Søndagsklumme: Kampen om at være mest miljørigtig

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Der bliver skrevet om det hver uge og flyselskaberne kæmper om at være det mest miljørigtige – i hvert fald over for kunderne. Gavner det miljøet – ikke alle tiltag i hvert fald.

SAS har igennem længere tid været meget fokuseret på at lave tiltag, som hjælper med at reducerer deres samlede klimapåvirkning. Tiltag som at kunderne får vegetariske måltider i SAS plus på europæiske flyvninger, tilbud om at købe biobrændstof og at SAS klimakompenserer alle rejser for EuroBonus medlemmerne er blot nogle af dem.

I torsdags var CEO i SAS, Rickard Gustafson, på scenen ved Horestas årsmøde og der sagde han, at der i øjeblikket reelt ikke var nogle som frivilligt brugte muligheden på at tilkøbe biobrændstof for at klimakompensere deres flybilletter.

Så hjælper alle disse tiltag reelt eller er det PR stunts?

Wizz Air chefen vil forbyde Business Class

Lad os forsætte med at hvad Jozsef Varadi, som er CEO i Wizz Air, i denne uge udtalte. Han vil have et komplet forbud mod Business Class på alle rejser under 5 timer. Dette mener han vil hjælp meget på den samlede udledning af CO2, da et Business Class sæde fylder væsentlig mere og dermed har en større del af flyet CO2 udledning.

Industrien er skyld i at bibeholde en ineffektiv og gammeldags model. Det er på tide at gentænke modellen og vi opfordre derfor til at alle flyselskaber deltager i et komplet forbud mod Business Class for alle rejser på under 5 timer.

Jozsef Varadi, som er CEO i Wizz Air

For sin vis kan Jozsef Varadi have ret, men det er for let for ham at komme med dette budskab, da hele hans selskab netop ikke sælger Business Class billetter og ikke har det som produkt. Det er et meget hurtigtvoksende lavprisselskab og har kun korte og mellemlange ruter på programmet.

Det kan også kritiseres at det ikke er rentabelt at sælge flybilletter til 69,- kroner fra København og til Varna (kræver medlemsskab af Wizz Air Discount Club som koster 39,95 euro om året).

Eksempel på en ultrabillig flybillet fra Wizz Air.

Dette argument bakkes op af Lufthansa CEO Carsten Spohr, som tilbage i juli måned har udtalt at ultra billige flybilletter er helt og aldeles uansvarligt. Han sagde direkte at:

Flybilletter der koster 10 euro eller mindre er økonomisk, økologisk og politisk uansvarligt.

Carsten Spohr, CEO i Lufthansa

Dette var helt klart et budskab som gik mod flyselskaber som netop Wizz Air, men også flyselskaber som Ryanair og Norwegian.

Andre måde at være klimabevidst som flyselskab

KLM har i forbindelse med deres 100 års fødselsdag lavet flere tiltag på at være et grønnere flyselskab. Både nu og i fremtiden.

I forbindelse med fejringen hørte jeg flere gange at KLM’s CEO Pieter Elbers udtale at:

Vi mener at folk skal overveje hvordan de rejser og hvor det er muligt tage toget i stedet for at flyve.

Pieter Elbers, CEO i KLM

Du kan se nogle af tiltagene i videoen fra KLM herunder:

Fakta – hvad er rigtig og hvad er forkert

Det er svært at sige hvad der er rigtig og forkert. Dog er det klart at et Business Class sæde vil “fylde” mere i CO2 regnskabet i forhold til et Economy sæde.

Det er også klart at flyselskaber som har færre sæder (eller ingen) i First Class og Business Class vil brænde mindre flybrændstof per passager end dem som har. Så et eksempel er en sammenligning mellem British Airways og Norwegian, som er store konkurrenter ud af det engelske markede. I følge International Council on Clean Transportation (ICCT), så brugte British Airways 63% mere brændstof end Norwegian og at et premium sæde generer i gennemsnit mere end 2,7 gange mere CO2 end et Economy sæde.

I dette eksempel skal vi så tage højde for flere ting – og især den nok mest vigtige af dem alle. Brugen af de mest moderne og brændstofeffektive fly. I det ovenstående eksempel, så kæmper British Airways en svær kamp, da deres flyflåde har en gennemsnitsalder på mere end 10 år og Norwegian har en gennemsnitsalder på under 4 år. Alene der er der en klar forklaring på tallene.

Tilbage til SAS. SAS vil i 2050 have sænket deres klimapåvirkende CO2-udledning med mere end 50 procent i forhold til 2005. Investeringen i nye fly er den helt klart centrale ting i at dette kommer til at ske. Alene deres kommende Airbus A350 bruger 30 procent mindre brændstof end de ældre Airbus A340, som de vil erstatte i løbet af de næste år. Og i forhold til 2005 så var der nogle ganske brændstofslugende fly i SAS flåden, så derfor er udviklingen af helt centralt nu og i fremtiden.

SAS samarbejder med Airbus om at lave fremtidens fly:

Så at være mest klimarigtigt er ikke at skyde på andre. Det er primært at sikre at der investeres i nye fly og motorer, samt at der på alle de ruter det er muligt at bruge de el-drevne fly som er på vej. Widerøe regner med at tage de første i brug på deres korte ruter inden for de næste 10 års tid.

KLM samarbejder med universiteter om at deres bud på fremtidens fly:

Konklusionen

Så derfor er konklusionen også at det som virker, ikke er alle de mindre tiltag, som mange gange mere føles som et PR stunt på at se grønnest ud fra flyselskabernes side. Det er netop at fokusere på at få skiftet ældre fly ud og sikre at det er rentabelt for flyselskaberne at investere i disse nye fly. Disse investeringer driver også de flyproducenter til at investere endnu mere i teknologien og dermed accellererer udviklingen. Det er det som samlet set kan bringe tallene ned hurtigt og sikre at vi alle når de mål der er sat op.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *