Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Det går fremad for SAS. Ikke alene steg passagertallet i juni, men enhedsomsætningen steg med 4,8 procent i forhold til juni sidste år.
Selv om passagertallet i juni kun sted med 0,3 procent i juni sammenlignet med samme måned sidste år, så er passagertallet på 2,956 millioner det højeste antal passagerer, som har fløjet med SAS på en enkelt måned.
Væksten i antallet af passagerer er især sket på den europæiske og interskandinaviske passagertrafik, hvor ASK (Available passenger kilometers) steg med 1,8 procent og indtjeningen målt i RPK (Revenue passenger kilometers) steg med 0,7 procent. Der er også en mindre fremgang på indenrigstrafikken, mens der er et mindre fald på den interkontinentale trafik, hvor RPK faldt med1,0 procent og ASK faldt med 0,6 procent.
Samlet set oplevede SAS en vækst på 0,9 procent for ASK og 0,5 procent på RPK for rutetrafikken, men chartertrafikken viste en mindre nedgang på 2,0 procent i ASK og 3 procent i RPK.
Indsættelsen af større kapacitet viste sig også ved at load factor faldt med 0,4 procent til 82,6 procent. Alligevel steg indtjeningen.
Yield (Passenger revenues/RPK (scheduled) ) steg med 5,2 procent i juni sammenlignet med sidste år, mens enhedsomsætningen (Passenger revenues/ASK (scheduled) ) steg med 4,8 procent.
I regnskabet, som kan ses her, kan man også aflæse at 76,5 procent procent af flyene ankom med mindre end 15 minutters forsinkelse. Regulariteten var 98,9 procent.
Mindre CO2 udslip
I løbet af juni annoncerede SAS også de første afgange i januar 2020 for de nye brændstofeffektive to-motors A350 fly, som vil afløse de mere end 10 år gamle fire-motors A340 fly på de oversøiske ruter. Udslippet af CO2 fly vil blive reduceret med 30 procent i forhold til de ældre fly.
SAS er også begyndt at offentliggøre CO2 udledningen i regnskabet. I juni i år faldt den med 0,4 procent. Det vil nok falde yderligere, når de nye A350 fly bliver taget i bruge de næste to år.
Foto © SAS
Skriv et svar