Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
SAS er forsat i gang med deres Chapter-11 proces og har siden COVID pandemiens start tabt penge måned efter måned. Med juni tallene opgjort, så kan vi se at der er et lille plus på 161 millioner svenske kroner.
De 161 millioner svenske kroner, eller næsten 105 millioner danske kroner kommer netop i juni måned, som sammen med juli, er de måneder hvor flyselskaberne traditionelt har rigtigt travlt og skal kunne opnå et stort overskud.
Det passer også rigtig godt med at SAS er ved at få nye investorer ombord. At de har kunne se at SAS kan tjene penge igen, gør det helt sikkert noget nemmere at sikre en ny ejerkreds. En ejerkreds som sandsyneligvis består af den danske stat og så kapitalfonden Apollo Global Management Inc. De har nævnt at de gerne ville tage en stor ejerandel. Men ifølge EU regler, så kan denne kun blive på 50%, da et udenlandsk selskab ikke kan eje mere. Dette også selvom en stor del af den kapital Apollo har, kommer fra europæiske investorer.
Vi har kunnet regne deres månedsresultat ud, da SAS, ifølge Chapter-11 reglerne, skal offentliggøre deres samlede regnskabstal for året hver måned. Så ved at tage differencen fra maj måned, hvor underskuddet var på 4.930 milllioner svenske kroner og sammenligne det med underskuddet for juni måned på 4.769 millioner svenske kroner kan vi se at det er faldet og dermed er der et overskud for juni måned.
Dette er lykkes for SAS og det er ganske positivt, trods beløbet ikke er stort. Det viser at SAS ser ud til at være på vej til at få styr på deres omkostninger og dermed kan konkurrerer på markedet.
Det passer også godt med at SAS kunne oplyse at de havde over 2,4 millioner passagerer i juni måned. Dette var også det højeste antal passagerer siden COVID pandemien startede i 2020.
Så alt i alt positive fremdrift for SAS men der er nogle highlights der er værd at tænke over:
- Det er et lille overskud, men konkurrenterne har også vist de også har tjent godt. For eksempel har Ryanair meldt ud at de har tjent 663 millioner euro i juni måned.
- Der er fortsat uro mellem ledelsen i SAS og medarbejderne og det kan udmønte sig i konflikter. Senest er det kommet frem at personalet ombord skal gøre mere rent mellem flyvningerne, samt brugen af et toilet forrest i flyet også er til debat internt i SAS.
- SAS har udfordringer med kapaciteten på især langruterne. De har måtte indleje HiFly til at flyve på København til Chicago ruten. Denne er lige på jorden grundet et bird strike og står i Chicago. Dertil også udfordringer med kvaliteten fra f.eks. SmartLynx.
Men den vigtigste er fortsat at SAS har fået vist sorte tal på bundlinjen og det ser også ud til at det komme i juli talene. SAS melder selv ud at de forventer et overskud på mellem 5 og 6 milliarder svenske kroner allerede i 2024.
Skriv et svar