Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Så kan der atter præsenteres en ny rute til København. Denne gang er det det AirFrance/KLM ejet lavprisselskab, Transavia der åbner en ny rute til København
Det er ikke meget man høre til det Hollandsk/Fransk basserede Transavia her i Danmark, siden selskabet nedlagde “Transavia Denmark”. Transavia Denmark kunne datere sig tilbage til 2008, hvor det blev oprettet kort efter Sterling Airways var gået konkurs. Transavia Denmark lukkede i 2011, da den hollandske ledelse ikke mente at selskabet klarede sig økonomisk fornuftigt.
Da Transavia trak sig fra det danske marked, var selskabet slet ikke at finde i nogle danske lufthavne i de næste 2 års tid, hvor selskabet gjorde comeback med en rute til Eindhoven i Holland. I 2018, annoncerede selskabet ligeledes en rute til Franske Nantes. En rute der efter en coronapause ikke er kommet tilbage på destinationskortet.
Nu har det Hollandsk/franske selskabet atter valgt at ekspandere til København med endnu en rute. Denne rute kommer ind på et marked hvor der allerede er hård konkurrence, fra blandt andet Vueling, easyJet, Norwegian og SAS. Destinationen er Paris Orly lufthavnen, som er den sekundære lufthavn i Paris by, og hovedbase for Transavias franske afdeling “Transavia France”.
Afgange og frekvens
Ruten mellem Orly lufthavnen i Paris, og København åbner den 21 Oktober 2022, og vil blive befløjet med 4 ugentlige afgange og blive befløjet af en Boeing 737-800.
Ruten vil på rutenummer TO4311, afgå fra København til Paris på mandag, torsdag, fredag og søndage. Afgangstiderne variere mellem en eftermiddagsafgang omkring klokken 15 på mandag og fredage. og en aftenafgang klokken 20.50/55 på torsdage og Søndage.
Returflyvningen på rute 4310 til København, flyver fra Paris omkring klokken 12.55 på mandage, og en time tidligere om fredagen, så den afgår klokken 11.55 i stedet. Om torsdag og søndagen flyver returflyvningen fra Paris retur klokken 18.20 om torsdagen og 5 minutter senere om søndagen, så der er afgang klokken 18.25.
Udskiftning af flyflåden
På trods af at Transavia altid har hældet til Boeing og haft Boeing i flyflåden, så lakker dette partnerskab med Boeing imod vejs ende. Transavia står til at skal havde udskiftet sin flyflåde inden alt for længe. Dette problem stod moderselskabet KLM også overfor.
Efter årelange drøftelser med det andet moderselskab AirFrance”, så blev toppen i AirFrance/KLM enige om at KLM skulle have Airbus som sin nye flytype. Egentlig hældede KLM mest til at skulle have Boeings “MAX” model i flyflåden, men grundet de mange problemer med typen, så endte bestillingen med at gå til Airbus, og deres NEO modeller. Da KLM havde besluttet sig for at udskifte flyflåden med Airbus. Ja så påduttede topledelsen i Airfrance/KLM også lige at Transavia skulle over og have Airbus fly som sin afløser for at lette, større beslutninger, vedligeholdelse, og andet logistik for fremtiden ved kun at have en flytype.
KLM og Transavia modtager 100 nye Airbusser fordelt på typerne A320Neo og A321Neo fra 2023, og selskaberne har også lagt mulighed for at tilføje yderligere 60 fly til ordren.
(OPDATERET: Der manglede en note om en rute til franske Nantes, fra 2019 og frem til coronanedlukningen, en rute der endnu ikke er kommet tilbage)
(Forsidefoto: BongoPlanes)
Skriv et svar