Test: American Airlines Business Class – mellem Los Angeles og New York

Bonusfeber - LAX til JFK

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

American Airlines startede med at flyve med A321 mellem Los Angeles og New York den 7. januar i år. Tidligere brugte de Boeing 767 på denne rute, men henover foråret vil 767’erne gradvist blive byttet ud med A321’ere. Følg med og se og se hvordan det er at flyve American Airlines Business Class.

 

Billet:

Billetten til main cabin blev bestilt på aa.com, og koster ca $400 pr vej, inklusive skatter og afgifter. Dette inkluderer dog ikke inchecked baggage, som man skal betale for når man flyver main cabin, og ikke har elitestatus hos oneworld. Det koster $25 at checke en enkelt kuffert ind. Jeg blev upgraded til businessclass før afrejse, og fik da lov til at checke min baggage ind ganske gratis.

 

Før afgang:

Jeg benyttede mig af shuttlebussen fra hotellet til lufthavnen, og jeg var på plads ved terminal 4 lidt over 10.00, cirke to timer før afgang. Jeg fik hurtigt lokaliseret nærmeste checkin-automat, og fik printet mit boardingkort. Lidt bag ved automaten var der en grante, hvor en dame printede et kuffertmærke ud til mig. Efter et hurtigt ID-check var min kuffert, mærket med destinationen JFK, på vej på bagagebåndet.

 

Bonusfeber - LAX til JFK
Boardingkort

 

Efter kufferten var afleveret, var det bare at komme igennem sikkerhedskontrollen. Som den uerfarne oneworld-rejsende som jeg er, var jeg usikker på brug af fast track, så jeg fik snøvlet mig igennem den almindelige sikkerhedskø sammen med resten af pøblen. Der var dog ikke den lange ventetid, og det hele var klaret på nogle få minutter.

Vel inde airside (efter sikkerhedskontrollen) fandt jeg mig noget at spise, og fandt en stol ved et vindue, og kiggede ud – og før jeg vidste af det var det tid til ombordstigning.

Der var prioriteret ombordstigning, hvor diverse elitestatuser, samt first og business class fik lov til at boarde først. Som du sikkert har læst tidligere, er jeg ikke den som prøver at komme ombord på flyet så tidligt som muligt – særligt ikke når jeg skal flyve business og jeg ved at der er rigeligt med plads til håndbagagen. Men jeg tænkte at siden jeg ville tage lidt billeder af kabinen indvendigt, så er det nok en god ide ikke at være den allersidst. Derfor boardede jeg faktisk som nummer fire eller fem, hvilket er ganske uvant.

 

Ombord:

Bonusfeber - LAX til JFK
Boarding gennem dør 1L på A321

 

Flyet som bruges på denne rute er, som tidligere nævnt, en Airbus 321. Det som er specielt med American Airlines’ nye 321’ere, er at de har tre serviceklasser om bord. Der er 5 rækker med First Class i en 1+1 konfiguration, ialt 10 sæder. Disse sæder er identiske med dem man finder om bord i selskabet 777-300 internationale business class, og hvor alle sæder har direkte adgang til midtergangen.

På business class er der også 5 rækker, men i en 2+2 konfiguration, ialt 20 sæder. Derefter følger 6 rækker Main Cabin Extra i 3+3 konfiguration (lidt ekstra benplads) og til sidst 6 rækker i 3+3 konfiguration i Main Cabin.

Sædeoversigten finder du på Seatguru.com.

Jeg blev ønsket velkommen af en hyggelig flyvært, og efter at have sendt nogle længselsfulde blikke ind i First Class kabinen, fandt jeg mit sæde på 6C. Strengt taget ikke nogen dårlig kabine at flyve på tværs af kontinentet i.

 

Bonusfeber - LAX til JFK
Sæde 6DF på Business Class

 

Bonusfeber - LAX til JFK
Sæde 6A før det blev besat af min nabo

 

Lidt efter lidt blev alle sæder i business og økonomi fyldt op efterhånden som boardingen fortsatte, men da boardingen blev annonceret complete var der så vidt jeg kunne se stadigt et par ledige F-sæder tilbage.

 

Bonusfeber - LAX til JFK
God plads om board på Business Class

 

Plaiden som jeg på billedet har flyttet over til fodskamlen, lå på mit sæde sammen med en stor og luftig pude. Manden med overskægget ønskede alle velkommen om bord.

 

Bonusfeber - LAX til JFK
Sæde 6DF før nogen kom og satte sig

 

På billedet foroven ser man en lille privacy divider. Den var fastmonteret og kunne ikke sænkes. Det hæmmer alligevel ikke kommunikationen mellem sædenaboen, ja jeg blev faktisk efter lidt tid godt bekendt med personen ved siden af mig.

Der var gode opbevaringsmuligheder i og ved sædet, og jeg fandt masser af plads til de ting jeg havde fremme i løbet af turen. Bag ved nakkestøtten var der en lille hylde hvor min bog fik lov til at ligge (stort set hele turen), og på hylden under tv-skærmen lagde jeg iPad og etuiet til mine hovedtelefoner.

Før afgang blev jeg tilbudt en pre-departure drink, hvor valget stod mellem vand, appelsinjuice eller mousserende vin. Jeg valgte ren appelsinjuice, mens min nabo valgte en mimosa-variant. Der blev også uddelt en menu for dagens flyvning. Før afgang blev kabinen ryddet og rengjort, og derefter var det bare at vente på pushback.

Og vi ventede.

Og så ventede vi lidt mere.

Planlagt afgangstidspunkt var kl 12.20, og det tidspunkt kom og gik, og vi blev derfor lidt forsinkede. Årsagen til forsinkelsen var forsinket lastning af baggage, så vi kom først i luften over Los Angeles lufthavnen lidt over kl 13.00, cirke 40 minutter forsinket.

Vel oppe i luften kunne servicen så starte, og det var et energisk og sprudlende cabin crew som satte gang i serveringen. Først blev der uddelt varme klude, og så en runde med drikkevarer og varme nødder.

 

Bonusfeber - LAX til JFK
Varme nødder og signaturdrikken på mit flyvning – æblejuice, no ice

 

Derefter kom der en stewardesse som uddelte Bose QC15 hovedtelefoner til alle, men da jeg havde mine egne QC15 med, takkede jeg høfligt nej.

De første halvanden time i luften var der en del turbulens, så serveringen af mad måtte vente til vi passerede ind over Colorado.

 

Bonusfeber - LAX til JFK
Udsigt efter afgang fra Los Angeles

 

Menuen for dagens flyvning så ud som følger:

[blockquote style=”1″]

Starter

Marinated Shrimp

Served over cucumber relish and grilled pineapple

 

Salad

Seasonal greens with red quinoa and tabbouleh

With your choice of pepper cream dressing or premium extra virgin olive oil and balsamic vinegar. 

Assorted gourmet breads will be served with your meal.

 

Entrées

Grilled Chicken Tapenade

Chicken breast with tomato and olive tapenade, served with orzo pilaf and broccolini.

Black and Bleu Salad

Seasonal greens with red skin potato wedges and bleu cheese, served with an optional Black Angus beef skewer, accompanied by a sweet potato red curry soup.

Mushroom Stroganoff

Served over traditional and spinach spätzle.

 

Dessert

Traditional Ice Cream Sundae (Ben & Jerry’s)

Vanilla ice cream with your choice of hot fudge, butterscotch or seasonal berry toppings, whipped cream and chopped nuts.

Gourmet Cheese Plate

An assortment of fine cheeses with garnishes.

Light Refreshments

Offered prior to arrival

Whole Fruit and Snacks

A selection of fresh seasonal fruit and premium snacks

Cookies

Freshly baked on board

[/blockquote]

 

Første ret på bordet var salaten. Al servering foregik fra et bord, og ikke fra en rullevogn, noget som gav en mere premium feeling.

Personalet var også rundt og servere mere at drikke mellem retterne, og man kunne enten fortsætte med det man allerede havde i glasset, eller prøve noget nyt. Jeg holdt mig til det trygge, og fortsatte med min æblejuice – no ice.

 

Bonusfeber - LAX til JFK
Marinerede rejer og salat

 

Salaten var vældig god, mens de marinerede rejer var mindre heldige i smagen.

Til hovedret valgte jeg kyllingen.

 

Bonusfeber - LAX til JFK
Grillet kylling

 

Kyllingen og tilbehøret smagte godt, og kyllingen var overraskende nok ikke tør.

Jeg rundede måltidet af med Benn og Jerry med seasonal berry topping.

 

Bonusfeber - LAX til JFK
Is med såkaldte “sæsonens frugter”. Så vidt jeg er bekendt falder jordbærsyltetøj ikke ind under den kategori.

 

Til trods for at jordbærsyltetøj-til-is ratioen var tæt på 1:1, så smagte det glimrende, om end lidt på den søde side.

Da jeg bestilte isen så spurgte stewardessen hvilken slags topping jeg ønskede.

-“Just the berries, please” sagde jeg.

Det virkede da som om hun studsede lidt.

-“No nuts or whipped cream?”

-“No thank you, the berries will do, thank you.”

 

Antageligtvist er det normalt at bestille is med “alt” i Amerika, men jeg holdt mig til syltetøjet som eneste tilbehør.

Med maden overstået var det tid til at udforske underholdningstilbuddet. Jeg fandt et afsnit af The Big Bang Theory som jeg (overraskende nok) ikke havde set før og trykkede på play.

Dette var dog tydeligtvis for meget for underholdningsapperatet tilknyttet til mit sæde, fordi videoen hoppede, hakkede og spolede af sig selv, så jeg endte med at slukke. Jeg kaldte på en stewardesse og der kom en som ikke havde 100% styr på A321’erens underholdningsbokse, så hun kaldte på en kollega, eller eksperten som hun blev omtalt.

Efter et par forsøg med on/off knappen og to restarts mente eksperten at problemet var løst, men hun opfordrede mig til at tage kontakt hvis det skete igen.

Jeg fik set cirka et halvt afsnit før det samme problem opstod igen. Jeg kaldte igen på assistance, og efter endnu et par restarts virkede det til at systemet halvvejs klarede at fungerere på resten af turen. Jeg brugte fra da af stort set kun skærmen til at følge med på kortet over hvor vi var, på vores færd mellem Los Angeles og New York.

 

Bonusfeber - LAX til JFK
God komfort med masser af plads og opbevaringsmuligheder. Underholdningssystemet kom dog konstant med fejlmeldelelser.

 

Generelt vil jeg sige at siddekomforten var meget god, og mere end godkendt for sådan en tur. Jeg prøvede sædet i helt flat position, og det føltes ikke på nogen måde trangt, ja faktisk tror jeg tvært imod at jeg ville have sovet ganske glimrende ombord. Puden var stor og blød, og tæppet var passende tykt.

Jeg sad dog oprejst det meste af tiden, med sæderyggen lidt bagover og fodskamlen lidt ude som set på billedet foroven. Stolen var vældig god at sidde og lounge i, også i flere timer i træk.

Der blev ikke uddelt amenity kits på denne tur.

Underholdningssystemet har jeg jo nævnt, og siden det ikke gav mig særlig megen underholdning, satte jeg min lid til GoGo Inflight Internet, som skulle have $15 for et par times surfing. Jeg syntes ikke det var så slemt, så jeg slog WiFi til, og havde stabilt internet på resten af turen. Der er strømudtag i hvert sæde, så du kan lade til telefon eller laptop op i løbet af turen.

Omtrent en time før landing kom den sprudlende og energiske stewardesse Stephanie gennem kabinet med Whole Fruit and Premium Snacks. Det lyder langt finere på papir, så jeg ødelægger nok manges illusioner om premium catering, når jeg siger at jeg fik en pære, og en almindelig pose med chips.

Derefter fik jeg en varm chokoladekiks med store chokoladestykker i, der dog var så varm at den ikke var til at spise i en bid, da den faldt fra hinanden så snart jeg løftede den op fra tallerkenen. Det jeg klarede at få i munden smagte dog vældig godt.

Crew’et som helhed må jeg sige fremstår som meget servicemindede, venlige og fulde af godt humør. Det gode humør smitter let af på passagererne, mig selv inkluderet, som da Stephanie serverede frugt på First Class, og en appelsin faldt af vognen. Den orange kugle trillede ned igennem midtergangen, gennem gallay, som er mellem First Class og Business Class, og ned mod mit sæde. I det appelsinen passerer mig på sin færd gennem flyet, stoppede jeg den med min fod. Da jeg samlede den op spurgte Stephanie “Ya wanna play bowling?” med et stort smil. Sådanne småting kan være med til at udgøre en lille, men vigtig, forskel.

