Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS relancerer New Nordic kuben. Der kommer ikke en ny indpakning og kuben overlever derfor. Det bliver i stedet en relancering i bæredygtige materialer.
Der er rigtig mange rejsende, som ikke er helt tilfredse med kuben som emballage. Den er ikke super praktisk at sidde med i flyet og spise af. Dertil er hele måltidet ofte ret blandet sammen og ser ikke så godt ud, som hvis det havde været i nogle mere traditionelle emballager.
Korrekt at New Nordic by SAS konceptet var nytænkende da det kom frem i 2017, men emballage – kuben – har for mange ikke vundet en førsteplads.
Nu relanceres selve indpakningen og cuben med et nyt design og mere bæredygtige materialer.
Vi udvikler løbende vores produkter og evaluerer hele tiden på, hvordan vi kan udvikle en mere bæredygtig måde at rejse på. Alle skridt tæller, og ombord fjerner vi blandt det, der ikke er brug for, og arbejder på at finde innovative, nytænkende løsninger for vores materialer og indpakning.
New Nordic by SAS madkonceptet, som serveres i kuben, er et glimrende eksempel på, hvordan vores produkter ombord er medvirkende til, at vi kan indfri vores mål. De vigtigste initiativer er dog fortsat fornyelsen af flåden, øget brug af biobrændstof og dedikeret støtte til udvikling af elektriske fly.
Karl Sandlund, EVP & Chief Commercial Officer, SAS
Sparer 51 tons plastik
Relanceringen af New Nordic by SAS-konceptet bidrager til, at plastforbruget reduceres med 51 tons om året. SAS har i samarbejde med leverandører fundet en løsning, som erstatter den indvendige plastikbeholder i kuben med en lavet af FSC*-godkendt papir, der har en belægning af økologisk, plantebaseret plastik i stedet for oliebaseret plastik.
Fra den 21. november vil kuben kun indeholde det bestik, der er behov for til hvert måltid, og samtidig bliver et helt nyt bæredygtigt bestik gradvist lanceret fra december og frem til maj 2020, hvor det vil findes i alle cuber. Det er lavet af plantebaseret plastik, som er fremstillet af vegetabilsk olie, der med naturlig fermentering og mikroorganismer omdannes til et råmateriale, som kan komposteres. SAS vil være blandt de første til at benytte denne type engangsbestik, der lige nu er den eneste plastikløsning i overensstemmelse med engangsplastdirektivet (European SUP).
I stedet for at lægge vådservietter i hver eneste cube, får kunder dem nu tilbudt, hvis de beder om det, og bestikket er fremover pakket ind i papirservietter fremstillet af genbrugsmateriale.
Det bliver spændende at prøve den første kube i det nye materiale og se om det giver en god oplevelse. Engangsbestik kan for eksempel godt føles lidt irriterende, hvis materialet ikke passer godt til ikke at påvirke madens konsistens eller smag.
For kunderne er det nu en meget stor skuffelse at man viderefører ‘kuben’, som ingen elsker. Dem som besluttede at indføre den har garanteret aldrig forsøgt at spise af den.
Der er i hvert fald mange delte meninger om kuben og om den måde maden serveres på. Nu ser det ud til at den forsætter i et stykke tid.
Ja, desværre! Jeg må indrømme, at jeg synes dette er et eksempel på et rigtig dårligt stykke arbejde af SAS. Hvordan man i det hele taget har kunnet beslutte noget så upraktisk. Cabin crew klager også over, at mange passagerer, i tillæg til at kuben er voldsomt upraktisk, bliver sølet til i olie og pesto når man skal åbne de små poser med klistret indhold. Det kan dog sikkert løses, men kuben altså – der lytter SAS ikke til deres kunder. Jeg har ikke mødt EN ENESTE som bryder sig om den – tværtimod ønskes den begravet et hedt sted!
Som en der rejser utrolig meget med SAS er jeg ikke enig i kritiske. Jeg er faktisk rimelig glad for Kuben og kender flere der også finder den praktisk. Klart at indholdet kan være fra hit til miss men alt i alt finder jeg det at været et fint produkt…