Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Naviair har i samarbejde med Københavns Lufthavn testet et system, der gør det muligt for fly at lande med kortest mulig afstand og dermed øge kapaciteten i travle perioder. Det nye system vil blive implementeret i 2020/2021.
Det danske luftrum overvåges af Naviair, som er en selvstændig offentlig virksomhed ejet af den danske stat ved Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, har testet et såkaldt ”separation delivery tool for Time Based Separation for aircraft on final approach”. Værktøjet er en del af LORD konceptet — Leading Optimised Runway Delivery
EUROCONTROL , som er en international organisation med 41 medlemslande, har udviklet forskellige løsninger og procedurer, som kan have en positiv indvirken på hvor mange fly der kan lande i timen. De er efterfølgende blevet integreret ind i et ”separation delivery tool”.
Værktøjet forudsiger flyenes opførsel og optimerer hastigheden under indflyvningen. Det tages hensyn til lufthuller, landingsbanens tilstand, begrænsninger på landingsbanen, landingsprocedurer og vejret.
EUROCONTROL opbyggede en model af Københavns Lufthavn med alle baner og taxibaner. Derefter gennemprøvede man forskellige trafikmønstre, hvor man lavede pressede situationer med forskellige landende flytyper.
Det ultimative mål var at vise flylederne, hvordan den på en brugervenlig måde kunne mindske afstanden mellem landende fly selv i kraftig vind og med andre hindringer.
Som et resultat af simuleringerne har Københavns Lufthavn og Naviair besluttet at implementere LORD-konceptet i 2020/2021.
Simuleringerne hjalp Naviar med at forstå hvor vi er på vej hen – og til at øge vores kapacitet. Det har også hjulpet flylederne til at forstå hvad det nye koncept betyder og hvordan det vil influere deres arbejdsmetoder,
forklarer Peter Eriksen fra Naviar.
Skriv et svar