Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
En ny undersøgelse fra Booking.com med data fra mere end 29.000 rejsende i 30 forskellige lande viser, at pandemien har været et vendepunkt for de rejsende og har fået dem til at tage mere bæredygtige valg.
62% af de rejsende fra Danmark mener at vi skal handle nu for at redde planeten for de fremtidige generationer. I takt med at verden stille og roligt åbner for rejser igen, viser Booking.coms 2021 Sustainable Travel Report at rejsende mere end nogensinde er fast besluttede på at rejse med omtanke.
Lige under halvdelen af de rejsende fra Danmark (48%) siger at pandemien har haft indflydelse på at de ønsker at rejse mere bæredygtigt i fremtiden, og 40% indrømmer at pandemien har ændret deres indstilling så de foretager positive ændringer i deres hverdag. For mange er det blevet en høj prioritet i hjemmet at have fokus på genbrug (46%) og reducere madspild (50%).
Ifølge resultaterne af undersøgelsen stemmer de rejsendes bæredygtige bestræbelser i hverdagen overens med deres intentioner for fremtidige rejser. 72% ønsker generelt at reducere spild, og lige så mange (72%) ønsker at reducere deres energiforbrug (f.eks. ved at slå aircondition fra og slukke lyset, når de ikke er på værelset). 69% ønsker at bruge mere miljøvenlige transportmidler, som f.eks. at gå, cykle eller bruge offentlig transport i stedet for taxaer og lejebiler.
Respekten for lokalsamfundet står også højt på listen, og over to tredjedele (69%) ønsker at have autentiske oplevelser, der afspejler den lokale kultur, når de rejser. 71% mener, at det er meget vigtigt med større kulturel forståelse og bevarelse af kulturarven, og 61% ønsker at sikre at branchens økonomiske effekt bliver ligeligt fordelt på alle niveauer i samfundet.
Derudover vil 67% gå så langt som til at undgå populære rejsemål og seværdigheder for at sørge for, at de ikke bidrager til udfordringerne med alt for mange turister på nogle steder. De ønsker at hjælpe med at sprede fordelene ved rejser til steder og samfund, der ikke bliver besøgt lige så meget.
Nedbrydning af barrierer for bæredygtige rejser
Heldigvis stopper det ikke bare ved de gode intentioner. Mange af disse løfter om bæredygtige valg bliver allerede ført ud i livet. 32% af de rejsende fra Danmark sagde, at de på deres ferie inden for de seneste 12 måneder tog et bevidst valg om at slukke for deres aircondition/varme på overnatningsstedet, når de ikke var der, og 33% medbragte deres egen genanvendelige vandflaske i stedet for at købe vand på flaske, mens de var på ferie.
Sidst men ikke mindst foretog 26% aktiviteter for at støtte lokalsamfundet. Lige under halvdelen af de rejsende (48%) siger, at de bliver irriterede, hvis det sted de overnatter, forhindrer dem i at være bæredygtige, for eksempel ved ikke at tilbyde faciliteter til genbrug. Det er positive tegn, men der er stadig plads til forbedring, når mere end halvdelen af de rejsende ikke tænker på lokalsamfundet når de rejser og ikke tager små skridt mod at minimere deres egen påvirkning af miljøet.
Der er stadig nogle barrierer selvom 79% af de rejsende fra Danmark siger, de ønsker at bo på et bæredygtigt overnatningssted det kommende år. Det er en betydelig stigning fra den første gang Booking.com gennemførte Sustainable Travel Report i 2016, hvor 62% af internationale rejsende svarede på det samme spørgsmål, og en stigning på 5% fra de 74% i 2020 lige inden pandemien. Kigger man nærmere på de 28% af de rejsende fra Danmark, der sagde, at de ikke havde overnattet på et bæredygtigt overnatningssted inden for det seneste år, sagde 31% af dem, at de ikke engang vidste at der eksisterede bæredygtige overnatningssteder.
Derudover sagde 35%, at de ikke kunne finde nogen bæredygtige valgmuligheder på det rejsemål de besøgte, og 23% sagde at de ikke vidste, hvordan de kunne finde dem. Faktisk mener 40% af de rejsende fra Danmark, at der fortsat i 2021 er for få bæredygtige rejsemuligheder.
Hvad angår opmærksomhed og intentioner ser det ud til, at de rejsende og overnatningsstederne er på samme side. En ny undersøgelse viser, at 82%** af de adspurgte overnatningspartnere hos Booking.com synes, at bæredygtighed i rejsebranchen er vigtigt.
Dette gør sig også gældende for 70% af de rejsende fra Danmark, som mener, bæredygtighed inden for rejser er vigtigt. Selvom 3 ud 4** af overnatningspartnerne siger, at de har implementeret bæredygtige tiltag på deres overnatningssted, er det kun en tredjedel (31%) der aktivt kommunikerer om deres tiltag overfor de potentielle gæster. Disse oplysninger bliver for det meste først givet på indtjekningstidspunktet (59%), hvilket indikerer at der stadig er store udfordringer i at gøre oplysningerne om bæredygtige tiltag nemmere at se for de rejsende tidligere i bookingprocessen.
At nærme sig målet, skridt for skridt
Som en del af Booking.coms mission om at gøre det nemmere for alle at opleve verden, og som førende indenfor rejsebranchen, mener virksomheden at de har et vigtigt ansvar for at gøre det nemmere at tage bæredygtige valg – både for overnatningsstederne og for de rejsende. Derfor lancerer virksomheden i øjeblikket et program for overnatningssteder der skal hjælpe dem til at tage de næste skridt hen imod at blive mere bæredygtige – uanset hvor langt de er kommet på den front. Programmet omfatter blandt andet at dele vejledning, information og råd om bedste praksis med overnatningsstederne via forskellige læringsmuligheder, såsom håndbøger og andet indhold, der alt sammen kan findes på Booking.coms Partner Hub.
Derudover viser Booking.com på nuværende tidspunkt mere end 30 forskellige certificeringer, der er officielt godkendt af Global Sustainable Tourism Council (GSTC), Green Tourism og EU-blomsten, såvel som flere forskellige bæredygtighedsprogrammer for hotelkæder. Virksomheden får disse oplysninger direkte fra de forskellige certificeringsorganerne og viser det på siderne for de overnatningssteder som har en af disse certificeringer fra tredjeparter.
Som supplement til dette opfordrer Booking.com også overnatningsstederne til at opdatere deres oplysninger om bæredygtighed. Disse oplysninger omfatter 32 effektive tiltag på tværs af fem hovedkategorier: spild/affald, energi og drivhusgasser, vand, støtte til lokalsamfundet og naturbeskyttelse.
I forbindelse med denne globale lancering er der allerede flere hundredtusinder af overnatningssteder der er begyndt at dele nogle af deres oplysninger om bæredygtighed med Booking.com. Disse kan ses på banneret om bæredygtighedsinitiativer på overnatningsstedernes sider. Selvom det kun er den spæde start, er det et vigtigt første skridt mod at angive flere oplysninger om bæredygtighed på en transparent måde til forbrugerne, hvilket i sidste ende gør det nemmere for dem at komme i gang med at tage mere bæredygtige valg når de rejser.
I de seks år hvor vi har sendt denne spørgeundersøgelse ud, har det været inspirerende at se hvordan der løbende er kommet mere fokus på vigtigheden af bæredygtige rejser hos både vores kunder og nu også hos vores overnatningssteder. Der er gode intentioner fra alle parter, men der skal stadig arbejdes en del for at sørge for at bæredygtige rejser er et nemt valg for alle. Jo flere bæredygtige initiativer vi kan hjælpe vores partnere med at identificere og implementere, jo mere kan vi eksperimentere med hvordan vi bedst fremhæver disse oplysninger overfor kunderne og i sidste ende få bæredygtighed til at være en transparent og tydelig del af beslutningsprocessen i forbindelse med rejser. En lille ændring som at fjerne brugen af engangsplastik eller at skifte til energieffektive LED-pærer kan virke ubetydelig i sig selv, men hvis det gør sig gældende for millioner af rejsende og overnatningssteder i hele verden, kan disse små skridt samlet set have en meget større effekt.
Marianne Gybels, Director of Sustainability hos Booking.com.
Du kan læse den fulde rapport her.
Metodologi
*Undersøgelse bestilt af Booking.com og gennemført uafhængigt blandt 29.349 adspurgte i 30 forskellige lande (1.000 fra USA, 1.007 fra Canada, 1.000 fra Mexico, 964 fra Colombia, 1.000 fra Brasilien, 1.000 fra Argentina, 999 fra Australien, 941 fra New Zealand, 1.001 fra Spanien, 1.000 fra Italien, 1.000 fra Frankrig, 1.000 fra Storbritannien, 1.000 fra Tyskland, 1.003 fra Holland, 986 fra Danmark, 1.000 fra Sverige, 997 fra Kroatien, 1.005 fra Rusland, 1.003 fra Israel, 1.000 fra Indien, 1.000 fra Kina, 1.005 fra Hongkong, 968 fra Thailand, 963 fra Singapore, 1.000 fra Taiwan, 1.005 fra Vietnam, 1.000 fra Sydkorea, 1.000 fra Japan, 1.002 fra Sydafrika og 500 fra Kenya). For at kunne deltage i spørgeundersøgelsen skulle deltagerne være mindst 18 år gamle, have rejst mindst én gang i de seneste 12 måneder, planlægge at rejse i 2021 og være enten den primære beslutningstager eller være involveret i beslutningsprocessen for rejsen. Deltagerne udfyldte et online spørgeskema i marts 2021.
**Undersøgelsen er foretaget af Booking.com med et repræsentativt udsnit på 3.390 overnatningssteder fra Australien, Østrig, Brasilien, Kina, Kroatien, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Indien, Indonesien, Italien, Japan, Mexico, Polen, Portugal, Rusland, Spanien, Thailand, Storbritannien og USA. Deltagerne udfyldte et online spørgeskema i april 2021.
Foto: Radisson Blu Atlantic Hotel, Stavanger – Booking.com
Skriv et svar