Velkommen til et nyt flyselskab

Denne side kan indeholde links til partnere, som betaler os kommission for salg.

Imens vi ser at 2020 forsat byder på konkurser blandt flyselskaber, så ser vi også at et nyt flyselskab ser dagens lys. Velkommen til Breeze Airways.

Det er superchefen David Neeleman som igen har gang i at starte et nyt flyselskab. Udover det kendte JetBlue, så har han også være med til at stifte flyselskaberne Morris AirWestJet,  og Azul Linhas Aereas i Brasilien.

I de tidligere faser var projektet kendt som Moxy Airways. Det kunne grundet, at hotelkæden Marriott også havde et mærke som hed Moxy, ikke lade sig gøre. Nu er det blevet reelt og snart klart til flyvning og i den forbindelse er det endelige navn kommet frem – velkommen til Breeze Airways.

Til Boston Globe har David Neeleman udtalt den 12. februar at:

Breeze skal flyve nonstop mellem byer som i øjeblikket ikke har disse ruter. Det skal være en service som alle har råd til. For 20 år siden bragte vi dette til alle med JetBlue. I dag er vi glade for at fortælle om planerne for “Verdens Venligste Flyselskab.

David Neeleman, CEO Breeze Airlines

Med base i Salt Lake City, så er det forsat ikke klart hvilke ruter som vil blive tilbudt. Vi gætter på at det vil være mindre lufthavne og derfor kunne Boston’s mindre lufthavne være en mulighed. Boston Globe skriver selv at enten Rhode Island Airport eller Worcester Regional Airport kunne være i spil. Men det er med fokus på privatrejsende og ikke så meget på firmarejsende. Dog vil firmarejsende helt sikkert betyde noget for belægningen på flyene.

Hvilke fly skal Breeze bruge?

Breeze har bestilt 60 nye Airbus A220-300. Disse vil begynde at blive leveret fra april 2021. Indtil da har man leaset 30 Embraer 195 fra Azul, som man vil starte op med. Disse vil Breeze få adgang til at bruge fra maj 2020. Embraer flyene skal bruges til at flyve mellem mindre byer nonstop. Når Airbus A220-300 vil blive leveret, så vil Breeze start op på byer, som de har defineret som “midsize”.

Vil det blive en succes?

Det er svært at start nye flyselskaber. Mange har prøvet og fejlet. Vi ser også mange flyselskaber som må lukke og de er ikke alle med mere end 5-10 år på bagen.

Men David Neeleman har stiftet flere flyselskaber med succes, så han har en opskrift som virker og derfor er der god tro på at dette også vil virke. Men det kræver at den niche han har fundet med at forbinde byer, som hidtil ikke har nonstop forbindelser har markedet for det og kan kæmpe mod de større flyselskaber og deres tilbud på billetter og fordele som bonusprogrammer (selvom dette bliver mindre og mindre i værdi for kunderne). Bonusprogrammer betyder dog forsat noget for mange firmarejsende.



Husk at ved at følge os på Facebook og Twitter - Så får du besked så snart vi udgiver noget!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *