består flåden kun af A320neo og A350
Simon Pauck Hansen, koncerndirektør i SAS.
Dette mål er nok en smule optimistisk og det skulle nok forståes, som at den primært vil bestå af de to flytyper.
Det bliver i hvert fald ikke tilfældet på langruterne, hvor SAS har en stribe A330 og A340 i drift og vil kun få 8 fly af typen A350. Derfor kan der kun være tale om at udfase A340’erne, men de er forsat i rimelig god stand og har nye kabiner. Derfor vil de forsat flyve indtil prisen på brændstof gør det til en økonomisk dårlig plan.
I deres årsregnskab, som blev offentliggjort i dag, så skrev SAS følgende:
As a final point, we need to further enhance our operating model to increase productivity and flexibility. Approximately 20% of the destinations in SAS network are optimal to serve with an aircraft sized between an A320neo (180-seat) and a CRJ (90-seat). Our older 120-150 seat aircraft serving this segment today need to be replaced in the next few years and currently there is no order in place to bridge the gap.
Uddrag fra SAS årsregnskab 2018
Rightsizing of the fleet is crucial from a profitability perspective, but it is also an important part of our journey towards a more sustainable future.
However, to place such an order we need to certify that the benefits of single-fleet operations on all platforms remain intact, and that the available aircraft types perform to the standard for which we are known. We also need to secure competitive duty agreements appropriate for mid-size operation.”
Derfor er det flytyperne Boeing 737-700 (141 passagerer) og Airbus A319 (150 passagerer), der skal udfases og findes en ny flytype til at dække. Så når den nuværende officielle flådestrategi er en enhedsflåde, så er det netop Airbus A220-100 (116 passagerer) og en Airbus 220-300 (141 passagerer) kommer i spil.
Alternativet kunne være fly fra Embraer, men så brydes strategien om en enhedsflåde. Men det kunne løses ved hjælp af samme setup som med brugen af CRJ900 og ATR72. De drives af et eksternt flyselskab, som flyver på en wet lease aftale med SAS.
Vi forventer her på InsideFlyer at SAS meget snart – og tidligt i 2020 – vil komme med en beslutning. Grunden er at der er rimelig lang leveringstid på de flytyper, som er i sigte. Og skal SAS følge deres egen strategi og mål på miljøområdet, så skal de første fly starte med at blive leveret inden for de næste 3-5 år.
Deltag i debatten om det her.
[…] og et måltid man bliver mæt af! Anmeldelse: Air China, København-Beijing-Bangkok/retur SAS kunne ende med at købe en række af flytypen Airbus A220 SAS kan lancere en rute mellem Aarhus og New York næste år – Tre Airbus A321LR leases nu. […]