Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.
Efter mere end to års debat har Repræsentanternes Hus i USA vedtaget en ny lov, der pålægger luftfartsmyndighederne at indføre minimumsgrænser for sædeafstand og sædebredde i fly. Læs hvad det kan betyde.
Alle der rejser på economy kender problemet med at sædeafstanden (pitch) bliver stadig mindre, så flyselskaberne kan få flere passagerer ombord og dermed forbedre økonomien. Samtidig vokser befolkningen både i højde og vægt (især i USA).
Samtidig med at flypriserne gennem årene er faldet, så er pladsen til den enkelte passager på economy også faldet. Da de første Boeing 747 blev taget i brug i begyndelsen af halvfjerdserne sad man på economy i en 2-4-3 sædekonfiguration og en pitch på 35 tommer. Det blev efter få år ændret til den nuværende 3-4-3 konfiguration med at tilføje et sæde mere i bredden. Samtidig er pichen løbende blev nedsat.
I dag er der også forskel på sædebredden i economy. Hvis man f.eks. flyver med Air France i en Boeing 777, så sidder man 10 ved siden af hinanden i en 3-4-3 konfiguration, mens de fleste andre selskaber kun har 9 passagerer på tværs i en 777.
Faldet fra 35 tommer
Initiativtageren til den nye lovgivning er republikaneren Steve Cohen, som har kæmpet for sagen i flere år. Cohen fortæller at seat pitch langsomt er faldet fra 35 tommer til omkring 31 tommer i dag.
I 1962 målte myndighederne i USA størrelsen på bagdelen, mens man sad. Den var i gennemsnit 14 tommer for mænd og 14,4 tommer for kvinder. I 2002 lavede US Air Force en tilsvarende undersøgelse, som viste af bagdelen var vokset til 15 tommer. Det kunne være interessant at vide, hvad den er i dag.
Ifølge Cohen er det ikke kun et spørgsmål om komfort, men endnu mere om sikkerhed. Till CNN fortæller Cohen, at myndighederne aldrig har testet evakueringsprocedurerne ved en seat pitch på mindre end 29 tommer. Ifølge den amerikanske lovgivning skal flyet kunne evakueres på 90 sekunder.
Loven har ikke fastsat minimumsgrænser for seat pitch og sædestørrelser, men pålægger de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA at definere disse grænser og indføre nye regler inden for et år. Loven blev vedtaget med overvældende flertal i Repræsentanternes Hus, hvor 393 repræsentanter stemte ja, mens kun 13 stemte nej. Loven skal også vedtages i Senatet, inden den kan føres ud i livet.
Den amerikanske forbrugerorganisation Flyers Rights mener, at minimumsgrænserne skal være en sædeafstand på 28 tommer og en sædebredde på 18 tommer. Det amerikanske lavprisflyselskab Spirit Airlines har i dag en sædeafstand på 28 tommer.
Hvor meget plads får man i dag
Nu er der i første omgang tale om amerikansk lovgivning, men hvis loven også bliver vedtaget i senatet, så vil det forhåbentlig smitte af på europæisk lovgivning. Det er derfor interessant at se, hvad de europæiske flyselskaber tilbyder af plads på economy.
RyanAir skriver på deres hjemmeside at sædebredden i deres 737 er 17 tommer og pitchen er op til 30 tommer.
Ifølge seatguru.com så tilbyder Norwegian i en 737-800 en pitch på mellem 29 og 31 tommer og og en bredde på 17,2 tommer. I en 787 til de lange ruter et pitchen mellem 31 og 32 tommer og bredden 17,2 tommer.
Seatguru oplyser at pichen i en SAS A320 er mellem 31 og 32 tommer, med en bredde på 18 tommer. I den nye A320neo er pichen nede mellem 30 og 31 tommer, men bredden stadig 18 tommer. På de lange ruter er seat pitchen i en A330 mellem 31 og 32 tommer, mens bredden er faldet til 17,3 tommer.
Singapore Airlines er kendt for at tilbyde godt plads på economy. I en 777-200ER er pichen på 32 tommer, mens bredden er på behagelige 19 tommer. Til sammenligning, så tilbyder Air France også en pitch på 32 tommer i en 777-200ER, men bredden er faldet til 17 tommer, da man har et sæde mere på tværs end hos Singapore Airlines.
Det bliver spændende at følge lovgivningen i USA og se, om den smitter af på EU-lovgivningen.
Foto: SAS
Skriv et svar