Tema: Danske Rejseblogs – “Besøg” fra En familie der rejser

I dag har vi fået besøg fra rejsebloggen “En familie der rejser”. På denne familierejseblog kan du læse om en familie, som rejser så meget som overhovedet muligt. De elsker at opleve især nye kulturer og flot, anderledes natur.

Introduktion til En familie der rejser

Måske skulle jeg lige præsentere os. “Vi” er Mikkel på 6 år, Benjamin på 8 år, Cecillie på 20 og far og mor. Og vi får også tit lokket farmor med.

Så vi rejser flere generationer sammen, hvilket selvfølgelig gør planlægningen lidt sværere, fordi der er mange forskellige interesser og ønsker til en ferie.

Men det er jo netop også noget af det, der gør ferien ekstra god. Vi elsker at opleve ting sammen. Og det at se nye steder med børns øjne er en helt anden oplevelse, end det vi voksne ser. Så det giver virkelig nogle ekstra dimensioner til rejseoplevelserne at rejse som familie.

På vores blog “En familie der rejser” skriver vi om ferier med børn. Vi skriver om de mange dejlige steder, vi har været – om alt lige fra eksotiske oplevelser på Sri Lanka til at lege gratis turist i hjemegnen København.

Vi skriver også om, hvordan man bedst rejser med børn. Hvordan får man en god flyvetur? Hvad skal man pakke? Hvordan sørger man for, at en længere rundrejse bliver sjov for både børn og voksne og meget andet.

Her kan du f.eks. læse om, hvordan vi gør flyveturen god for alle: Gode råd til at flyve med børn

I sommers var vi i Kroatien

Sommerferien i år var en 3 ugers køretur rundt i Kroatien. Det var en virkelig god oplevelse. Det er et fantastisk flot land med små skønne øer drysset rundt overalt. Det er som at se en børnetegning med helt blåt vand, smukke grønne øer og en skinnende sol. Og på fastlandet er der den ene flotte og velholdte middelalderby, efter den anden. Vi var i flotte nationalparker, hvor der blev ved med at vise sig endnu et nyt imponerende vandfald. Der var så lækkert i Kroatien.

Det var egentlig meningen, at vi skulle køre rundt i mere af Balkan. Men jo mere vi læste om Kroatien, jo mere tid ville vi bruge der. Og vi blev så glade for at bruge næsten 3 uger i Kroatien. Vi havde dog lige et par få dages afstikkere til Bosnien og Montenegro.

Vores bedste rejseråd

Vores bedste rejseråd er, at vise børnene på forhånd, hvad der skal ske på ferien, så de ikke skal være forvirrede omkring, hvad der skal ske.

Når vi rejser rundt på en sådan rundrejse, som vi f.eks. skulle på i Kroatien, så laver vi altid en bog til børnene, hvori vi beskriver hele ferien. Det kan godt være svært for børnene at følge med til at skulle skifte overnatningssted mange gange på en ferie. Og der kommer mange spørgsmål undervejs. Om hvad vi egentlig skal opleve og hvornår. Og hvornår er det i øvrigt, at der er en pool, de kan bade i, o.s.v.

Så derfor forbereder vi dem på rejsen ved at lave en lille bog, hvori vi har sat billeder af overnatningsstederne, så børnene har “set” dem på forhånd. Og hvis der er en pool eller strand, viser vi selvfølgelig det på billedet. Vi skriver også, hvor mange nætter, vi skal overnatte hvert sted. De kan ikke læse, men de kan godt genkende tallene.

Derudover viser vi også i billeder, hvad vi har planlagt, at vi skal opleve. Børnene elsker at kigge i disse bøger inden ferien og viser dem gerne frem i børnehaven. Og når vi så er afsted, krydser de af undervejs, hvor vi nu har været.

Det gør en rundrejse meget mere overskuelig for børnene. Og det giver os alle en masse at snakke sammen om. Både før, under og efter ferien.

Vores bedste rejseoplevelse

Vores bedste rejseoplevelse var, da vi var i Oman. Vi tog på en vandretur i en wadi. En wadi er et udtørret flodleje. Men når det regner, kommer der vand i flodlejet, og derfor vokser der planter i flodlejerne. Så wadier er virkelig Omans oaser, i et ellers meget udtørret land.

På tur i Oman. Foto: En Familie der rejser

Først skulle vi sejle over en lille flod. Så gik vi af smalle stier i klipperne, hvor der var klippeside på den ene side af os og stejle skrænter ned på den anden side. Vi gik med børn på 4 og 6 år, så det var lidt nervepirrende. Men det var alligevel en flot – og varm – tur.

Efter 1,5 time kom vi til der, hvor floden starter. Vi fik hurtigt skiftet til badetøj, givet børnene nogle badevinger på og så var det ellers bare afsted ud i det dejligt kølende vand. Det var så fantastisk at træde ned i.

Men turen var ikke slut. Vi skulle nu svømme for at komme videre. Så det gjorde vi. Nogle steder var der meget lavvandet med glatte klipper under os. Andre steder kunne ingen af os bunde.

Endelig kom vi til vores mål; En grotte vi kunne svømme ind i. Inde i grotten var der et flot vandfald.

Det var en helt fantastisk flot og tilpas udfordrende tur, som vi voksne var helt høje over bagefter. I flere dage måtte vi spørge hinanden ”gjorde vi virkelig det – med børn?”.

Børnene syntes også, at det var sjovt. Men de snakker nu mere om, da vi, i Oman, så havskildpadder komme op og lægge æg på stranden. Oman byder nemlig på mange, virkelig gode oplevelser. Det kan du læse om her. Se en havskildpadde lægge æg i Oman

Vi håber, at du har lyst til at læse mere. Du er i hvert fald meget velkommen på En familie der rejser.

Tak for besøget

InsideFlyer siger tak til Henriette fra En familie der rejser.

Se listen over de rejseblogs vi har haft besøg af gennem det sidste års tid: