Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Air Frances unge og friske datter fandt aldrig rigtig sin egen plads i flygruppen. I onsdags faldt tæppet for sidste gang for Joon.
For et år siden hilste low cost carrier Joon den første million rejsende velkommen. Det nye datterselskab i Air France var kun seks måneder gammel på det tidspunkt. Virksomheden serverede både short haul og langdistance destinationer. Joons fremtid havde været usikker i lang tid. Benjamin Smith, administrerende direktør for Air France – KLM, sagde, at han gerne vil stoppe med Joon, allerede da han tiltrådte. Joon lavede sin sidste flyvning i denne uge. Efter halvandet år falder tæppet dermed for flyselskabet.
Ungt publikum
Selskabet blev grundlagt til at appellere til et ungt publikum. Med en frisk kabine, personale klædt i sneakers og et andet netværk end Air France, skulle Joon finde flere unge mennesker villige til at tage flyet. Air France så nemlig selv antallet af yngre rejsende falde. Ideen kom under ledelse af den tidligere administrerende direktør, Jean-Marc Janaillac. Den nye CEO ser det klart anderledes og fik hurtigt sat en stopper for det.
Jeg har selv kun haft fornøjelsen, at flyve med Joon en enkel gang fra Barcelona til Paris i economy class. Pånær den anden påklædning og en anden forplejning var det overordnet set svært, at se forskelle med Air France på samme rute.
Sidste flyvning
I denne uge (onsdag den 26. juni) lavede det franske flyselskab de sidste flyvninger fra Prag og Rom til Paris (CDG), blandt andre. Bortset fra en meddelelse på sociale medier har AF sagt få ord om afskedet. Der blev ikke meget mere end “Thanks for flying with us”.
De mere end 600 ansatte vil alle forsætte at arbejde for Air France. Flåden består kun af Airbus-fly. A320-200 og A321-200 vil blive overtaget af moderselskabet. De vil foreløbig fortsætte med at flyve i den nuværende livery. A340 flyene vil blive udfaset. Bemalingen vil ikke blive lavet om på disse fly.
Fremtid
Fremtiden for Air France – KLM er derfor ikke i lavprissektoren. Med hensyn til Air France ønsker Smith at fokusere på luftfartsselskabets kvalitet og pålidelighed. Han ser tilsyneladende ingen fremtid for lavprisselskaber med et langdistributionsnet. Spørgsmålet er også, om de nuværende lavprisselskaber, der tilbyder lange ruter, vil klare sig. Norwegian kæmper fortsat med at holde driften rentabel og har f.eks. fjernet alle direkte ruter mellem København og USA, og senest har Lufthansa gruppen ændret strategien for Eurowings markant.
Den fransk-hollandske luftfartskombination forsætter med lavprisselskaberne HOP! og Transavia. Air France måtte for nylig også beslutte, at opgive en del af indenrigsnetværket. Årsagen til dette er den hårde konkurrence fra lavprisselskaber og tognetværket. Selv om Transavia for eksempel viser positive tal, er det nu endeligt slut for Joon.
Denne artikel er baseret på en artikel oprindeligt skrevet af Christian fra vores søsterside Insideflyer.nl.
Skriv et svar