Jeg følte i hvert fald at servicen jeg fik om bord, fra start til landing, er noget af det bedste jeg har oplevet i luften. Jeg følte mig lidt træt før jeg gik om bord, på grund af megen rejseaktivitet de sidste 3-4 dage, men da jeg kom om bord var det soms om jeg fik en solid vitaminindsprøjtning, og jeg tænkte slet ikke på hvor træt jeg var. Jeg mærkede det dog tydeligt om aftenen i New York, da jeg faldt i søvn før mit hovedet ramte min pude.

 

Ankomst:

Denne aften var der en del aflysninger i New York området på grund af uvejr, og man kunne godt mærke uvejret oppe i højden. Nedstigningen begyndte og vi fløj igennem nogle ganske voldsomme nedbørsskyer, og flyet rystede stort set konstant den sidste time af flyvningen. Det var lige før jeg mærkede en kendt følelse af rejsesyge, men vi endte dog heldigvis sikkert på jorden på runway 04L.

Vejret gjorde også at turen blev lidt længere end forventet, da vi skulle på sightseeing mod Connecticut og rundt om Long Island, så ialt var vi næsten 50 minutter forsinket i JFK.

 

Bonusfeber - LAX til JFK
Indflyvningen til JFK. Meget frem og tilbage, men gutterne forrest i flyet sørgede for at vi til slut landede på bane 04L.

 

Vel ankommet takkede jeg mange gange for turen, og gik til baggagehallen hvor min kuffert, med prioritytag, kom som en af de første. Derefter fandt jeg mig en taxi, som tog mig til Manhatten for aftenen.

 

Konklusion:

Positivt

+ Super cabin crew

+ God mad

+ Behageligt sæde

Det som trækker allermest op for denne flyvning er cabin crew. De var meget servicemindede og løsningsorienterede. Deres humør smitter let af på passagererne, og der var generelt en god stemning om bord. Maden som blev serveret var i grove træk god. Jeg kunne godt lide kyllingen, som ikke var tør. Sædet var behageligt at sidde og ligge i, i alle positioner.

 

Negativt

– Ufungerende underholdningssystem

– Syltetøj på isen

– Forsinkelsen

 

Det som trækker ned på denne flytning er først og fremmest problemerne med underholdningssystemet. Selv efter flere restarts fungerede det ikke optimalt, og det meste af tiden fungerede selv det interaktive kort kun sådan nogenlunde.

Jeg er stor fan af vanilieis, ja jeg elsker det faktisk. Jeg så knap så stor fan af jordbærsyltetøj, og vanilieis og jordbærsyltetøj er i min verden to madvarer som ikke bør blandes. Friske jordbær havde været passende istedet for syltetøjsvarianten.

Selvom man ikke kan bebrejde flyselskabet for forsinkelsen i JFK (vejret) så forlod vi alligevel LAX 40 minutter forsinket på grund af forsinket cargo. Dette er dog kun et lille minus, siden jeg regner med at vi havde nået at indhente forsinkelsen med gode jetstrømme henover USA, hvis det ikke havde været for vejret i New York.

Havde jeg siddet på et sæde med fungerende underholdningssystem, havde jeg fået friske jordbær istedet for jordbærsyltetøj og havde vi landet til planlagt tid (vejret taget i betragtning) så havde det været en soleklar 10’er fra mig. Totalt set var dette bedre end turen jeg havde i United Premium Service, efter min mening.

 

Quick Facts

Rute: AA 4 Los Angeles (LAX) – New York (JFK)

Flytype: Airbus 321

Kabineklasse: Business

Sæde: 6C

Bonusprogram: British Airways Executive Club. 35 tier points, 2.475 Avios.

Servering: 3-retters middag, frugt og snacks før landing, gratis drikkevarer

Internet om bord: Ja

Hjemmeside: American Airlines

Oprindelig fra Bonusfeber.no (forfatter: Cecilie Larsen)



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

- Super besætning
- God mad
- Behageligt sæde

Cons

- Underholdningssystemet virkede ikke
- Syltetøjet på isen
- At vi var forsinket

Sæde

Mad/Drikke

Service

Value4Money

Generel Vurdering

Konklusion

Til trods for at der var flere småting som kunne være bedre, så syntes jeg at American Airlines kan være meget tilfredse med sit transcontinentale produkt. Totalt set er det bedre end Uniteds Premium Services på samme rute.

4.5

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *