Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
InsideFlyer har fulgt den første sag i Danmark om udbetaling af en voucher udstedt af et flyselskab. Sagen endte ved forbrugerombudsmanden, da flyselskabet ikke ønskede at følge loven og udbetale voucherens værdi til kontanter.
Vi har tidligere dækket en første sag om udbetaling af EuroBonus point til kontanter, hvor SAS endte med at blive dømt til at udbetale et medlems EuroBonus point til, den af retten fastsatte, pålydende værdi. Denne sag omhandler flybilletter til et større beløb, som af i første omgang blev udbetalt som voucher, men med en begrænset levetid. Da corona krisen trak længere ud og det ikke så ud til at blive normale tilstande for rejser lige med det sammen, valgte kunde, efter at have fulgt InsideFlyer’s dækning i den første sag at får sine vouchers udbetalt.
Loven kort fortalt
Betalingsloven er den centrale lov i både kravet om at få udbetalt sine EuroBonus point til kontanter og at få udbetalt en voucher til kontanter.
I Betalingslovens § 96, stk. 2, jf. § 1, stk. 5., at man har krav på at få vekslet til “pålydende værdi“, det vil sige den værdi, som point eller voucherens beløb reelt er værd. Faktisk kan en voucher udbetales op til et år efter udløbet. Udbyderen kan kræve et gebyr for udbetalingen. Det skal være et rimeligt beløb som skal dække de omkostninger der måtte være. Dette gebyr kan ikke opkræves efter voucheren er udløbet.
Grunden er at bonuspoint eller værdien af en voucher betragtes som “ikke-vederlagsfrie elektroniske tjenester”.
Som nævnt over telefonen skal værdien på ikke-vederlagsfrie elektroniske tjenester udbetales til “pålydende værdi”, jvf. Betalingslovens § 96, stk. 2. Pålydende værdi skal forsåes som den værdi, der er anført af tjenesten, ellers som den er tillagt.
Mail fra Forbrugerombudsmanden
Sagens forløb
Sagen startede med at kunden kontaktede SAS via deres kundeservice for at henvise til sagen om udbetalingen af EuroBonus og Betalingslovens § 96, stk. 2.
Ikke overraskende ville SAS ikke følge lovgivningen og derfor gik kunden videre og klagede til Forbrugerombudsmanden. Det skete via Nævnenes Hus.
Via Nævnenes Hus oprettes sagen på klageportalen for Center for Klageløsning og Forbrugerklagenævnet.
Direkte link til klageportalen er her.
Via klageportalen logges ind med NemID og klagen blev oprettet. Dermed var det bare at vente på at sagen behandles.
I klagen blev der gjort tydeligt gør opmærksom på at kunne dokumentere, at der havde været kontakt til SAS og de havde afvist at udbetale voucherbeløbet i kontanter.
Resultatet af klagen, i denne første sag, kom inden for få et par uger. Du kan læse herunder hvad SAS svarede, efter at Forbrugerombudsmanden havde behandlet sagen og efterfølgende har kontaktet SAS.
Afslutning
Vi er ganske tilfredse med at det endte med at kunden fik sine penge udbetalt. Det var som nævnt et ganske stort beløb, som der var tale om.
At forbrugerombudsmanden skulle ind over er selvfølgeligt ærgerligt, men vi forventer at hvis flere kontakter SAS, så vil de snart acceptere at udbetale med det samme, hvis der henvises til denne artikel og sagen.
Du er velkommen til at skrive din kommentarer eller spørgsmål herunder artiklen eller i vores gratis forum, hvor vi i længere tid har haft en tråd kørende om netop bonuspoint og vouchers og de rettigheder som kunderne har.
Du kan også få dine penge udbetalt for andre flyselskaber, så længe de opererer under dansk lov og danske firmaer (CVR numre). Dermed er Norwegian også inkluderet, hvis den oprindelige billet er købt igennem det danske selskab.
Der er vel i dette tilfælde tale om en voucher for en aflyst rejse. Altså hvor klager uanset ville have fået beløbet udbetalt efter 1 år?
For ellers ender det i min optik i endeligt bankerot for SAS og andre, som tilbyder voucher mulighed på ikke aflyste fly. Folk med ikke refunderebare flybilletter som vælger voucher fordi tingene er som de er, bør da i min optik ikke pludselig have mulighed for at kunne få deres penge retur.. eller hvad siger I?
Betalingsloven er ikke ny og gælder ikke kun for flyselskaberne. Det gælder for alle vouchers eller gavekort og har gjort det længe. Så det er ikke en COVID-19 regel som er kommet frem, men sådan som loven altid har været.
Om det betyder at et flyselskab får cash flow problemer er reelt en anden sag, men bestemt ikke en god sag. Men denne konsekvens skulle jo være en del af beslutningen om at indfører vouchers.
Helt oprindeligt, så skal et flyselskab inden for 7 dage tilbagebetale penge for en aflyst flybillet. I stedet for kontanter kom der tilbud om vouchers. De gode tilbud var de flyselskaber der tilbud at få f.eks. 10% ekstra hvis du tog en voucher i stedet for en kontant refundering.
I tilfældet hvor flybilletterne er købt med cashpoint fra Norwegian, Norwegian aflyser flyet og tilbagebetaler i cashpoint, hvordan er man stillet der?. Hvordan med de cashpoint der i mellemtiden er blevet for gamle og dermed slettet?
Mvh.
Frank
Hej Frank,
Alle er lidt på urørt område når det kommer til bonuspoint og flyselskaber. Da vi lavede den første artikel om det var det første gang der blev sat lys på hvad loven egentlig siger. Det er i denne artikel: https://insideflyer.dk/eurobonus-medlem-fik-udbetalt-sine-eurobonus-point-til-en-meget-god-kurs/
Samme artikel kan give dig svar på dine rettigheder. I følge Betalingsloven, så skulle du kunne få udbetalt dine bonuspoint (her CashPoints) til kontanter. Det er også hvad sagen mod SAS viser. Dertil står der at udbetalingen af en voucher, gavekort eller lignende gælder i 1 år efter udløb. Det som er ukendt her er også at prøve at få udløbne bonuspoint udbetalt. Umiddelbart skal det prøves af og derfor burde du kunne gøre krav på udbetaling af alle dine CashPoints plus de som er udløbet inden for et år.
Hilsen
InsideFlyer