Er det snart slut med gratis mad og drikke ombord på British Airways langruter?

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

British Airways overvejer at stoppe med at servere gratis mad og drikke ombord på selskabets langruter. Det gælder for kunderne rejsende i økonomi.

Blot få dage efter at British Airways introducerede en ny satsning på de rejsende i Business Class (Club World), så afslører CEO og Chairman i British Airways Alex Cruz, at de også aktivt vurdere om “Buy on Board” konceptet også skal introduceres på selskabets langruter.

Det er vores søsterside InsideFlyer UK, som har fanget disse citater fra Sunday Times (artiklen er bag en betalingsmur). I januar måned ændrede British Airways catering konceptet på de korte ruter inden for Europa. Der blev en mindre sandwich og gratis drikkevarer udskiftet med et “Buy on Board” koncept fra Marks & Spencer. Det er dette koncept, som Alex Cruz nu oplyser, at de overvejer at indfører på langruterne også.

Alex Cruz udtaler følgende:

Efter en lidt hård start, med mangel på produkter og tekniske problemer med betalingen, så ønsker vores kunder forsat produkterne fra Marks & Spencer velkommen på vore europæiske flyvninger. Buy on Board, som har erstattet den gratis mad og drikke på de korte ruter fra januar måned, var en udmærket afgørelse.

Kunder siger til os at de nu endelig har fået et valg med udvalget fra Marks & Spencer. Dertil er kvaliteten af produkterne blevet bedre og dette er kunderne glade for. Det er dette koncept vi overvejer om det skal benyttes på vores langruter i økonomiklassen. Det er noget vi kan ende med at vælge skal være vejen frem.

Kampen mod bunden forsætter derfor

Sidste år fik økonomiklassen flere nedskæringer.

This slideshow requires JavaScript.

Fra sommeren blev anden serveringen forsvandt og blev erstattet af et valg af snakcs. Det kunne være kiks, chokolade, frugtbar eller en pose chips.

Tidligere var det også muligt at bede om for eksempel lidt chokolade eller chips mellem måltiderne. Denne mulighed er der forsat – blot mod betaling.

Vi ser forsat at British Airways er overbeviste om at de skal konkurrere med lavprisselskaberne. Et af disse er på langruterne Norwegian, som efterhånden har taget en stor andel af kunderne i London Gatwick lufthavnen.

Det er derfor nemt at se, hvorfor British Airways laver disse ændringer. Hvis de ikke gør dette, så vil deres billetter ikke komme så højt op på listen blandt de forskellige søgemaskiner. Så ved at skærer de forskellige ekstra services fra, så kan den “rå” billetpris sættes længere ned.

Dette er bestemt ikke transparent for den enkelte forbruger, da det bliver svært at gennemskue hvad der er inklusiv i billetten, og hvad der ikke er inklusiv i billetten.

Vi er ikke i tvivl om at vi ser at British Airways vil gennemføre dette. Derfor vil vi inden for en kort årrække se “Buy on Board” på selskabets langruter. I første omgang måske ud af London Gatwick lufthavnen, som primært er for turistrejsende og er i direkte konkurrence med Norwegian. Derfor er kampen mod bunden forsat i gang og vi har ikke set bunden endnu.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *