Ukendt særregel forbyder danske statsborgere at besøge Danmark

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Når det norske luksusrederi SeaDream Yacht Club anløber Skagen med et af sine to megayachts, er det fortrinsvis med danske og norske gæster ombord. Men ingen af dem må komme i land. Heller ikke dem med danske pas.

Her i weekenden kunne vi se hvordan en hidtil ukendt særregel nu også rammer de danskere, der anløber en dansk havn med et krydstogtskib. De får nemlig ikke lov til at gå i land.

Danske statsborgere rammes af forbud

Der er en særlig midlertidig bekendtgørelse, der siger at gæster og besætning fra krydstogtskibe ikke må gå i land. Nationalitet er ikke nævnt i den bekendtgørelse og derfor rammer den også danskere, på trods af at den umiddelbare regel er, at danske statsborgere og folk med fast bopæl i Danmark, altid må komme ind, uanset grund.

Hans Chen Braas, fra Blue Water Shipping, der er havneagent for SeaDream Yacht Club i Danmark.

Rejsebureaudirektør undrer sig

Hos specialrejsebureauet Tid til ro, der er salgsagent for SeaDream Yacht Club, undrer man sig over situationen.

Det var i forvejen ulogisk, at en nordmand der anløber Skagen med en mega yacht med 95 passagerer, ikke må gå i land i fire timer, mens en anden nordmand, der anløber Hirtshals med en færge med 2.000 passagerer, er mere end velkommen, blot han bliver i landet i seks dage.

Men at danske statsborgere, skulle blive nægtet landgang til deres eget hjemland, kommer bag på os. Vi havde bemærket, at nationalitet ikke var nævnt i bekendtgørelsen, men vi havde ikke forventet, at myndighederne ville tolke så stramt, at danske statsborgere nægtes adgang til deres eget hjemland’, siger direktør John Tobiesen, der driver Tid til ro sammen med sin hustru Lisbeth.

Rejsebureaudirektøren oplyser at rederiet arbejder på at finde en løsning:

Vi ved at rederiets ejer via de norske myndigheder har kontakt til de danske myndigheder, og at rederiets danske turoperatør, DMC Nordic, sammen med handling agenten Blue Water Shipping og Dansk Erhverv også arbejder på at finde en løsning, så vi håber at problemerne er løst inden næste anløb.

John Tobiesen, rejsebureaudirektør i Tid til ro.

Berørte gæster kan holde sig orienteret via www.tidtilro.dk/seadream, som løbende opdateres med nyt om situationen. 

Om SeaDream Yacht Club og de to megayachts

SeaDream Yacht Club er et norsk rederi ejet af den norske forretningsmand Atle Brynestad. Rederiet blev etableret i 2001 ud fra en mission om at skabe en ny kategori indenfor krydstogter. Det skulle være så personligt og afslappet, at det ville skabe en følelse i gæsterne af at være ombord på sin egen yacht.

En af suiterne ombord på SeaDream skibene. Foto: SeaDream

Derfor er alt inkluderet hjemmefra. Også drikkepengene, champagnen og sågar vandsport og kaviar.

På turen er ting som kaviar og free flow af champagne inkluderet i prisen. Foto: SeaDream

De to megayachts SeaDream I og SeaDream II er kåret til nogle af verdens bedste skibe. Stilen ombord er såkaldt yacht casual, hvor man hverkenbehøver slips eller høje hæle.

Til gengæld flyder Champagnen frit alle døgnets 24 timer og samtlige måltider tilberedes ombord helt fra bunden og serveres a la minute fra det 5-stjernede køkken. Det er afslappet luksus. Helt bogstaveligt.

Maden ombord er 5-stjernet. Foto: SeaDream

Når de to megayachts er omfattet af forbuddet, så skyldes det at grænsen i bekendtgørelsen går ved 100 passagerer, og den maksimale kapacitet er på 112 passagerer, når alle sengepladser er fyldt. Men det er de sjældent, for mange af gæsterne ombord rejser alene, eller har benyttet sig af rederiets tilbud om at slå flere kahytter sammen, og indrette sig med ekstra komfort.

Så i gennemsnit er der kun ca. 95 passagerer ombord, samt lige så mange besætningsmedlemmer. Det giver et besætning-til-gæst forhold på 1:1, det højeste i branchen.

SeaDream I sejler 12-nætters togter mellem Tromsø og Oslo via Lofoten og Polarcirklen, mens SeaDream II sejler 7-nætters togter mellem Oslo og Bergen via Geiranger og Ålesund.

Om bekendtgørelsen

Den såkaldte ’Bekendtgørelse om forbud mod landgang for krydstogtskibe m.v. i forbindelse med håndtering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19)’, blev udstedt af Sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke den 4. april 2020.

Alligevel er særreglen ukendt for de fleste, da den ikke har været i brug før nu.

Bekendtgørelsen forbyder passagerer og besætningsmedlemmer på skibe at få adgang til land. Forbuddet omfatter dog kun krydstogtskibe, samt andre passagerskibe, der er indrettet til mere end 100 passagerer. Skibe i fast rutefart er undtaget, uanset størrelse.

Kilde: www.retsinformation.dk/eli/lta/2020/363

Foto i artiklen: Tid til ro/SeaDream Yacht Club

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *