Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Jeg har i nogle år haft et EuroBonus Diamantkort (tidligere var det guldkort). Det er 7 – 10.000 kroner værd. Derfor har jeg også haft ekstra opmærksomhed på optjeningen af point, så jeg har kunnet beholde min status. Mit rejsemønster gør nemlig, at jeg tit har ligget på vippen til at beholde kortet.
Mit rejsemønster er nok lidt atypisk: Jeg flyver 10 -15 gange om året fra Danmark til Rumænien, Serbien, Bosnien, Moldova eller Tyrkiet. Altså mange korte rejser indenfor Europa. Jeg rejser ud fra Aarhus eller Billund, og da der ikke er direkte forbindelser, jeg har ofte et par mellemlandinger i København, Frankfurt, München, Wien eller Istanbul. Jeg rejser oftest med SAS, Lufthansa, Austrian Airlines, Turkish Airlines eller LOT – alle selskaber, der er med i Star Alliance.
Man kan optjene guld status hos EuroBonus enten ved at have 45 enkelture med SAS eller optjene 45.000 basispoint (90 enkelture med SAS eller 90.000 basispoint give diamant status). Jeg får min status med point, da jeg ikke når op på det krævede antal flyrejser med SAS.
Mit kort er 7 – 10.000 kroner værd
Den allerstørste fordel ved guldkortet er, at jeg har adgang til flyselskabernes lufthavnslounge, når jeg flyver med selskaber, der er med i Star Alliance. Jeg har ofte 2 mellemlandinger på mine rejser indenfor Europa – og jeg nyder derfor at kunne sætte mig i longen med en kop kaffe, et glas danskvand og en bid mad. På en returbillet med 4 – 5 lounge besøg, vurderer jeg værdien af disse til ca 400 kroner for hver rejse eller i alt 4 – 6.000 kroner om året. Det er nok det beløb, jeg var kommet til at betale enten for at få adgang til lufthavnenes betalings-lounger eller for lidt mundgodt hos de forskellige spisesteder og cafeer.
En anden fordel er de gratis kreditkort. Tidligere fik EuroBonus medlemmer med guldstatus et gratis Diners Club kort (så man sparede årsgebyret på 495 kroner) og medlemmer med diamantstatus får 750 kroners rabat på et SAS EuroBonus MasterCard Premium. Det er jo også en slags penge.
Hertil kommer, at jeg sommetider har brug for at få en ekstra kuffert tjekket ind. Medlemmer med guld- eller diamantstatus kan få 2 ekstra kufferter med. Her spare jeg igen 1000 – 1500 kroner om året. Det er jo da også værd at tage med – selvom arbejdsgiveren jo betaler for den ekstra kuffert på forretningsrejser.
Endelig får EuroBonus medlemmer med guld eller diamant status en bonus på 25% på basispoint på flyrejser med SAS. Det har nok givet mig omkring 10.000 ekstra basispoint om året (som har en værdi på 800 – 1000 kroner). Desuden slipper medlemmet for at betale gebyr, når man booker bonusrejser hos medlemsservice. Dertil kommer “rabatten”, når man byder på opgradering og mulighederne for at give sølv- eller guldkort væk.
Medlemmer med diamant-status kan hvert år vælge en gave mellem forskellige muligheder på hjemmesiden. Jeg plejer at vælge 4 biografbilletter, som jeg normalt forærer til min nevø. Så får han og familien en dejlig eftermiddag med cola, popcorn og en god børnefilm.
Jeg har også været glad for at kunne benytte den specielle check-in skranke for rejsende med guldkort, når der har været lange køer. Også muligheden for at komme hurtigere igennem sikkerhedskontrollen ved at bruge det såkaldte “fast track” er ganske behageligt. Men det er svært at give disse bekvemmeligheder en værdi i kroner.
Hvad din status er værd, afhænger meget af dit rejsemønster. Men jo flere rejser du har på economy, jo højere værdi har din status. Omvendt vil personer, der oftest rejser på SAS Plus eller business billetter have adgang til lounge og fast track inkluderet i billetten og har derfor ikke have behov for disse fordele via deres EuroBonus status.
Jagten på status
Hvis man er vågen, kan man let hente ekstra bonuspoint for en ganske lille indsats. Men de ekstra point vil altid koste. Enten penge eller tid. Jeg har over de sidste år benyttet mig af disse måder til at øge optjeningen af point:
- Betale mere for billetten – og få flere point
- Bruge en anden rute – og få flere point
- Undgå de nærrige flyselskaber
Betale mere for billetten
Her er et eksempel på en billet fra København til Warszawa, der er booket 2 dage før afgang. En billet på “GO Light” koster 3.422 kroner og giver sølle 100 basis point. Ved at betale 120 kroner mere, kan du få billetten på GO Smart. Du vil tjene 1000 point på denne billet. Altså 900 basispoint for sølle 120 kroner. Det kan næppe fås billigere. Og medlemmer med guld- eller diamant status få en bonus på 25%, altså 1125 ekstra basispoint ved at vælge den dyrere billet.
Hvis du vil rejse med SAS på denne afgang, er det næsten givet, hvad du skal vælge. Og den lidt dyrere billet vil formentlig overholde de fleste firmaers rejsepolitik, der ofte fastlægger, at man kun må rejse på economy på korte rejser i Europa. Hvis du vil aflevere bagage ved check-in i København, er billetten på GO Smart at foretrække, da bagage altid er inkluderet. Har du et guld- eller diamantkort, kan du endda aflevere 2 styk bagage ud over den kuffert, der er med i billetten (medlemmer med sølvstatus kan aflevere en ekstra kuffert)
Jeg er dog opmærksom på, at du formentlig kan få en billigere billet, hvis du vælger at flyve med et andet selskab på et andet tidspunkt. Men det skal i givet fald passe ind i din kalender.
Brug en anden rute
Mange pointjægere kender muligheden for at rejse via en anden rute – og dermed få flere point. Nedenfor er vist et eksempel, hvor jeg skal rejse fra Prag til Aarhus. Når jeg kikker lidt på de forskellige muligheder, kan jeg igen hente en god klat point ved at rejse en anden rute.
Konklusionen er, at hvis jeg tager en ekstra mellemlanding i København, kan jeg hente 2.188 flere basispoint. De koster godt nok 677 kroner og forlænger rejsetiden med godt 3 timer. Du må naturligvis gøre op med dig selv, om du vil betale dette for at få de ekstra point.
På tilsvarende måde, kan man ved rejser med Lufthansa måske vælge at lægge en ekstra indenrigsbillet oven i. Så i stedet for at flyve Beograd-Frankfurt-Billund, kan jeg flyve Beograd-München-Frankfurt-Billund. På en returbillet kan den ekstra mellemlanding give 5000 point i stedet for de normale 4000 point på den hurtigere rute, altså en “bonus” på 25%.
Undgå de nærrige flyselskaber
Jeg har over tiden rejst med mange forskellige flyselskaber – og har derfor også prøvet nogle selskaber, som ikke giver mange point til EuroBonus. Jeg er flere gange blevet skuffet over Brussels Airlines, der har en række booking klasser, der slet ikke giver point.
Når jeg flyver fra København til Warszawa, kan jeg ofte vælge mellem SAS og det polske LOT. Køber jeg en billet på økonomiklasse, kan jeg hos SAS få op til 1000 bonuspoint + de 25% bonus til medlemmer med guld- og diamantstatus, altså i alt 1250 point. En tur med LOT vil give 600 point – sommetider noget mindre. Altså er det igen en klar fordel at vælge SAS.
Men der er dog også eksempler på, at en billig billet på økonomiklasse vil give færre point hos SAS end en billet med LOT eller Lufthansa. Du kan enten vælge altid at tjekke bookingklassen på din billet, før du accepterer – eller mere generelt: Undgå de flyselskaber, der normalt giver få point.
Hvad siger chefen?
Som jeg tidligere nævnte, så koster det lidt ekstra at få disse ekstra point. Det er naturligvis ikke altid, at cheferne synes, det er pengene værd. Også selvom man holder sig indenfor budgetterne, så kan chefen jo helt naturligt bede medarbejderen om at rejse billigst muligt.
Jeg har normalt ikke haft problemer med mine lidt dyrere billetter. Firmaet har fået fuld valuta for de ekstra penge, jeg har brugt på at sikre mig guld- eller diamantkortet. Jeg kommer jo ikke hjem med regninger fra restauranter i lufthavnen (jeg spiser og drikker gratis i loungen) – og mange gange har jeg haft en arbejdskollega med. Dertil kommer, at jeg somme tider har tjekket en kuffert ind for en kollega, som har haft mere bagage med end tilladt. Og endelig har jeg aldrig privat brugt de bonuspoint, jeg optjener på forretningsrejser. Disse point er altid gået til at betale for flybilletter eller hotelophold, som vi ikke har haft budget til. Så alt i alt har firmaet fået fuld valuta for de ekstra småpenge, jeg har brugt på at beholde min status.
Godt indlæg. Personligt er jeg simpelthen for doven til at kigge på alt dette. Vælger blot det der giver bedst mening når man kigger på tidspunkt/pris/baggagebehov. Prøver at holde mig til *A, men rejsepolitik gør nogengange at det ikke er muligt, og så tager jeg Skyteam (er ofte også nødvendigt hvis det går til Sydamerika).
Min “dovenhed” opstår måske også af, at mit rejesmønster gør, at jeg altid vil nå EBG, og det derfor kun er et spørgsmål om jeg når EBD.
Men er ellers enig med alle fordelene med lounge, baggage, business check in, security fast track. Det sidste har nogle gange reddet mig i at nå et fly.
Pt også i den luksus-situation at også have guld hos Skyteam, så er godt dækket ind med de fordele status giver.
Men så bruger du forhåbentlig et kreditkort (SAS Mastercard eller Norwegian VISA) til at spare point sammen nemt – gælder på alle typer af indkøb.
Hilsen
Henrik
@Søren Thomsen. Mange tak for at dele dine personlige erfaringer. Jeg vil ikke betegne dig som “doven”, når du har guldstatus hos flere selskaber. Hvorvidt man skal jagte point og status er jo i sidste ende et spørgsmål om at holde fordelene ved status op mod omkostningerne (tid og penge). Ofte er rejsemønstret afgørende i denne vurdering – og som du skriver: Med lange rejser til Sydamerika, har du formentlig andre muligheder, behov og vurderingskriterier, når du laver din personlige kalkule.