Tryghed og lige tilgængelighed for personer med usynlige handicap 

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Fra 1. oktober 2020 vil passagerer med usynlige handicap og skjulte diagnoser møde ekstra forståelse og tålmodighed i samtlige større danske lufthavne.

Medarbejderne i Aarhus, Aalborg, Billund, Bornholm, Esbjerg og Midtjyllands lufthavn har over de seneste måneder alle været gennem et undervisningsforløb, der også tidligere har været gennemført i Københavns Lufthavn. Forløbet gør medarbejderne bedre i stand til at møde passagerer, der lever med forskellige typer af usynlige handicap og skjulte diagnoser. I undervisningsforløbet er den internationalt anerkendte solsikkesnor blevet introduceret for medarbejderne.

Solsikkesnoren lanceres samlet på tværs af branchen

Dermed er medarbejderne i alle de større danske lufthavne fra 1. oktober klar til at byde solsikkesnoren og dens bærere velkommen – og dermed skabe rammen for en tryg rejseoplevelse. I undervisningsmaterialet, der består af seks film, hører lufthavnsmedarbejderne om oplevelser, dilemmaer og behov på turen gennem lufthavnen fra personer, der selv lever med hhv. autisme, ADHD, angst, ordblindhed, hjerneskade, talehandicap, synshandicap, hørehandicap, depression, demenssygdomme, mv.

Solsikkesnoren bæres af dem, der ønsker at sende et tydeligt signal til de medarbejdere, de møder i lufthavnsmiljøet: ”Jeg har et usynligt handicap eller en skjult diagnose, og derfor kan jeg have brug for mere hjælp, ekstra tid eller tålmodighed.”

Internationalt symbol, der spreder sig på tværs af brancher 

Solsikkesnoren er et internationalt symbol og sikrer bl.a., at man som rejsende ikke føler, at man skal forklare sig eller behøver udtrykke, hvis et særligt behov for forståelse, tid eller tålmodighed opstår. For medarbejderne er snoren et redskab, der sikrer, at man afsætter den nødvendige tid til at give den rette hjælp til dem, der ikke nødvendigvis ser ud til at have et behov. I Storbritannien blev snoren først lanceret i Londons Gatwick Airport i 2016. Siden har den spredt sig til øvrige britiske lufthavne og er nu også meget udbredt i mange andre brancher.

Solsikkesnoren giver en ekstra dimension i servicen i Billund Lufthavn

Billund Lufthavn stræber altid efter, at det skal være en god oplevelse at besøge lufthavnen – fra sofa til flysæde og hjem igen. Det gælder for alle rejsende. Så snart passagererne parkerer i parkeringshuset, skal de føle sig velkommen og hjulpet, hvis de har brug for hjælp. Ditte Bank Thorsager, Head of Passenger Experience Billund Lufthavn, byder derfor introduktionen af solsikkesnoren velkommen i danske lufthavne, da det bliver muligt af favne bredere med servicen:

”Snoren er en kæmpe succes i Storbritannien, og det forventer vi også, at den bliver i Billund Lufthavn. Det skal være nemt at bede om hjælp, og det skal være nemt at få hjælpen. Vi sætter service øverst på dagsordenen, men det centrale i at introducere snoren er, at medarbejderne i hele lufthavnen får endnu bedre forudsætninger for at tilbyde præcis den service og hjælp, som passagererne har brug for. På den måde bliver vi en endnu bedre samarbejdspartner i mødet med personer med et usynligt handicap.”

Solsikkesnore kan introduceres bredt i andre virksomheder

Videnscenter om handicap er i øjeblikket ved at afsøge mulige samarbejdspartnere, der vil være med til at udbrede og udvikle solsikkesnoren og dertilhørende træningsmateriale. Målet er, at solsikkesnoren let kan lanceres af alle virksomheder, der måtte have interesse i at skabe lige tilgængelighed og gode kundeoplevelser for personer med usynlige handicap.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *