Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Som følge af den igangværende coronapandemi har SkiStar i Norge og Sverige gennem efteråret arbejdet intensivt sammen med destinastionsvirksomhederne, lokale og nationale aktører, herunder sundhedsmyndigheder og beredskabstjenester, samt brancheorganisationerne SLAO og ALF, for at forberede åbningen af skisæsonen på en sikker måde for gæster og medarbejdere.
Med udgangspunkt i branchens fælles retningslinjer implementerer SkiStar nu en række forholdsregler for lifte og pister, boliger, skiskole, skileje, arrangementer og rutiner, hvis en gæst bliver syg før eller under sit ophold.
Vi planlægger at åbne vintersæsonen med fokus på tryghed og sikkerhed for vores gæster og medarbejdere. Selvom det bliver lidt anderledes i år, gør vi alt vad vi kan for at sikre at vores gæster har et behageligt ophold hos os med gode betingelser for godt skiløb. Vi håber at gæsterne har forståelse for de forholdsregler vi tager samt at vi følger udviklingen tæt, hvor vi forbereder forskellige scenarier for vinteren.
Stefan Sjöstrand, direktør i SkiStar AB.
Ud over coronatilpasninger arbejdes der på at forberede lifte og pister til vintersæsonen. Snekanonerne er blevet testet på alle destinationer, og der har allerede faldet sne på fjeldtoppene i SkiStars anlæg i Norge og Sverige. Anlæggene åbner, så snart SkiStar kan tilbyde godt skiløb.
Vi elsker skiløb og sne lige så meget som vores gæster. Alpint skiløb er en kontaktløs udendørs aktivitet, der er vigtig for folkesundheden og folks trivsel. Derudover er 84 % af vores lifte i et åbent fjeldmiljø. De svenske sundhedsmyndigheder (FHM) har sagt, at risikoen for infektion udendørs og i lifte generelt er lille. Vi opfordrer dog alle vores gæster til at holde sig opdateret og følge de seneste anbefalinger og retningslinjer fra sundhedsmyndighederne. De kan hurtigt ændre sig, så vi har alle et stort ansvar for at følge dem.
Niclas Sjögren Berg, driftsdirektør i SkiStar AB.
Forholdsregler fra SkiStar 27. oktober 2020 for Sverige og Norge
Lifte og pister
- Vi har gennemgået vores kørutiner og gjort det muligt med større afstand i liftkøer. Vi opfordrer alle til at holde afstand svarende til en skistavs længde.
- For at undgå og reducere kødannelse køres liftene med fuld kapacitet i Sverige. Eventuelt tomme pladser mellem eller ved siden af selskaber og familier bliver ikke besat, hvis dette ikke ønskes. Som reglerne er nu i Norge, kan hvert andet sæde bruges i stoleliften, men familier eller rejsefæller kan fylde stolene.
- De, der beder om hjælp med tallerkenlifte eller T-kroge, vil få det.
- I stolelifte med vindbeskyttelse anbefales det, at denne holdes åben.
- I Åre, hvor vi har en kabinebane og gondoler, begrænser vi antallet af passagerer.
- Du kan fylde på/oplade dit SkiPass i SkiStar-appen på din mobil i realtid, inden du tager skiliften. For at gøre dette behøver du skipasskortet. Om du ikke allerede har skipasskortet, kan dette købes i håndkøb eller via automater på plads på destinationen.
- Vi begrænser antallet af pladser i varmestuerne og vil have værter på stedet, der guider gæsterne og holder lokalerne rene.
- Vi gennemgår lifternes åbningstider og tilbyder ved behov længere skidage, hvis det er muligt.
- I SkiStar-appen kan du også finde ud af, hvilke tidspunkter der er flest/ færrest personer i liftene samt på restauranterne i nærheden af pisterne, hvilke der har bordbestilling eller take-away samt åbningstider. Det samme gælder supermarkeder (flest/færrest personer i butikkerne, åbningstider).
Indkvartering
- Vi har øget og gennemgået procedurerne for rengøring af indkvartering.
- Vi gennemfører digital ind- og udtjekning i vores boliger.
Skileje/SkiStarshop
- Vi har indført et digitalt køsystem til skileje, så man venter udenfor. Et selskab ad gangen pr. kasse lukkes ind.
- Vi tilbyder levering af udstyr til boliger i Sälen, og vi opfordrer gæsterne til at bestille på forhånd.
Skiskole
- Al undervisning foregår udendørs. Beklædning i henhold til vejrforholdene, vi er ude hele sessionen.
- Vi begrænser os til én forælder, der henter og afleverer på vores mødesteder.
Skibusser
- Vi følger hvert lands retningslinjer for offentlig transport.
Arrangementer
- Håndteres løbende i dialog med arrangørerne. Lige nu har vi aflyst skitestweekenderne, som normalt finder sted i december. Der er drøftelser i gang med leverandører om at lave en variant af skitesten senere på foråret.
Hvad sker der, hvis en gæst bliver syg inden de rejser
- SkiPass, skileje og skiskole kan ombestilles/afbestilles dagen inden ankomst.
- Med vores Bestil trygt-forsikring kan du ændre din indkvartering 21 dage før ankomst uden en lægeerklæring. Derefter kan du frem til hjemrejsen afbestille med en lægeerklæring.
Hvad sker der, hvis en gæst bliver syg på stedet?
Vi følger de anbefalinger, der findes for vores branche, og vi er i dialog med myndighederne om dette. Gæsten har selv et stort ansvar for at blive hjemme i sin bolig ved de mindste forkølelsessymptomer, og vi har sammen med de andre aktører på destinationen beredskab til at kunne isolere både gæster og vores personale, når det er nødvendigt. Det er dog vigtigt, at du som gæst ved, hvordan du kan komme hjem, hvis du bliver syg. Eksisterende gæster, der bor på stedet eller skal hjem, oplyser, at de er forkølede med feber/mistænker corona: Kundeservice beder i sådanne tilfælde gæsten om at kontakte lokale helsemyndigheder der kan anbefale karantæne eller hjemrejse i egen bil til deres hjemby. Vi vil derefter sørge for at desinficere boligen, før de næste gæster ankommer.
SkiStar følger nøje udviklingen af coronapandemien, og overholder myndighedernes beslutninger og anbefalinger. Vores forholdsregler implementeres ud fra, hvordan situationen ser ud nu, men dette kan ændres løbende.
Forsidebillede: SkiStar
Skriv et svar