Test: Fantastisk service på en tur med SAS hjem fra San Francisco i deres nye Business Class

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

En flyvetur hjem fra San Francisco er blandt de længere ture og runder 10 timer i luften. På sådanne lange ture bliver komforten rigtig god når det foregår med SAS i deres nye Business Class kabine. Det hele blev en ekstra tand bedre, da kabinepersonalet ombord ydede en rigtig god service på hele turen hjem til København.

Jeg ankom til San Francisco via en indenrigsflyvning med Star Alliance partneren United Airlines. Jeg skulle derfor skifte terminal til udenrigsterminalen. I nogle amerikanske lufthavne kan dette godt være noget af en prøvelse, som betyder at du reelt skal igennem check ind og nyt sikkerhedskontrol, før du kan komme ud til gaten eller i loungen. I San Francisco var dette ikke tilfældet. Jeg kunne gå direkte fra ankomstgaten og over til udenrigsterminalen. Det tog kun 10-15 minutters gang i roligt tempo.

Da jeg forsat havde godt 2 timer til afgangen mod København, valgte jeg at besøge United Club loungen for lige at få lidt at drikke og få opdateret min iPad med de nyeste aviser fra SAS App’en.

Afgangsgaten med SAS flyet ventende.
Afgangsgaten med SAS flyet ventende.

Lige under en time før afgang gik jeg mod afgangsgaten. Jeg havde ikke fået noget boardingkort, så dette skulle jeg have i gaten. Da jeg var på vej derned blev mit navn kaldt over højtalerne, så det var lige præcist på rette tidspunkt jeg ankom til gaten og fik udleveret mit boardingkort stemplet med sæde 02A.

Pre-Departure champagne.
Pre-Departure champagne.

Kort efter var der boarding og jeg kom ombord som en af de første. Jeg fandt hurtigt min plads. Straks efter var personalet der og ønskede mig velkommen. Denne start med den fine velkomst skulle vise sig at være gældende for hele turen. Der var som altid en pre-departure drink i for af vand, appelsinjuice eller champagne. Jeg valgte, som altid, et glas champagne.

Jeg kunne godt savne den lidt mere personlige velkomst. Det må komme når SAS får rullet den kommende iPad App ud her i 2016, hvor crewet kan få alle informationer om de rejsende og deres eventuelle status.

Udsigten over den kystlinien og begyndelsen på Highway 1.
Udsigten over den kystlinien og begyndelsen på Highway 1.

Der var afgang til tiden og vejret var ganske godt, så der var god udsigt ud over San Francisco og Golden Gate. Det var især dem, som sad i flyets højre side, som havde den bedste udsigt. Så vil du opleve dette, så skal du sørge for at få fat i en vinduesplads i denne side. Da jeg skulle vælge pladser var der desværre ikke nogle ledige pladser i højre side.

Pre-Dinner drinks og varme nødder.
Pre-Dinner drinks og varme nødder.

Da vi efter godt 45 minutters flyvning var kommet højt nok op til at kaptajnen slukket for skildtet med sikkerhedsbæltet og servicen begyndte med en varm og fugtig klud, efterfulgt at lidt varme nødder og pre-dinner drinks. Jeg ville gerne prøve deres nye hvidvin ved navn Mud House fra Marlborough i New Zealand. Det er en Sauvignon Blanc er til den søde side og derfor perfekt til før maden.

Flyet var helt fyldt - her et kig i Business Class kabinen.
Flyet var helt fyldt – her et kig i Business Class kabinen.

Flyet var helt fyldt og derfor ville det være spændende om det ville påvirke servicen ombord. Da første servering startede var det igen med stort overskud til trods kabinen var helt fyldt op. Da det var min tur blev alle retterne godt forklaret og fremvist, så jeg kunne se dem inden jeg valgte. Trods den fyldte kabine var der intet at mærke på servicen. Den var helt i top.

Menuen var følgende:

Forret:

  • Servering af røget Andebryst
  • Servering af Tun med karry dressing

Hovedret:

  • Lam med kartoffelmos og grøntsager
  • Brassieret Oksekød med kartofler og skysauce
  • Vegatarisk pastaret

Jeg valgte Tun til forret og et glas hvidvin fra Jean-Marie Guffens – en vin fra det sydlige Rhône og i en årgang 2013. Denne var god og med citrustoner, som passede udemærket til tunen.

Til hovedret valgte jeg lammet. Der blev jeg en anelse skuffet. Der var ikke rigtigt noget smag i den, samt at den var tør og sej. Jeg tænker at den allerede fra cateringselskabet havde manglet lidt i kvaliteten, som gjorde at den ved opvarmningen ikke kunne reddes. Jeg valgte den Toscanske rødvin fra Donna Olimpia Rosso, Bolgheri og en årgang 2014. En god og frugtig vin, men ikke så kraftig, som man kunne forvente sig af vine fra Toscana. Den unge årgang taget i betragtning forsat en vin over gennemsnittet.

Dessert:

  • Is fra Ben & Jerry
  • To slags ost
  • Frisk frugt

Jeg valgte at få et stort glas Sauternes til min dessert. Stort fordi jeg sagde at jeg rigtig godt kunne lide denne, og det resulterede i at stewardessen var meget liberal hvor meget hun kom i glasset. Jeg klagede bestemt ikke og nød det til fulde.

Efter aftensmaden ville jeg gerne udnytte at SAS i deres nye Business Class kabine tilbyder en “Flat Bed”. For at gøre komforten så god som muligt tilbyder SAS en tynd rullemadras, tæppe og hovedpude fra Hästens. Dette giver en ganske god komfort når man ligger sig ned.

Sædet klargjort som "Flat Bed" med sengelinned fra Hästens.
Sædet klargjort som “Flat Bed” med sengelinned fra Hästens.

Jeg lå ganske godt og der var fin plads til benene, som ligger ind under sædet foran dig. Der var plads til at vende sig uden at ramme mod siderne. Jeg kunne ligge både på ryggen og siderne og med muligheden for at ændre hårdheden i sædet, så kunne det gøres hårdere eller blødere alt efter ens egen præferencer. Jeg faldt hurtigt til ro og sov udemærket i godt 5 timers tid. Det var rigeligt for mig til at kunne klare mig igennem dagen, uden at være mærket af turen og den store tidsforskel.

Jeg vågnede op lige til at morgensmadsservicen skulle begynde og lyset i kabinen igen stille og roligt blev tændt. Morgenmaden blev serveret som en buffet og valgmulighederne var:

  • Pølser
  • Æg med ost og spinat
  • Frisk ost, skæreost og skinke
  • Frisk frugt
  • Græsk yoghurt med musli

Da der kun var gået en små 6 timers tid siden jeg havde spist aftensmaden, så var jeg ikke så sulten. Så valgte jeg lidt pølser, æg og græsk yoghurt med musli.

Tiden var kommet til at kaptajnen meldte sig over højtaleren og sagde god morgen og at de inden for 30 minutter ville begynde den endelige indflyvning ind til København. Han forventede at vi ville lande godt 15 minutter før tidstabellen, da det ikke var et travlt tidspunkt for ankommende fly.

Efter landingen og da døren blev åbnet var det blot at sige farvel og tak for en af de bedste SAS flyvninger, jeg har haft i lang tid. Det var en fornøjelse med den gode og personlige service der blev ydet under hele flyvningen. Især under serveringerne og fremvisningen af maden følte jeg, at der var god tid til at jeg kunne se mulighederne, og så vælge hvad jeg ville have.

Det er på sådan en flyvning at jeg hele tiden henviser til, når jeg siger at SAS kan være et af det bedste selskaber at flyve med i Business Class. Dette sker når personalet ombord var på det niveau jeg oplevede på på denne tur og det faktum, at den nye kabine er en af de bedste i Europa.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Overblik

Pros

+ Ny Business Class kabine
+ Fantastisk service under hele turen

Cons

- Internetforbindelsen er for langsom til at være rigtig brugbar. Der er for mange der får den gratis.
- Hovedretten jeg fik var en anelse tør og sej - tydede på at kvaliteten ikke var på toppen fra cateringfirmaet. Resten var af god kvalitet.
- Det ældre Airbus A340 fly giver forsat en del højere støj end nyere modeller. Det bliver en førnøjelse når SAS modtager det første af de nye Airbus A350.

Sæde

Mad/Drikke

Service

Value 4 Money

Generel Vurdering

Konklusion

Det var noget nær den perfekte oplevelse jeg havde på denne tur. Et crew, der vidste sig fra deres bedste side, med et par sykker som skinnede ekstra igennem.

Den nye kabine er efter min vurdering en af de bedste Business Class kabiner blandt de europæiske flyselskaber. Dette gjorde, sammen med en gode service på turen, at den samlede oplevelse er helt i top. De få issues der var på turen forsvandt i mængde af gode oplevelser.

Prisen for en returbillet til San Francisco i Business Class er ikke den billigste på markedet. Men det er en direkte flyvning og SAS tilbyder en ny kabine med "Flat Bed". Dette gør en lang natteflyvning til en klart mere komfortabel oplevelse. For at skabe en bedre værdi kan en billet købes på Go eller Plus og så benytte SAS Upgrade muligheden. Det er ikke en sikker måde, men det er den billigste måde. Så rådet er at købe en Plus billet og så forsøge en opgradering til Business Class.

4

Trackbacks & Pingbacks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *