Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Singapore Airlines (SIA) koncernen havde et rekordstort driftsoverskud i første halvår og andet kvartal af FY2022/23. Efterspørgslen på flyrejser steg markant, da Singapore i april 2022 genåbnede fuldt ud for vaccinerede rejsende, og grænserestriktionerne blev lempet på tværs af nøglemarkeder.
Væksten henføres i høj grad til, at Singapore Airlines (SIA) Group var hurtige og initiativrige ift. proaktiv fundraising, talentfastholdelse og ressourceoptimering som forberedelse til den forventede genoptagelse af både internationale og regionale flyrejser. Dette er faktorer, der har skabt en stærk position i forhold til at tiltrække den ophobede efterspørgsel.
Med solid støtte fra flere interessenter var Singapore Airlines og Scoot blandt de første luftfartsselskaber, der atter gik i luften, og udviklingen tog for alvor fart, da regeringen i Singapore begyndte at genåbne sine grænser for internationale rejsende, hvilket begyndte med lanceringen af Vaccinated Travel Lanes (VTL) tilbage i september 2021.
En trettendobling af passagerantal
Tilsammen transporterede SIA og Scoot 11,4 millioner passagerer i løbet af de seks måneder frem til 30. september 2022. Dette er 13 gange så mange passagerer sammenlignet med året før. Væksten i antal rejsende og belægningsprocenten (load factor) var gode og robuste på tværs af alle kabineklasser og internationale regioner. Kun Østasien var undtagelsen, hvor grænserestriktioner i højere grad blev opretholdt hen over de seks måneder.
Gruppens passagerkapacitet steg gennem andet kvartal FY2022/23 til 68% af det præ-pandemiske niveau.
På den direkte rute mellem København og Singapore har væksten ligeledes været stabil og bemærkelsesværdig.
Vores fly ud af København har stort set været fyldte på samtlige fem ugentlige afgange de sidste måneder. Fremadrettet ser det også godt ud, og flere afgange er udsolgte hen over jul og nytår. Det er utroligt glædeligt, at vi fortsat ser vækst i både danskernes, svenskernes og nordmændenes lyst til at rejse oversøisk.
Muhammad Raimi, adm. direktør for Singapore Airlines i hele Norden.
SIA Groups finansielle performance: Første halvår FY2022/23: Profit & Loss
Singapore Airlines (SIA) Groups finansielle performance for første halvår FY 2022/23 findes opsummeret her:
Group Financial Results | 1st HalfFY2022/23($ million) | 1st HalfFY2021/22($ million) | Better/ (Worse)(%) | 2nd QuarterFY2022/23($ million) | 1st QuarterFY2022/23($ million) | Better/ (Worse)(%) |
Total Revenue | 8,416 | 2,827 | 197.7 | 4,488 | 3,928 | 14.3 |
Total Expenditure | 7,182 | 3,447 | (108.4) | 3,810 | 3,372 | (13.0) |
Net Fuel Cost | 2,696 | 810 | (232.8) | 1,423 | 1,273 | (11.8) |
Fuel Cost (before hedging) | 3,113 | 862 | (261.1) | 1,638 | 1,475 | (11.1) |
Fuel Hedging Gain | (417) | (52) | 701.9 | (215) | (202) | 6.4 |
Fair Value Gain on Fuel Derivatives | – | (79) | (100.0) | – | – | – |
Non-fuel Expenditure | 4,486 | 2,716 | (65.2) | 2,387 | 2,099 | (13.7) |
Operating Profit/(Loss) | 1,234 | (620) | n.m. | 678 | 556 | 21.9 |
Net Profit/(Loss) | 927 | (837) | n.m. | 557 | 370 | 50.5 |
Foto: Singapore Airlines A350-941 (9V-SMF) i Munich Franz Joseph Strauss Airport (MUC) (BongoPlanes)
Skriv et svar